favetelinguis
17-02-2012, 21:19
Jag har precis skaffat mig en liten tomt där jag har som avsikt att skapa ett litet paradis för egen odlad mat. Det jag främst vill lägga focus på är frukt och bär. Det jag undrar är hur kan man skapa en pålitlig och för det svenska klimatet uthärdig trädgård. Jag skulle vilja ha en trädgård som på bästa sätt kan utnyttja svenska klimatet för att ge frukt under så lång tid som bara är möjligt. Några frukter som kommer tidigt på våren ända fram till äpplen som kan komma långt in på hösten. Trädgården skall kunna växa i Dalarna. Frågan är alltså hur lång tid kan man ha en trädgård i sverige som ger frukt och hur komponerar man den bäst?
Lite av det jag tänkt mig är:
Äpple
Päron
Körsbär
Plommon
Sviskon
Björnbär
Vinbär
Och alla andra som ger pålitliga och stora skördar under de flesta svenska förhållandena.
MVH Henrik
Jag tänker först och främst på äpplen. Där bör du i så fall ha ett sommaräppelträd samt ett med äpplen du kan lagra. Då har du äpplen från augusti till i alla fall jul.
Sedan är det ju också så att man måste lära sig att ta var på det som trädgård och naturen omkring kan ge en. det innebär att man kanske plockar bär och gör mos eller lägger i frysen, konserverar frukt och grönsaker på olika sätt, torkar svamp osv...
På våren finns det ju inte mycket att skörda. Eller jo, man kan tydligen skörda jordärtskockor från föregående år när tjälen går ur jorden...
Om man anlägger en stuka eller har en bra jordkällare så kan man även ha rotfrukter att plocka fram under hela vintern så som potatis, morötter, palsternacka osv.
Om du skaffar ett växthus som isoleras kan du få igång odlandet tidigare och därmed ha t ex sallat och rädisor tidigt.
Och ett varmt välkommen till Odla!!!
favetelinguis
17-02-2012, 22:50
Tackar för det välkomnandet.
Jag har som förhoppning att ej behöva ha kyl och frys men torkning är absolut något som jag kommer syssla med samt en jodkällare kommer det bli.
Hur är det med aprikoser egentligen, läst runt på internet men inte hittat något entydigt svar, vet ju att det finns aprikoser i regioner med liknande vinter som sverige men har aldrig hört något om att de existerar i någon större utsträckning på sveriges bredd grader?
Oj, spännande med någon som i dag inte vill ha kyl eller frys!
Faktum är att min frys är full men det finns ändå inget i... Konstigt, va!
Vad jag vill säga med det är att när man står där med hela köksbordet fullt med kantareller, äpplena dråsar från trädet... vad i hela friden gör man?
Jo, jag har faktiskt konserverat äppelklyftor och kantareller (var för sig, så klart!) så de står nu i fina burkar i min matkällare. Helt underbart att gå dit ned, jag känner mig rätt rik då. Och så går det faktiskt fortare att skruva upp ett lock än att lägga svampar i blöt eller tina dem. OK, det är ju lite mer pyssel innan men det är det värt.
Idag är det min födelsedag så då åt vi gott kött med en kantarellsås gjord på kantareller jag och min son har plockar i skogen bakom oss. Det är faktisk rikedom, det!
Just ja, hittade en påse med vaxbönor i frysen också. Supergott!
Vilket får mig att tänka på att bönor är ju något att satsa på, det ger stor skörd!
Alexander-VG-zon3
17-02-2012, 23:42
Vilken växtzon har du ?
Problemet med aprikos kan vara att dom blommar tidigt och kan få skador på blommorna men också barkskador av för mycket växlingar under vårvinter-våren, annars finns det ju härdiga sorter och aprikos är inte så jätte ovanligt i södra Sverige.
favetelinguis
18-02-2012, 00:22
CITAT (flaxss @ 17-02-2012, 23:42)

Vilken växtzon har du ?
Problemet med aprikos kan vara att dom blommar tidigt och kan få skador på blommorna men också barkskador av för mycket växlingar under vårvinter-våren, annars finns det ju härdiga sorter och aprikos är inte så jätte ovanligt i södra Sverige.
Bor i Dalarna så är inte direkt södra sverige.
CITAT (Peztis @ 17-02-2012, 22:57)

Oj, spännande med någon som i dag inte vill ha kyl eller frys!
Faktum är att min frys är full men det finns ändå inget i... Konstigt, va!
Vad jag vill säga med det är att när man står där med hela köksbordet fullt med kantareller, äpplena dråsar från trädet... vad i hela friden gör man?
Jo, jag har faktiskt konserverat äppelklyftor och kantareller (var för sig, så klart!) så de står nu i fina burkar i min matkällare. Helt underbart att gå dit ned, jag känner mig rätt rik då. Och så går det faktiskt fortare att skruva upp ett lock än att lägga svampar i blöt eller tina dem. OK, det är ju lite mer pyssel innan men det är det värt.
Idag är det min födelsedag så då åt vi gott kött med en kantarellsås gjord på kantareller jag och min son har plockar i skogen bakom oss. Det är faktisk rikedom, det!
Just ja, hittade en påse med vaxbönor i frysen också. Supergott!
Vilket får mig att tänka på att bönor är ju något att satsa på, det ger stor skörd!
Grattis i efterskott då!

Bönor kommer det bli en hel del, håller bra över vintern och ger stor skörd som du säger (några speciella sorter som är lämpade för sverige?). Jag vill ändå försöka få upp fruktmängden så mycket som går. Vill att frukt skall vara basfödan och inte bönorna om du förstår vad jag menar. Dock bor man ju i ett land som gör det oerhört svårt men en sådan kost hållning. Men de växlande årstiderna gör att jag inte kan tänka mig att bo någon annan stans!
Alexander-VG-zon3
18-02-2012, 00:31
Jo det vet jag att du bor i dalarna som du skrev innan,

jag vet dock inte vad för zon där är. Där finns ju olika zoner. Men det blir kanske för bistert för aprikos. Härdiga persikor om dom får bra lägen kan klara sig i zon 3-4 men dalarna är kanske kallare än så.
Jan Lindgren
18-02-2012, 12:39
Hej!
Du kan få den del tips på www.alternativ.nu Tryck på Handboken så kan du bläddra fram ett antal sidor om frukter och bär.
MVH
Jan Lindgren
ingrids
18-02-2012, 15:34
Jan - håller med dig om att alternativ.nu är en spännande sida men härdighet saknas på mycket och en hel del av det skoj rekommenderas man köpa från Tyskland vilket ställer till det för mig och syrran, zon4-5. Fast jag blev glad över någon som skrev hur buskarna bli på olika honungsbärssorter!
Jan Lindgren
18-02-2012, 18:55
Hej Ingrids!
Det är ibland lite svårt att hitta hur härdiga sorterna är. En del har jag provat men annat är taget ur olika böcker. Det vore därför värdefullt om alla fyllde i sina erfarenheter. Handboken är ett samarbetsprojekt för alla som är intresserade av självförsörjning.
MVH
Jan Lindgren
Eva 33c
18-02-2012, 20:14
När det gäller zoner så har Dalarna allt från 4 till 7. Några exempel, jag bor i Falun vi har zon 5, Borlänge zon 4 (bara ett par mil från mig men skillnaden år påtaglig) runt Siljan fortgarande zon 4, men Älvdalen zon 7. Problemet här är att säsongen är så kort med sen vår och frostrisk ända till första veckan i juni. "Frukt tidigt på våren" är egentligen en omöjlighet, då all fruktsättning måste föregås av en blommning. Vinbär och hallon är väl det som mognar tidigast, eller kanske är smultron (vilda) tidigare. Men de ger ju inte precis nån jätteskörd. Månadssmultron ger däremot mycket frukt, lite senare men håller på ända tills kylan sätter stopp. Päron och björnbär är lite sådär när man kommer till zon 5. Gråpäron funkar nog, men är inte särskilt goda tycker jag. Jag hade ett familjeträd med fyra sorter och det var bara gråpäronet som gav frukt. En annan sort blommade, men det blev aldrig mer än så. Och grenarna tog skada av vintrarna tror jag. Det växte väldigt fult och som sagt tyckte jag inte päronen var njutbara, så jag har tagit bort trädet. Jag har köpt ett finskt päronträd, som inte bara ska vara härdgit utan också självfertilt. Men det har inte börjat ge frukt än. Pepi heter sorten. Min vilda björnbärsbuske ger inte mycket till skörd, men jag har köpt en liten planta av sibiriskt björnbär, tyckte det lät lovande... Jag har vindruvan Zilga som växer sen många år mot en östervägg, och ger mycket frukt. Och äpplen, plommon, hallon, vinbär och krusbär är inga problem att odla här.
Jan Lindgren
18-02-2012, 20:23
Hej!
Det sk sibiriska björnbäret är nordamerikanskt. Det är det enda riktigt härdiga björnbär vi har här i zon 2,5. Goda , ganska stora bär. Sprider sig kraftigt med rotskott. Det finns redan förvildat i olika delar av Sverige.
MVH
Jan Lindgren
Eva 33c
18-02-2012, 21:36
"sibiriskt" var alltså för bra för att vara sant

(fast jag vet att växter med namnet sibiriskt i sig inte behöver betyda exakt ursprung...) Min lilla planta har överlevt några vintrarpå friland nu, så härdig i zon 5 verkar den vara så tillvida att den överlever. Om den kommer att blomma och bära frukt får vi väl se sen.
favetelinguis
18-02-2012, 22:13
Hur är det att odla bambu i sverige, gillar gräsets alla egenskaper som byggmaterial och ved pga sin snabba växt och att man ej behöver planera om efter skörd. Finns det några större bambuarter som går att odla i sverige?
ingrids
19-02-2012, 08:12
Jag har kollat runt lite på bambu och kallare än zon 4 verkar tveksamt. Nu kollade jag inte på de större sorterna men jag har för mig att de är sämre härdiga.
favetelinguis
19-02-2012, 11:14
ja bambu verkar problematiskt. Det jag söker är någon miljövänlig värmekälla för att värma huset under de kalla månader och som växer snabbt. Läst mycket gott om Miscanthus giganteus, någon med erfarenhet kring denna?
Funkar inte pil, då? Har inte en aning om hur härdiga de är längre upp men man ser ju de där enorma fälten här kring Stockholm i alla fall och det är för att ge energi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.