kadafwer
Ok. så jag och min tjej flyttar från stan till ett torp strax utanför stan. Jag har bott i lägenhet hela livet och kan absolut ingenting om rabatter eller trädgård.

Vi har 2 rabatter runt huset som vi tänkte ta och fixa till när våren kommer.
Vad är bra att börja odla och vart hittar man bra information på nätet och så vidare.

Jag är helt ny på det här=)

/Stefan
RibesRubusVitis
Hej och välkommen,
många börjar med storslagna, ambitiösa planer för att rusta upp och fixa till. Vi på forumet brukar råda folk att ta det lugnt och se vad som redan finns på platsen. Ni har massor med tid innan det blir vår. Sen är en del bara intresserade av vackra växter, medan andra (som jag) föredrar sådant som går att äta och dricka. Med sökfunktionen här uppe hittar ni det mesta, men jag skulle föreslå att ni strövar på måfå bland gamla forumtrådar. Och Odlas hemsida är ju inte bara forumet; här finns massor av tips om allt möjligt. Vanliga biblioteksböcker om odling är också till stor nytta.
Peztis
Håller med Ribes.. osv, ta det lugnt första året och se vad som kommer upp det första året. Du skriver att det är ett gammalt torp, då ska du se att där finns riktigt fina plantor som kommer! Och om du inte vet vad det är eller vill veta mer så är det bara att ta ett foto och lägga det här på forumet så kommer du få massor med hjölp, ska du se.

Om du känner för att odla så kolla om det finns något trädgårdsland! Potatis är inte så svårt att odla, precis som sallat, morötter, persilja, salladslök mm. Vill du ha mer fägring så kan du ju i trädgårdslandet även så blommor så som rosenskära, ringblommor och andra ettåringar.
kerstinh
Jag skulle också bara vänta och se första året. Jag har haft min trädgård i tre år och är så glad att jag inte började rensa och dona direkt. Dels kan man ju inte göra om en rabatt på våren när man inte ens vet vad som finns där på sommaren och hösten och man riskerar att dra bort en del som man inte ser. Men framför allt har jag lärt mig att man måste lära känna sin trädgård lite. Det kan låta stort, men en del blommor som jag tänkte dra upp direkt för att jag inte gillade dem, hör till favoriterna helt plötsligt. Kanske för att jag har sett att de funkar väldigt bra på sin plats eller att de är friska och frodiga och trivs här, och det är alltid snyggare än en växt som är jättefin någon annanstans men inte trivs hemma hos en själv. Och har man tur som jag så var det faktiskt en väldigt vettig människa som anlade trädgården man har fått ta över och som har satt många växter där de är av en anledning. :-)
Jag gick runt och tog en massa bilder första åren. Bara rakt upp och ner på jorden (ovanifrån). Då kan man sitta sen och se vad som finns var när man väl vill börja flytta saker. Sedan tog det mig ett helt år att ens känna igen vad som var fin blomma och vad som var ogräs. Så jag skulle säga, lär känna din trädgård, dokumentera och ta tiden första sommaren till att lista ut vad som är ogräs och inspireras. På nätet finns väldigt mycket information, men jag tycker att det kan vara himla trevligt att sitta med en riktigt bok eller tidning emellanåt. På biblioteket hittar du båda, bl a en hel del böcker om grundläggande planering (vad man ska tänka på med väderstreck, sol, skugga,...).

Och du, ta en stol (eller två) och flytta runt i trädgården hela tiden första året, så märker ni snabbt var det är trevligt att sitta vilka tider på året och dygnet. Lycka till med torpet och trädgården!
Katarina Odla.nu
Hej Stefan!
Så kul att du har hittat till forumet på Odla.nu! Här kan du få mycket hjälp och kul inspiration till din trädgård. Bara fråga på i de olika kategorierna - här finns massor med kunskap, som du redan märker i den här tråden.

Du frågar efter info på nätet. På sajten Odla.nu finns mycket att läsa. Om du går in på vår kategori UTE med underrubrik perenner hittar du en hel del. Skrolla ner så hittar du massor av olika artiklar.

Här är en direktlänk: http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner

Lycka till!
önskar Katarina på redaktionen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon