ingaröbo
Har ett fint olivträd, ca 50 cm högt med en massa oliver på som jag har övervintrat i ett par år nu. Oliverna är väldigt små, fick för lite vatten kanske?
I vilket fall som helst så har ungefär hälften fått en lila ton och jag funderar på om det skulle gå att peta ner några kärnor och på det sättet få nya plantor.
Har du eller vet du någon som har lyckats med det?

[attachment=67922:oliv_400.jpg]
Alexander-VG-zon3
Ja det kan gå, dock måste dom var väl mogna och fulmatade,har sått ett par gånger från egenskördf (igår senast faktiskt). Vänta med att ta frukterna till sodm nästan börjar bli övermogna och skrumpna.

Dom har väldigt tjocka väggar, så jag filar ner dom till jag börjar se lite lite frövita. Filar på bägge ändar sedan får dom ligga i vatten bad i 1-2dygn. Och sedan sår dom i ett varmt och ljust ställe.
BigDaddy
Hej

Ja jag har en massa egensådda faktiskt.
Plockade nedtrillade & några frukter från träd i Barcelona i nov 2009.
Plockade från flera olika träd på olika platser där.

Satte dem direkt den hösten & jag tror nästan alla kom upp relativt fort.
Gjorde inte speciellt mkt med kärnorna vad jag minns utan satte dem nog direkt i jord, blojord planteringsjord dessutom för det var det enda jag hade.

Nu av de jag har kvar är de ca 20-40cm höga & några vildvuxna & några klippta formade som små träd.
De är superenkla mina att övervintra med faktiskt. Aldrig fått extra ljus utan står i mörka fönster. Norr & västerfönster denna vinter & förra.
Svalt.
Ser kanonfina ut. smile.gif

Mkt enklare att äga än köpta då dessa som är födda i detta land anpassar sig mer efter vårt klimat. Jag tror det är så iaf.
Sedan lär det väl dröja innan de får frukt & kanske kommer det aldrig, men de är himla roliga att ha iaf.

Men jag har inte testat från egen skörd. Aldrig lyckats få mina frukter på köpeträd att bli mogna utan de skrumpnar ner under vintern.
ingaröbo
Oliverna växer i storlek, jag som trodde att de stannat upp. det är ett hundratal. Plantan har stått inomhus hela vintern, kanske 17-22 gr beroende på om vi har eldat i kaminen eller inte. Vore ju superkul om de mognade och att vi kan äta dom, fast det är kanske inte så gott?
Alexander-VG-zon3
Direkt från trädet blir inte gott, för att dom ska bli ätliga så ska man lägga in dom i saltlag i några månader. jag har provat på egen skördade oliver men blev inte så lyckat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon