Peztis
Jag min dumbom föll för en azalea igen. Jag VET ju att jag inte klarar av dem...

Till saken hör att jag har rätt hårt vatten här hemma. Och det gillar de ju inte, de där kinkiga växterna.
OK, nu finns det ju snö ute så jag får väl ta in och tina. Sedan kommer det väl regn så då får man väl ta det vattnet.

Men ibland är det ju bara fruset och trist - varken snö eller regn. Hur gör man då? Kan man på ett enkelt sätt få bort kalk ur kranvattnet utan att ha en massa dyra installationer? Ösa ned en massa torv i vattnet? Låta det stå länge innan det används? Fast kalket finns väl fortfarande kvar då, någonstans måste det ju ta vägen? OK, en del sätter sig ju som beläggning på allt men generellt...?

Tips?
Peztis
Tack för länken, Gunilla. Fast där står det just bara att de inte gillar kalk vilket ju är mitt problem.

Har nu i alla fall smält snö inför kommande vattning. Tur att det precis har snöat en dryg dm här i Stockholmsområdet! Inget ont... biggrin.gif
KRT
Har du Gott om plats i fryesn? Frys in någon liter regnvatten....

Själv älskar jag azaleor, men de dör ofelbart och alltid inom kort så jag försöker inte ens längre smile.gif
Gunilla T
Azaleor är surjordsväxter ja, men jag tror inte du behöver vara så orolig för ditt vatten. De är planterade i torv som har en buffrande effekt dvs behåller pH värdet ganska väl.

Sedan är det ett annat problem förstås, dessa blommande skönheter trivs helt enkelt inte i vår torra inomhusluft när de plötsligt tvingas byta miljö så det är inte din skötsel som är dålig.
ninnisky
Brukar få någon azalea till jul och dessa azaleor har jag lyckats ta död på inom några veckor trots att jag skött dom efter alla konstens regler - trodde jag!
Doppade med jämna mellanrum o s v o s v... Den jag fick i julas har jag inte orkat sköta så utan den får vatten som alla andra direkt i krukan. Vad händer då? Jo, den är lika fin som när jag fick den. Så får det bli hädanefter tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2012, 17:58) *
Azaleor är surjordsväxter ja, men jag tror inte du behöver vara så orolig för ditt vatten. De är planterade i torv som har en buffrande effekt dvs behåller pH värdet ganska väl.

Sedan är det ett annat problem förstås, dessa blommande skönheter trivs helt enkelt inte i vår torra inomhusluft när de plötsligt tvingas byta miljö så det är inte din skötsel som är dålig.

Håller med jag har många surjordsväxter men har man rätt jord från början så klarar dom vatten med mycket kalk. Mina får vanligt kranvatten på vintern (surt från början men tillsätts så det blir hårdare vatten i kranen). Hade två st inne azaleor ganska länge även här i lägenheten utan problem (tills en vinter då dom total vissnade, kanske glömade jag vattna under en längre tid).

Men har man rätt jord så kör på med vanligt vatten, ute får dom ju regn sen.
Azur
Det finns egentligen bara ett realistiskt sätt: ett osmos-filter (RO-filter). Jag har precis det filtret i länken (använder det till ett av mina akvarier) och för små mängder vatten, nån hink i veckan eller så, duger det fint.

Jag vet dock inte hur känsliga Azalea egentligen är, jag har haft flera som fungerade bara bra med vårt kommunala kranvatten. Det enda var att de aldrig någonsin fick torka ut (helst ska de nog stå konstant med vatten på fatet, som gardenia), och förr eller senare glömmer jag alltid att vattna.
Woodii
CITAT (Peztis @ 16-02-2012, 17:24) *
Tack för länken, Gunilla. Fast där står det just bara att de inte gillar kalk vilket ju är mitt problem.

Va, det står det väl inte alls? Snarare tvärtom...

"Maria Lundgren brukar ta en snabb sväng varje morgon och titta till sina
azaleor hemma, 6-8 stycken, och vattnar dem med vanligt kranvatten.
Det är nämligen en annan myt, att azaleor
måste vattnas med kalkfritt vatten
, säger hon. Det används
fortfarande i odlingen för att inte tillväxten ska blockeras. Men
när vi köper azaleor är de färdigvuxna, minst ett år gamla och
ofta äldre, och under de veckor som de blommar hemma hos oss dricker
plantorna bara vatten för att hålla sig saftspända, inte för att
växa."
Azur
CITAT (Woodii @ 16-02-2012, 21:04) *
under de veckor som de blommar hemma hos oss dricker
plantorna bara vatten för att hålla sig saftspända, inte för att
växa."

Fast denna tråd handlar väl om att få azalean att överleva och blomma om? Jag hade mina under flera år, och de blommade om, det är ju inte en ettårig växt även om den kanske lite säljs som det...
Woodii
CITAT (Azur @ 16-02-2012, 21:08) *
Fast detta handlar väl om att få azalean att överleva och blomma om? Jag hade mina under flera år, och de blommade om, det är ju inte en ettårig växt även om den kanske lite säljs som det...

Jag läste bara det som stod i länken. Där står ju inte om det gäller för att få dem att överleva och blomma om heller, men om de är "färdigvuxna" borde de vara det och inte behöva samma förhållanden som under "barndomen" längre... Tänker jag? (Tycker iofs inte det skulle spela så fasligt stor roll hur man sköter dem om man inte har tänkt ha kvar dem, de lär väl ha blommat över innan man hinner kalka ihjäl dem ändå? Om de nu inte skulle tåla kalk alltså. Vad jag läst om köttätande växter som är kalkskyende tar det ju något halvår innan det märks något om de vattnas med vanligt vatten, för att rötterna gradvis sätts igen.)

Jag vet inte om människan i artikeln har rätt eller ej, men jag tycker inte det bara står att de inte tål kalk, det var det jag hade invändningar mot.
Peztis
Tack för alla inläggg!

Min målsättning är ju att hållla den levande och att min nyinköpta krukväxt ska trivas och frodas.

Lite konstigt står det ju i den där artikeln att de inte skulle vara kalkskyende, tycker jag. Jag menar, de är ju rhododendronsläktingar så nog borde de vara surjordsväxter. Eller har jag helt fel? Har alla de som planterat sina råddisar i surjord gjor sig ett enormt omak helt i onödan då?

Min mamma har visserligen en japansk azalea i trädgården som trivs någor oerhört, den står i en helt vanlig rabatt och har gjort så sedan jag var väldigt liten (fyller 43 imorgon så den är bra gammal nu!). Vad är skillnaden....?

Jag har inga surjordsväxter (vad jag vet) så jag är helt novis inom detta området.
Gunilla T
Den azalea du har köpt är en städsegrön Rhododendron (numera samma som Azalea) och de är surjordsväxter. Naturligt växer dessa som undervegetatition i fuktiga och svala regnskogar i Japan Thailand och Kina. Det säger något om växten. När dessa regnskogsväxter kommer in i våra torra bostadsrum blir det förstås bekymmersamt eftersom det är långt från deras naturliga växtförhållanden.

De får inte torka ut men och vill ha lågt pH i jorden. De är planterade i torv och torven har en buffrande effekt dvs håller ett bra pH värde. Lite kalkhaltigt vatten tror jag inte alls är så farligt, däremot inomhusmiljön.
Peztis
Så sprayande på växten är A och O...?
Woodii
CITAT (Peztis @ 16-02-2012, 21:50) *
Lite konstigt står det ju i den där artikeln att de inte skulle vara kalkskyende, tycker jag. Jag menar, de är ju rhododendronsläktingar så nog borde de vara surjordsväxter. Eller har jag helt fel? Har alla de som planterat sina råddisar i surjord gjor sig ett enormt omak helt i onödan då?

Min mamma har visserligen en japansk azalea i trädgården som trivs någor oerhört, den står i en helt vanlig rabatt och har gjort så sedan jag var väldigt liten (fyller 43 imorgon så den är bra gammal nu!). Vad är skillnaden....?

Spekulerar hej vilt: Om det stämmer det där som stod om att det är under uppväxten de inte vill ha kalk och att det är okej sedan, kanske det är därför sådana där gamlingar inte har några problem med vanlig jord? De borde ju vara färdigvuxna för länge sedan, menar jag. De flesta har väl växt upp på någon plantskola och kanske fått en grop med rhododendronjord när de sattes på plats i trädgården?

Och så är väl regnvattnet kalkfritt. Vanlig "ute-jord" vet jag inte vad det har för pH, men om man inte bor i Skåne, Gotland, Öland där det är kalkigt kanske den vanliga jorden är tillräckligt sur/neutral? Någon annan kanske vet mer om utejord, jag bara gissar här! smile.gif

Köpte en jättefin aprikosrosa azalea i våras, sådan här: http://www.azanova.be/se/aiko-pink-9.htm men den dog. Den stod ute i somras, och först var det något som åt på den, sedan tror jag den blev dränkt när det regnade. Det var första sommaren jag hade växter ute, hade tänkt på solen men glömt att regn+ytterkruka kunde vara ett problem. blush.gif
Alexander-VG-zon3
Fast alla azaleor i handeln är från sticklingar och därmed redan ''gamla''. Så jag förstår inte riktigt hur dom menar med att den inte tål kalk som ''ungdom''.

Mina två var inga problem med att övervintra inne, någon vinter stod dom även i rusmvärme och extraljus. Andra vintrar något svalare (fast inne) med extraljus. Jag hade dom ute från att frosten varförbi till hösten, lite lätt frost var inga problem. Men tror det är viktigt att dom får komma ut och känna lite årsväxlingar.

http://www.pixbox.se/pic_show_id24758587.html
Azur
CITAT (flaxss @ 16-02-2012, 23:22) *
Fast alla azaleor i handeln är från sticklingar och därmed redan ''gamla''. Så jag förstår inte riktigt hur dom menar med att den inte tål kalk som ''ungdom''.

De menar att den inte behöver kalkfritt vatten för att blomma färdigt. Dvs de utgår att den ska vara slit-och-slängväxt, och det är säkert det vanliga.
CITAT
Men tror det är viktigt att dom får komma ut och känna lite årsväxlingar.
http://www.pixbox.se/pic_show_id24758587.html

Det tror jag också. Mina stod på vår frostfria balkong.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 17-02-2012, 00:21) *
De menar att den inte behöver kalkfritt vatten för att blomma färdigt. Dvs de utgår att den ska vara slit-och-slängväxt, och det är säkert det vanliga.

Det tror jag också. Mina stod på vår frostfria balkong.

Jag ska erkänna att jag inte läst länken rätt och kanske missuppfattade woodii's inlägg. Men om det bara är en slit och släng man vill ha, så kan man ju behandla den hur som helst (nästan). Dock tycker jag dom är lite väl dyra för att inte försöka spara dom blir bara vackrare och vackre med tiden 0och hittar man knepen så klarar den sig.
olublanseflor
Jag har 3 Azaleor, varav två på stam. Dessa är minst 5 - 6 år gamla. På vintern står de svalt och ljust, på sommaren utomhus i skugga. De har rhododendronjord och får vanligt vatten tillsammans med rhododendrongödning. Ibland blir de t o m för torra. De tappar då några blad, men kommer igen. coolgleam.gif
Woodii
CITAT (flaxss @ 17-02-2012, 10:17) *
Men om det bara är en slit och släng man vill ha, så kan man ju behandla den hur som helst (nästan).

Ja, det var därför jag tycker det är konstigt att det där rådet har uppstått. Handeln borde väl vilja utmåla alla växter som så lättskötta som möjligt för att sälja fler?

Nä, nu blir jag sugen på att skaffa en ny och se om det går bättre med den! Din vita var ju jättevacker!
Peztis
Om torven har en buffrande effekt så borde väl effekten avta efter ett tag? Ska man då plantera om azalen?

Fast det är klart, det förutsätter att den levt så länge...

När jag var ung... och nu känner jag mig plötsligt lite gammal... 1987 var det i alla fall. Då fick jag en ENORM azalea, den var minst en halvmeter i diameter (orsaken var att jag jobbade extra under jullovet i en reception och budet som skulle lämna julklappar kom så sent att i stort sett alla hade gått hem så då fick jag en!). Nu kan man ju få tag i azaleor billigt, min som jag har på bordet framför mig kostade 15:-! Denna från 1988 borde då ha kostat flera hundra. Jag var i alla fall rätt ledsen när den gick hädan...

Ah, minnen... biggrin.gif
Azur
CITAT (Peztis @ 17-02-2012, 22:43) *
Om torven har en buffrande effekt så borde väl effekten avta efter ett tag? Ska man då plantera om azalen?

Nån får rätta mig om jag har fel, men vad jag förstår så drabbas surjordsväxter av järnbrist om de får jord med för högt pH. Det vill säga om din azalea börjar få små gula blad med gröna bladnerver och verkar svälta fast du göder, då kan det nog vara läge att köpa en säck rhododendron-jord och plantera om den.

Fast mitt personliga intryck är som sagt att det som gör azalea svår är inte pH utan att den aldrig får torka ut, att den kräver att vara ordentligt blöt hela tiden. Självvattnande kruka med rejält vattenmagasin är nog en lysande idé till azalea.

EDIT: De här pyttesmå azaleorna som säljs idag tror jag är behandlade med cellförkortningsmedel. De börjar växa mer normalt när medlet går ur dem.
Gunilla T
CITAT (Azur @ 18-02-2012, 13:54) *
Nån får rätta mig om jag har fel, men vad jag förstår så drabbas surjordsväxter av järnbrist om de får jord med för högt pH. Det vill säga om din azalea börjar få små gula blad med gröna bladnerver och verkar svälta fast du göder, då kan det nog vara läge att köpa en säck rhododendron-jord och plantera om den.

Fast mitt personliga intryck är som sagt att det som gör azalea svår är inte pH utan att den aldrig får torka ut, att den kräver att vara ordentligt blöt hela tiden. Självvattnande kruka med rejält vattenmagasin är nog en lysande idé till azalea.

Gunilla T
Ja, så är det...växten kan inte ta upp näring även om den finns tillgänglig om pH värdet är för lågt.

Sedan kommer vän av ordning och berättar att jag har minsann sett Rhododendron som växer ändå och då är det bara att säga att ingenting är 100% igt i växtvärlden men generellt bör pH värdet för Rhododendron ligga någonstans emellan 4,5 - 5,5.

En del av de första Rhododendron som började odlas här i Sverige, alltås de vanliga Rh. catawbiense kan man ibland se växa i märkliga lägen men de är nog mindre känsliga än de arter vi numera odlar i våra trädgårdar.

Sedan är det inte bara jordens pH värde som är viktigt utan även torvens förmåga att behålla fukt samt dess förmåga att göra jorden fluffig och genomsläpplig. Rhododendron har mycket ytliga rötter och är beroende av genomsläpplig jordstruktur.

Jag odlar nästan enbart surjordsväxter numera eftersom jag tycker de är bland de vackraste växterna som finns - torv, kompost, grus eller kross samt naturgödsel som allt blandas väl har jag iaf kommit fram till att fungerar bra. Grusinblandningen bidrar till att behålla jordens fluffiga karaktär.
Peztis
Tack för alla svar! Ni är verkligen en outsinlig källa med kunskap!
niggle
Har du tillgång till, eller äger en torktumlare? Då kan du ta kondensvattnet därifrån. Det är kalkfritt, har det sagts mig,
Azur
CITAT (niggle @ 18-02-2012, 17:21) *
Har du tillgång till, eller äger en torktumlare? Då kan du ta kondensvattnet därifrån. Det är kalkfritt, har det sagts mig,

Kalkfritt är det nog, men kondensvattnet från vår tumlare finns det helt klart skölj- och tvättmedel i, och jag vet inte hur bra det är för växterna.
Gunilla T
CITAT (niggle @ 18-02-2012, 17:21) *

Ja, det stämmer.

CITAT (Azur @ 18-02-2012, 17:58) *
Kalkfritt är det nog, men kondensvattnet från vår tumlare finns det helt klart skölj- och tvättmedel i, och jag vet inte hur bra det är för växterna.

Nej, tvättmedel och mjukmedelsrester blir kvar i tvättvattnet.
Azur
CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 18:03) *
Ja, det stämmer.
Nej, tvättmedel och mjukmedelsrester blir kvar i tvättvattnet.

Det luktar starkt av sköljmedel om vattnet från vår torktumlare.
KRT
Kondensvatten från luft-luft värmepumpen då? Inga kemikalier om de inte finns i luften dvs, och det borde vara kalkfritt.....
Gunilla T
Vattnet som blir kvar i facket i tumlaren är ju kondens och och förångat vatten innehåller inga lösta ämnen, det är rent.

Varför det luktar om det vet jag inte...
Peztis
Nej ingen torktumlare men luft-luftvärmepump och LUFTAVFUKTARE!!! Abfuktaren har jag dock satt en slang på så att vattnet rinner direkt ned i golvbrunnen men de tär ju snabbt och lätt åtgärdat.

Bra idé!
niggle
Ja, då kom vi egentligen in på ett annat ämne..... miljövård.
Om kondensvattnet doftar av tvättmedel och sköljmedel, tyder det på att man har överdoserat.
Läste någonstans att vi i denna delen av världen överdoserar kopiöst. Något man kan känna när barnen har kompisar hemma. Ibland verkar de vara dränkta i tvättmedel.
Sköljmedel är enligt min mening helt onödigt, och borde inte få säljas. Något som tonårsdottern inte håller med om.
Jag vill inte moralisera, men jag tror att det här problemet är större än vi anar.

Om det bara handlar om en enda azalea, kan man ju koka lite vatten.
Peztis
niggle, om man kokar vattnet, försvinner kalket då?

Uppvuxen med att inte använda sköljmedel men nu gör ajg det eftersom vi har så hårt vatten. Men jag tillhör nog de som faktiskt använder rätt mängd (el t o m mindre!) av både tvätt- och sköljmedel.
niggle
Jag har fått lära mig att man kokar vattnet, men lämnar det som är längst ner i grytan.
Ev utfällningar finns där.
Man lär också kunna tillföra järnsulfat i krukan. Vet ej om det funkar.
Helt klart är i alla fall att vattenånga som återgått till flytande form är kalkfri. Det är jag bombis på.
Azur
CITAT (Peztis @ 19-02-2012, 11:19) *
niggle, om man kokar vattnet, försvinner kalket då?

Nej, men har man hårt vatten kan en del av kalken falla ut som pannsten i grytan; man ska kunna se det som att vattnet blir grumligt av "kalkdamm", och grumligheten sjunker till botten om vattnet får stå och svalna. Det mjukgjorda vattnet kan sen försiktigt hällas av. Det är förmodligen lättast att se grumlet, och att undvika att få med pannsten när man häller av, om man låter vattnet svalna i en hög glasbehållare.

Jag har personligen aldrig sett pannstensbildning när jag kokat vatten men jag har som sagt kommunalt kranvatten (som mjukgörs genom tillsats av kalciumhydroxid) som redan är mjukare än man kan göra vatten genom att koka.

Jag kan tänka mig att man kan få ner hårdheten en del genom kokning om man bor där det är kalkberggrund (dvs mestadels i skåne, öland, eller gotland), i alla fall om man har egen brunn.
Men det blir inte på långa vägar lika mjukt som regnvatten eller vatten från ett RO filter.

Järnsulfat på jorden fungerar. Sulfaten omvandlas av bakterier till svavelsyra, och sänker alltså definitivt pH, och järnet är ju ett gödningsämne. Fast var får man tag i järnsulfat?

Jag har funderat på att sänka pH genom att hälla lite ättiksprit i vattnet när jag vattnar, men beslöt mig för att låta bli eftersom jag inte säkert vet vid vilken koncentration ättikan blir frätande och kan skada växten. Jag hittade ett "recept" på nätet för att surgöra vatten till blommor där de hade 1 matsked ättiksprit per 10 liter vatten, men det låter istället lågt. Förmodligen är ända sättet att hitta rätt mängd att mäta pH och se hur mycket man behöver tillsätta för att få ner pH till 4-5.
Peztis
Vår vattenkokare får dessa beläggningar fort och det blir stora flagor som lossnar. Brukar få bort det genom att koka upp en kanna vatten med ättika! Då blir det skinande blankt igen.
Vi får beläggningar på allt: kattens vattenskål, blomvaser, toalettstolens insida, kranar, handfat...
Har blivit storkonsument på ättika.

Kan man köpa ättika i större kvantitet någonstans än de där små man kan köpa på ICA, tro?
Azur
CITAT (Peztis @ 19-02-2012, 14:43) *
Vi får beläggningar på allt

Det låter som om ni har väldigt hårt vatten och kokning kan nog hjälpa er en del.
CITAT
Kan man köpa ättika i större kvantitet någonstans än de där små man kan köpa på ICA, tro?

Vi har en Willy's butik i närheten som säljer 12% ättiksprit i femlitersdunk.
KRT
Finns det inte filter som mekaniskt avlägsnar kalk?
När jag beökte vänner i Kanada för 5-6 år sedan hade de speciella kannor med ett filter ca 2/3 upp som man gyllde på och sedan sipprade vattnet sakta igenom och ble v drickbart. Det var alltså inte för bakterier etc utan för att ta bort kalk och vissa salter så det smakade bättre (utan filter var det odrickbart, jag råkade testa när jag var trött en morron smile.gif)
Azur
CITAT (KRT @ 19-02-2012, 15:22) *
Finns det inte filter som mekaniskt avlägsnar kalk?

Mja osmos-filter gör ju precis det - vattnet pressas genom ett membran med så fina porer att vattenmolekyler men inte saltmolekyler (som kalcium) tar sig igenom. Men de är rätt ovanliga.

Sen finns det kolfilter och avjoniseringsfilter, men jag är osäker på om de gör vattnet lämpligt för växter.
Peztis
Nu blev jag ju lite nyfiken på vårt vatten... tog fram ett protokoll men det är 2,5 år gammalt så det är väl dags att ta ett nytt i sommar. Dessutom togs det tre månader efter att brunnen togs i bruk så det kan ju ha hänt mycket däremellan.
pH var då 7,8
Kalcium 82
Hårdhet tyska grader 15

Hårdhet:
0-2 Mycket mjukt
2-5 Mjukt
5-10 Medelhårt
10-20 Hårt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon