Eftersom jag vet att man alltid får goda råd skickar jag en förfrågan vidare till er:)
Jag har blivit ombedd att tipsa om något som kan passa i ett söderfönster (finns automatisk solgardin, men det är ganska ljust även när den är nere) och med element under, troligen ganska torr inomhusluft (arbetsplats/kontor). Eftersom det är ett ganska "strikt" rum ska växterna ge det en mer ombonad känsla, därför går strikta växter (tex svärmorstunga) helt bort. De bör inte heller bli jättestora, och inte kräva någon större beskärning eller tuktnng. Också bra om de tåler lite torka; de bör tåla en helg med solsken utan att dö...
Personen som har rummet gillar orkidéer, men det är absolut för ljust (och varmt) för dem i fönstret, men finns det mågon växt med liknande "känsla"? Gärna i olika rosa eller rosalila nyanser.... Vitt och silver fungerar också, men inget blått.
Jag har funderat på citrus, oliv och andra medelhavsväxter, men är osäker på hur de gillar den torra luften och undervärmen från elementet? Hur känslig är bouganvilla? Kanske pelargoner kan vara något?