Full version: Vad för planta
Amania
Vill ha lite hjälp att identifiera denna blomma.
[attachment=67966:oka__776_ndblomma.jpg]
Köptes på ikea under namnet Himalayamix. Skulle gärna vilja ha lite skötselråd till den.

Kan ta bättre bilder på den om det behövs.
Johan på Blomsterlandet
Hej Amania!

Det ser ut att vara en ampellilja som du har köpt, förmodligen av sorter 'Irish'. Detta är faktiskt en luftrenande växt som förbättrar luftkvalitén i din bostad smile.gif

Du kan läsa mer om skötsel av den här:

Växtinformation: Ampellilja

Artikel: Ampellilja

Lycka till!

MVH
Johan Jancke
Blomsterlandet
Amania
Tackar.
Hur känslig är dessa egentligen för uttorkning? har en tendens att glömma att vattna och när jag kommer ihåg brukar de få ganska mycket vatten, men denna växt står det juh ska ha jämnt fuktig.

Jag vill juh att den lilla plantan överlever så länge som möjligt
ingrids
Jag glömmer bort att vattna min ampellilja och den har inte dött av det, den får några gula blad som jag tar bort. Sen har jag ju min som kattgräs så den blir tuggad på också smile.gif
Johan på Blomsterlandet
Ja, de brukar tåla ganska bra att torka ut någon gång mellan varven. Fungerar ju även bra som "kattgräs"... smile.gif Mina katter brukar däremot föredra flaskliljan att tugga på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon