KRT
Eftersom jag vet att man alltid får goda råd skickar jag en förfrågan vidare till er:)

Jag har blivit ombedd att tipsa om något som kan passa i ett söderfönster (finns automatisk solgardin, men det är ganska ljust även när den är nere) och med element under, troligen ganska torr inomhusluft (arbetsplats/kontor). Eftersom det är ett ganska "strikt" rum ska växterna ge det en mer ombonad känsla, därför går strikta växter (tex svärmorstunga) helt bort. De bör inte heller bli jättestora, och inte kräva någon större beskärning eller tuktnng. Också bra om de tåler lite torka; de bör tåla en helg med solsken utan att dö...

Personen som har rummet gillar orkidéer, men det är absolut för ljust (och varmt) för dem i fönstret, men finns det mågon växt med liknande "känsla"? Gärna i olika rosa eller rosalila nyanser.... Vitt och silver fungerar också, men inget blått.

Jag har funderat på citrus, oliv och andra medelhavsväxter, men är osäker på hur de gillar den torra luften och undervärmen från elementet? Hur känslig är bouganvilla? Kanske pelargoner kan vara något?
Peztis
Hittade denna sidan här på Odla!

Och visst kan pelargoner vara något!

Fundera även på självvattnande krukor...
Alexander-VG-zon3
Tror inte oliv eller andra medelhavsväxter kommer funka (dom tål sol, värme, torrluft) men antar att det inte blir årsväxlingar och så. Dels blir dom stora med tiden.

Pelargoner tror jag hade blivit jätte bra om dom kommer ihåg att vattna. Dipladenia kommer också trivas bra där bara den får regelbundet med vatten och näring. Bougainvillea skulle nog trivas där bara det inte blir för varmt på vintern, och så vatten och näri ng till sommaren.
johanlotta
Pereskia Grandiflora blommar ju snyggt och ger ett rättså exotiskt intryck. Då kan man ju dessutom berätta för folk att man har en kaktus -fast med blad:) Kan vattnas hur mycket som helst och torka utan att gnälla.
Om det får lov att dofta och klänga så är ju en doftranka (stephanotis floribunda) trevlig och tålig. Vill man så kan man ju dra ett snöre eller några pinnar (kanske blankpolerade rör i rostfritt för en mer strikt känsla) runt fönstret, och på så sätt "spaljea" den runt fönstret.
Man kan ju också göra något liknande med en passionsfrukt, fast kanske då helst med någon variant som tål bra med sol. Quadrangularis gör ju det, men den blir å andra sidan enorm. Caerulea eller Edulis bör nog funka.
I söderfönster fungerar ju det mesta, men med så specifika krav är det inte så lätt..
mvh Johan
KRT
CITAT (Peztis @ 15-02-2012, 20:21) *
Fundera även på självvattnande krukor...

Mmmmm, mycket bra idé! Om man bara kan hitta snygga som inte ser ut som de jag hade för 10 år sedan i vit plast smile.gif

Helt ärligt är det nog egentligen undervärmen och torr inomhusluft som är det värsta, men man KAN ju faktiskt placera en luftfuktare i rummet, det mår ju även människorna bra av smile.gif

CITAT (flaxss @ 15-02-2012, 20:42) *
Tror inte oliv eller andra medelhavsväxter kommer funka (dom tål sol, värme, torrluft) men antar att det inte blir årsväxlingar och så. Dels blir dom stora med tiden.

Pelargoner tror jag hade blivit jätte bra om dom kommer ihåg att vattna. Dipladenia kommer också trivas bra där bara den får regelbundet med vatten och näring. Bougainvillea skulle nog trivas där bara det inte blir för varmt på vintern, och så vatten och näri ng till sommaren.

Nej förmodligen inte jättestora växlingar, men jag kan tänka mig att personen som har rummet gärna tar med dem till sommarstugan och låter dem stå utomhus några månader på sommaren smile.gif

Jag gör en liten lista på alla förslag, men Dipladenia var verkligen helt perfekt i färgen smile.gif Det är just den där rosalila som hade passat så bra, det var därför jag tänkte på Bouganvillea..... Vad tror du om en sådan i en sjävvattnande kruka?

CITAT (johanlotta @ 15-02-2012, 22:27) *
I söderfönster fungerar ju det mesta, men med så specifika krav är det inte så lätt..

Det är nog sant att allt som gillar ljus trivs där, men det är nog snarare undervärmen som oroar - hur fungerar passiflora då? Tror iofs att det hade uppskattats med en slingerväxt i fönstret, speciellt om man kunde få den att blomma också; och få saker är vackrare än en passiflora som blommar!
johanlotta
Jag har en P.edulis i mitt köksfönster och saftar på för fullt med elementet. Den växer och ser ut att må bra. Å andra sidan så är fönsterkarmen väldigt djup så det är nog inte "direkt grill" på plantan. Fönstrena är dessutom riktigt dåliga enkelglas så det är väl typ 10 grader på ena sidan växten och 45 på andra. Den stackaren måste vara helt förvirrad. Sommar i norr och vinter i söder.....men somsagt, det funkar -rättsåbra dessutom:)
Alexander-VG-zon3
CITAT (johanlotta @ 15-02-2012, 22:27) *
. Caerulea eller Edulis bör nog funka.
mvh Johan

Passiflora skulle funka bra, dock tror jag inte just dessa två sorter. Dels är det arter som vill ha svalt på vintern och dels är det alltför hög natttempartur som blommar dom mindre och ibland slutar helt. Däremot växer dom bra i värme. +40c är inga provlem om rötterna skuggas och man håller dom fuktiga.

Men nog bättre att välja tropiska arter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon