Såg den här trasten idag hemma på gården och tänkte ahaa, en björktrast! Men är det en björktrast? Brukar aldrig se dom här på vintern så jag blev lite misstänksam.... Någon som vet?
[attachment=67948:IMG_2543...erad_1_0.jpg]
[attachment=67947:IMG_2538...erad_1_0.jpg]
Gunilla T
16-02-2012, 18:37
Ser nog ut så. De flyttar ju vanligtvis men varje år har jag haft en eller två här som av någon anledning missat flyttåget. I år har jag en som jag hållit vid liv, matar den med äpplen och russin. De har det svårt här under vintern.
Gossen Ruda
16-02-2012, 18:40
Björktrastar har jag varje vinter. Är måttligt förtjust i dem för de jagar bort andra fåglar från äpplena.
Googlade lite och visst är det en björktrast! Har som sagt aldrig sett dom här på vintern därför blev jag misstänksam. Och inte med så där mycket vitt på bröstet/magen heller!
Tack Gunilla och Ruda!
Gröna mormor
17-02-2012, 08:55
Det är helt klart en björktrast och det förekommer att vissa övervintrar i Sverige. Du kan skatta dig lycklig, men se till att den får lite mat så den överlever vintern. Precis som Gunilla säger, äpple och russin gillar dom väldigt mycket.
Många fåglar flyttar bra så mycket de behöver (det är energikrävande att flytta och man riskerar att alla bra revir är upptagna när man kommer tillbaka), och eftersom vi hade en ovanligt mild vinter fram till för några veckor sedan kanske fler björktrastar än vanligt har stannat kvar i sina sommarkvarter? Bara en spekulation, men jag tycker mig se fler koltrastar i år än både i fjol och förrfjol när jag också matade på samma sätt, men vintern började tidigare och varade längre?
Dessutom, det är inte förrän den senaste månaden som vi här nere har börjat se mängder med ormvråkar och en och annan fjällvråk här nere....
Flemming
18-02-2012, 21:50
Kompisen i Skåne hälsar...
Även här i södra Bohuslän har jag fullt av björktrastar på vintern. De sitter i enarna och käkar enbär...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.