kiki
Har flyttat till ett större hus med mindre trädgård, och måste nu övertyga maken om att jag VISST kan odla lika mycket, om inte mer, fast på denna mindre yta. Så snälla, dela med er av era bästa tips på att få så mycket som möjligt ut av varje odlingsbar kvadratmeter !
Eva i Västerås
Till exempel:

Djupgrävning, finns massor av beskrivningar, t.ex Länk
Mycket organiskt material. T.ex kompost, hästgödsel, kogödsel osv.

Dubbelanvändande, t.ex tidig sallat och rädisor före bönorna, bladgrönt av olika slag efter den tidiga potatisen.

Se till att det är ljust där du ska ha grönsakslandet, och vattna ordentligt.
Anette Nordlund
I trädgårdsböcker har jag ofta läst om att man kan dela in landet i rutor och det finns specifikt angivet hur många av respektive gröda man kan så i varje ruta. I Bonniers stora bok om Trädgård finns ett uppritat förslag på hur man kan odla i 16 rutor (4 x4), varje ruta 30x30cm. Jag kan kopiera och skicka till dig eller kanske scanna in här.. om man får. Jag tycker att den är bra och har själv använt den som inspiration när jag planerat mina odlingar när jag bara hade min lilla radhustomt... då hade jag bara en sträcka på 3 meter att odla på så då blev det lätt trångt... Man får plats med mer än man tror i de 16 rutorna.

Sedan djupsängar förstås, eller en kombination (tänker... ?)
kiki
Tack, bra tips! Djupgrävning ska jag läsa på om. Och, Anette, jag har har den boken i en flyttkartong någonstans, borde vara uppackad snart ;-). Härligt att leta inspiration!
Jag tänkte mer liksom platsutnyttjande grejer, t ex plantera uppstammade bärbuskar för att få plats med smultron/jordgubbar under; björnbär som leds upp mot en stör; spaljera fruktträd mot staket etc. Några sådana tips?
katah
Om ni gillar rättika och lök kan man få två skördar under samma plats.
Först lök fram till juli och sedan efter rättika som skördas i september eller senare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon