|
Gunilla T
17-02-2012, 17:48
Idag har jag beställt bl.a. ett solitärbibatteri som jag vill sätta upp någonstans i anslutning till trädgården. Den information jag har är att solitärbin endast flyger ca 50 m från boplatsen för att söka mat.
Är de känsliga för störningar som t.ex. människor som rör sig?
Spelar det någon roll om batteriet ligger i solsken eller skugga?
Kan man sätta det i ett träd eller är en vägg ett bättre skydd?
Något annat jag bör tänka på? ....kan inget om solitärbin....
Gossen Ruda
17-02-2012, 18:32
CITAT (Gunilla T @ 17-02-2012, 17:48)  Idag har jag beställt bl.a. ett solitärbibatteri som jag vill sätta upp någonstans i anslutning till trädgården. Den information jag har är att solitärbin endast flyger ca 50 m från boplatsen för att söka mat.
De sträckor jag läst om gäller flera 100 meter men jag återkommer i frågan
Är de känsliga för störningar som t.ex. människor som rör sig?
Icke. Det gäller decimetrar i så fall.
Spelar det någon roll om batteriet ligger i solsken eller skugga?
De flesta bin är soldyrkare.
Kan man sätta det i ett träd eller är en vägg ett bättre skydd?
Tror knappast det har någon betydelse.
Något annat jag bör tänka på? ....kan inget om solitärbin....
De sköter sig själva, bara de har någonstans att bygga bokammare.
Gunilla T
17-02-2012, 18:45
Tusen tack  då har jag lite fler ställen att välja på....lite egoistisk är jag allt för jag vill ju gärna se vad som händer...om det nu händer något.
Jag läste någonstans att söderläge och ett överhäng som skyddar mot regn föredras... Jag gjorde en "holk" av ett vedträ och hängde upp på vedskjulsväggen under takutsprånget och det fick ett antal hyresgäster nästan omgående trots att det var precis bredvid ungarnas sandlåda
Gossen Ruda
17-02-2012, 20:53
Det som kan störa eller spoliera bobyggandet är om man flyttar holken eller förändrar närområdet för mycket fgör de tappar bina orienteringen. Måste man göra något sådant får man göra det på natten när bina sover. På morronen programmerar de in den nya kartan.
Kan inget heller om solitärbin annat än att jag har en hel del av dom, tack vare mina klätterställningar gjorda av bambu :-). De verkar inte störas av att jag rör mig i närheten eller förbi dom, det surras väldigens överallt. Ganska så fascinerande att se dessa små boendes i var sin ända av bambupinnen.
Gunilla T
18-02-2012, 09:10
Ser verkligen fram emot dethär, om det fungerar blir det nog flera Har även beställt ett fjärilshotell där det är tänkt att fjärilarna skall kunna övervintra.
Jag är också intresserad av att få hit lite mer bin och fjärilar, men är ute efter att slippa köpa grejer. Är de där köpta insektsvillorna verkligen bättre än något man kan svepa ihop själv? Dvs är det svårt att skapa förutsättningar utan att köpa grejer? (Har för mig att jag sett bihus bestående av vassrör i en bunt, men hur gör man med fjärilarnas välmåenden?)
Någon som gjort egna insektshus?
Gossen Ruda
18-02-2012, 09:58
Mycket frågor och funderingar här. Steklar som skall boa är inte så kräsna, finns det bara något som liknar ett hål kan de flytta in. Stämmer inte storleken gräver de ut lite själva. En del gillar avbrutna växtstänglar, där är bambubuntar ok, andra gillar hål efter vedlevande skalbaggar, där passar det med uppborrade bräder. Beträffande det sistnämnda så misstänker jag att det bästa är att borra hålen från sidan och inte i ändträet. Det vill gärna spricka upp och då öppnar sig hålen i sidan. Bäst är om man kan få tag på en gammal stock eller liknande och borra full med hål och sen placera på ett soligt ställe. Beträffande hålstorleken så passar det med hål från 2 mm upp till en cm. Bin finns i många storlekar. Inte bara bin förresten, även rovsteklar flyttar med glädje in. Det är ingen större skillnad på dessa grupper, man anser att bina har utvecklats från rovsteklar men det skiljer i beteendet. Bin samlar bara nektar och pollen, rovsteklar bara andra insekter. Men de dricker nektar som bränsle. Sen får man inte glömma de marklevande djuren. Jag tror faktiskt att det är fler steklar som bygger bon i jorden än i trä. Jag skall senare försöka göra en hopräkning. Antingen gräva ur ett soligt och torrt ställe på tomten och fylla med sand eller bara tippa en sandhög ovanpå marken. Minst en halvmeter tjockt, en del gräver så djupt. Det behöver inte vara helt vegetationsfritt men små öppna sandytor är bäst. Jag har ibland funderat på att försöka bygga något åt djuren själv men jag är rädd att kommer att stå på lur med håven.  Fjärilshotell? Tja, vad jag vet så brukar det inte vara problem för de få fjärilsarter som övervintrar att hitta något men skulle jag bygga något hade jag snickrat ihop något själv. Exempelvis spika fast ett antal bräder vinkelrätt på en annan bräda så att det bildades springor på en knapp cm. Där kan fjärilarna krypa in och vara skyddade mot fåglar.
Gunilla T
18-02-2012, 09:59
CITAT (EKLO @ 18-02-2012, 09:22)  Jag är också intresserad av att få hit lite mer bin och fjärilar, men är ute efter att slippa köpa grejer. Är de där köpta insektsvillorna verkligen bättre än något man kan svepa ihop själv? Dvs är det svårt att skapa förutsättningar utan att köpa grejer? (Har för mig att jag sett bihus bestående av vassrör i en bunt, men hur gör man med fjärilarnas välmåenden?)
Någon som gjort egna insektshus? Håller med dig, jag skulle inte heller köpa från någon industriell tillverkning. Dessa köps av bekanta som jag lärt känna genom vårt gemensamma intresse - trädgård. Detta är mera sprunget ur ett intresse för biologisk mångfald och eftersom jag inte är pysslig alls av mig så väljer jag att betala. De har en liten hemsida men jag vet inte om jag törs lägga ut länken här, kan uppfattas som reklam. Allt går nog att göra själv med lite kunskap.
Min trädgård är ju en naturtomt med skogen o havet nära, ganska lätt att släpa hit en halvmurken stock och lägga den i solen, det ska jag prova.
Att bygga fjärilshotell verkar ju enkelt, frågan är bara var man ska sätta upp det? Högt eller lågt, öppning mot söder eller norr? Exponerat eller bland buskar?
Gossen Ruda
18-02-2012, 12:20
CITAT (EKLO @ 18-02-2012, 12:15)  Att bygga fjärilshotell verkar ju enkelt, frågan är bara var man ska sätta upp det? Högt eller lågt, öppning mot söder eller norr? Exponerat eller bland buskar? Undanskymt och inte i solen så slipper fjärilarna vakna för tidigt.
Gunilla T
18-02-2012, 12:26
Det jag beställt ser nästan ut som en fågelholk men framsidan har vertikala skåror och holken är fylld med barkflagor.
Detdär med placering får jag nog fundera på, bra påpekande Ruda! Inte för hög placering heller antar jag eftersom fjärilar inte flyger så högt.
CITAT (EKLO @ 18-02-2012, 09:22)  Någon som gjort egna insektshus? Ja jag, t.ex.. Vi har haft minst en tråd om egengjorda "biholkar", ska se om jag kan hitta den.... Ah, här är den. Många av holkarna är mycket vackra; mina holkar är mycket enkla och inte så vackra men har fungerat bra, massor med rovsteklar bosatte sig i dem.
Gossen Ruda
18-02-2012, 16:28
Nu har jag läst på om flygavstånden. För vildbin från något hundratal m upp mot en km, för humlor ungefär det dubbla.
Gunilla T
18-02-2012, 16:34
CITAT (Gossen Ruda @ 18-02-2012, 16:28)  Nu har jag läst på om flygavstånden. För vildbin från något hundratal m upp mot en km, för humlor ungefär det dubbla.  det är lite skillnad det ja, från de 50 m som jag trodde det handlade om...då hittar jag nog en bra plats i trädgården.
Gunilla T
20-02-2012, 10:32
Såhär ser fjärilshotellet ut, målat med linoljefärg och framsidan kan öppnas. Inuti är holken fylld med barkflagor och man bör, enligt uppgift, inte byta ut dem förrän efter fyra till fem år. Borde vara lätt att fixa själv för den händige...
[attachment=67996:DSCN13690001_1.JPG]
[attachment=67997:DSCN13700001.JPG]
Gossen Ruda
20-02-2012, 13:16
CITAT (Gunilla T @ 20-02-2012, 10:32)  Såhär ser fjärilshotellet ut, målat med linoljefärg och framsidan kan öppnas. Inuti är holken fylld med barkflagor och man bör, enligt uppgift, inte byta ut dem förrän efter fyra till fem år. Borde vara lätt att fixa själv för den händige...
[attachment=67996:DSCN13690001_1.JPG]
[attachment=67997:DSCN13700001.JPG] Jaha. Men varför rödmålat? De flesta insekter är rödblinda, jag vet och inte det gäller specifikt även för fjärilar. De hittar nog ändå.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2012, 13:16)  Jaha. Men varför rödmålat? De flesta insekter är rödblinda, jag vet och inte det gäller specifikt även för fjärilar. De hittar nog ändå. Kanske för att det ska vara snyggt för oss människor att titta på  Jag tycker iaf att det var riktigt snygga färger, och eftersom insekterna knappast lär bry sig så....
Gunilla T
20-02-2012, 13:38
Ingen aning varför det är målat i färger, jag har inte påverkat färgvalet Går säkert lika bra med enbart linolja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|