HelenaLJ
16-02-2012, 21:21
Jag tänker ha dahlior i krukor i trädgården i sommar. Dahlior som blir ca 50 cm höga. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med två frågor. Hur stor blir en sådan dahlia i diameter och hur stora krukor behövs?
Anna-Karin Lundberg
17-02-2012, 07:14
De får större rotsystem än man tror! Jag har mina dahlior i krukor, men köper större och större krukor för varje år, för jag ser att de behöver det. Nu har jag börjat med betong-blandar-baljor från Biltema. Det är på 45 liter har jag för mig, borrar flera hål i botten och det funkar fint. Baljorna är svarta, inte idealiskt men det övervägs av att formen är bra. Stora blomkrukor är ofta så höga, de blåser omkull för lätt. Min störtsta dahlia ska i så få en ännu större kruka, jag hittade en balja på Bauhaus som var ännu större än Biltemas.
ingrids
17-02-2012, 09:10
Håller med Anna-Karin men jag köper såna där korgar i plast med handtag, halvmjuka saker som brukar stå staplade i trädgårdsbutiker och på andra ställen i glada färger. 50 liter kanske? Fast jag gör mina hål ca 10 cm upp på sidan för att få ett vattenmagasin (fyll med lecakulor upp till hålen, täck lecan med fiberduk).
HelenaLJ
19-02-2012, 22:09
Då ska jag köpa stora krukor. Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.