ingarbo
Har ett fint olivtrd, ca 50 cm hgt med en massa oliver p som jag har vervintrat i ett par r nu. Oliverna r vldigt sm, fick fr lite vatten kanske?
I vilket fall som helst s har ungefr hlften ftt en lila ton och jag funderar p om det skulle g att peta ner ngra krnor och p det sttet f nya plantor.
Har du eller vet du ngon som har lyckats med det?

[attachment=67922:oliv_400.jpg]
flaxss
Ja det kan g, dock mste dom var vl mogna och fulmatade,har stt ett par gnger frn egenskrdf (igr senast faktiskt). Vnta med att ta frukterna till sodm nstan brjar bli vermogna och skrumpna.

Dom har vldigt tjocka vggar, s jag filar ner dom till jag brjar se lite lite frvita. Filar p bgge ndar sedan fr dom ligga i vatten bad i 1-2dygn. Och sedan sr dom i ett varmt och ljust stlle.
BigDaddy
Hej

Ja jag har en massa egensdda faktiskt.
Plockade nedtrillade & ngra frukter frn trd i Barcelona i nov 2009.
Plockade frn flera olika trd p olika platser dr.

Satte dem direkt den hsten & jag tror nstan alla kom upp relativt fort.
Gjorde inte speciellt mkt med krnorna vad jag minns utan satte dem nog direkt i jord, blojord planteringsjord dessutom fr det var det enda jag hade.

Nu av de jag har kvar r de ca 20-40cm hga & ngra vildvuxna & ngra klippta formade som sm trd.
De r superenkla mina att vervintra med faktiskt. Aldrig ftt extra ljus utan str i mrka fnster. Norr & vsterfnster denna vinter & frra.
Svalt.
Ser kanonfina ut. smile.gif

Mkt enklare att ga n kpta d dessa som r fdda i detta land anpassar sig mer efter vrt klimat. Jag tror det r s iaf.
Sedan lr det vl drja innan de fr frukt & kanske kommer det aldrig, men de r himla roliga att ha iaf.

Men jag har inte testat frn egen skrd. Aldrig lyckats f mina frukter p kpetrd att bli mogna utan de skrumpnar ner under vintern.
ingarbo
Oliverna vxer i storlek, jag som trodde att de stannat upp. det r ett hundratal. Plantan har sttt inomhus hela vintern, kanske 17-22 gr beroende p om vi har eldat i kaminen eller inte. Vore ju superkul om de mognade och att vi kan ta dom, fast det r kanske inte s gott?
flaxss
Direkt frn trdet blir inte gott, fr att dom ska bli tliga s ska man lgga in dom i saltlag i ngra mnader. jag har provat p egen skrdade oliver men blev inte s lyckat.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon