merlin68
Jag undrar lite angående odling av kokardblomster och brokkrage. Är det samma växt och är den ettårig eller flerårig? Behöver jag förodla den i zon 3-4?
Maggan H
Den brukar gå som kortlivad perenn i lägre zoner. Frösätter sig dock och finns på så vis kvar.
octachoron
Kokardblomster = Gaillardia är en perenn i varmare klimat. Den har svårt att överleva vintern i mellersta Sverige. Jag lyckades få den att överleva i en rabatt i zon 4 under massor av snö men den var riktigt ynklig året efter och gav inte många blommor. Så nu betraktar jag den som ettårig hos mig.

Brokkrage = Chrysanthemum (fast den verkar ha bytt latinskt namn nu) är en ettårig sommarblomma. Kanske behöver förodlas, jag gör inte det med denna typ av blommor men så får jag riktigt sen blomning på hösten.
Lady Hamilton
Jag fick Kokardblomster som "busfrö" ett år och de plantorna blev väldigt små o taniga första året, men år 2 blev de stora o kraftiga plantor. År 3 var de borta. Får se om de kommer igen år 4. Jag bor i Högakusten och vi har mycket snö som skyddar växterna vintertid och tidig vår.
merlin68
Tack för era svar thanks.gif De verkar ju vara riktigt kortlivade tyvärr... Lady Hamilton, förodlade du dina kokardblommor eller sådde du dem direkt i rabatten?
Lady Hamilton
giggle.gif jaa... kanske jag drog någon "ramsa" över dem vid sådden? kommer inte ihåg (men jag har för mig att just det året brukade vi här på Odla använda oss av någon typ av ramsa som Irene L lärde oss confused.gif )
Men att jag fick fröerna som "busfrö" och försådde innomhus det är jag helt säker på
Irene_L
Här kan du läsa mer om kokardblomman i min blomster-tips blogg:
http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...randiflora.html

Ramsan jag brukar säja så mina frön gror är följande...."gro din djävul" giggle.gif
tepa
Hej

Ramsan, ha ha ha...

Kokardblomsterfrön sådde jag i en solig rabatt för några år sedan. Och nu har jag många! Dom fröar av sig och är också perenna. Man får nog rensa bort lite varje år. Jag brukar också klippa av blommorna när de blommat över för att lite minska fröspridningen. Väldigt vackra är dom dock.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon