Full version: Behöver lite tips
andersxhd
Hej har köpt lite från från http://jalapeno.nu/ . Har köpt Rödgrön Kängurutass, Elefantfot, Puya Berteroniana och Röd Sommarcypress men om om de tre första om någon har oldat dem Elefantfot har jag sätt några har och undrar de bästa tipsen?smile.gif Vilken är bäst jord för dem?smile.gif
Johan på Blomsterlandet
Hej Anders!

Vilka spännande växter du har köpt!

Elefantfot (även kallad flasklilja) är mycket tålig och lättodlad. Mina katter gillar även att tugga på den istället för kattgräs, vilket den tål bra när plantan hunnit bli lite större.

För skötselråd så kan du titta här: Skötselråd: Flasklilja

Kängurutassen är lite mera krävande. Framförallt gäller det att hitta rätt balans på vattningen - den vill aldrig torka ut helt, men tål inte heller att stå blött. Dessutom så kräver den mycket ljus.

För skötselråd - titta här: Skötselråd: Kängurutass

Puya Berteronianan verkar vara en mer ovanlig växt. Tyvärr har jag inga personliga erfarenheter av den, men det finns säkert någon annan här på forumet som vet mer om den...

Det ska bli spännande att höra hur det går för dig med dina nya växter smile.gif

MVH
Johan Jancke
Blomsterlandet
Alexander-VG-zon3
hat haft Puya två gånger, den första frösådde jag och den dog sedan av att en annan skötte den då jag var bortrest dock trivdes den väldigt bra ute under den frotfriaperioden i västläge. Den andra köpte jag som planta och den ruttnade inne på vintern i bladrosetten.

Den arten du har kommer från Chile i bergsområden. Så tror det är viktigt att dom har en luckerjord och inte alltför mycket vatten (vattna underifrån och håll torrare när det är svalt). Till vintern är det bra omd en får svalt och extraljus. Även flasklilja trivs bra ute under den frostfriaperioden (då blir dom väldigt vitala) och en vintervila på +5c +10c har dom inget emot heller, står dom svalt till vintern behöver dom inget vatten och har dom luckerjord tål dom regnet ute. Jag ger mina regelbundet med näring för bättre tillväxt.

andersxhd
Tack för svaren jag undrar lite över jorden de ska ha, för det står att elefantfoten ska ha sandbland med grus vad för sand och grus ska det vara?smile.gif
andersxhd
åh undrar vid sådd hur varmt behöver de ha?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon