Har samlat in massa frö i september. Ligger i en papperspåse. Hur ska man göra för att få dessa att växa ute? Ska planteras i nåt? När? Hur?
Som ni märker kan jag noll om saken.
Eva zon 1-2
16-02-2012, 08:26
Bolltistel kan sås varmt vill våren. Så den innersta avlånga frö kärnan i krukor och plantera ut när de har vuxit till sig.
Eva 33c
16-02-2012, 09:30
Det är inte nödvändigt att rensa bort "kvasten" från fröet. Jag har testat båda metoderna och jämfört resultaten, och det gör ingen skillnad. Och det är ett himla stickigt pyssel att ägna sig åt
kamilenski
16-02-2012, 13:37
Perfekt!
Hur mycket jord behöver jag i krukan? 10cm? Täcka över med svart plast? När starta med det?
Tackar
Peztis
16-02-2012, 15:22
Så som bolltistel sprider sig här hemma så är det ingen kinkig historia i alla fall.
Du kan så nu i februari- inne eller vänta och så ute ända fram till september. Sår du inne så täck med lite jord eller perlite och det tar 1-2 mån för dem att gro. Om du förkultiverar behöver du ingen jättekruka när du sår, en sådan där vanlig som är ca 5x5x5 cm funkar bra att så några förer i och sedan när du planterar om kan du separera och plantera dem en och en i varje. Du kan även plantera i toapappersrullar om du vill ha högre "krukor". Bolltisteln skapar en pålrot men som jag har förstått det så är den inte så där väldans känslig så jag tror inte att det är nödvändigt.
Och som sagt, det är ena läbbiga fröer att handskas med, de sticker i fingrarna som om man tagit i glasull! Så om du kan, peta inte på dem utan häll ut från påsen bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.