|
Vinterflickan
18-02-2012, 10:52
Vi har en längre bit långsmal gräsmatta som vi planerar att plantera 2 träd på. Sedan i somras växer det uppe i ena änden ett mindre plommonträ som vi planterade, och efter det tänkte vi plantera ett äppelträd denna sommarn, troligtvis Ingrid Marie. Men det är därefter sen som vi är osäkra vad vi ska plantera!
Trädgården är ganska torr & just på denna remsan i trädgården sluttar det nedåt. Vi vill ha träd, alternativt buske på stam eftersom det är hopplöst att klippa gräset där om vi sätter en buske. (det är en buske där idag & grenarna hänger ut så man inte kommer åt att klippa)
Bryr oss inte så mycket om färgen på bladen, men hade helst velat ha ett mindre träd med hängande grenar, så lättskött som möjligt & att det tåla torka bra förstås.
Någon som har tips på nått?
Funderade själv på tårbjörk men det verkar inte tåla torrt läge så bra, och Silverpäron, men det verkade klurigt att beskära. Tittade även på prakthäggmispel men läste att den jättelätt fick mjöldagg & att man var tvungen att vattna den väldigt flitigt & det kommer inte funka i längden.
Glömde nämna fläder, det verkar också kunna vara ett alternativ... ? Har läst att man ska kunna stamma upp dem & få dem som träd, vad menas med det?
Alla tips mottages tacksamt!
Vad är det för zon? Hur mycket jord är det? Finns det fukt nog för ännu fler träd tror du?
Fläder blir en hög och bred buske, äldre träd kan bli lite uppstammade, vet inte om man kan skynda på det och stamma upp själv (=klippa bort grenar långt ner så att det blir som en stam).
Vinterflickan
18-02-2012, 14:32
Det är zon 1 här  Vet faktiskt inte om det är mättat med träd, fast samtidigt har vi ju tagit ned 2 granar, 1 björk & sen ska en buske bort som stått bara en bit bort från där vi vill sätta det här nya trädet. Jag har fått känslan av att vår tomt är torr på den övre ytan, men det som väl rotat sig & fått lite djupare rötter verkar få fukt så det räcker, kan det stämma?
Huggorm
18-02-2012, 15:13
Om det sluttar så kan det finnas en grundvattenström en bit ner i jorden. Sådant hittar träd, men man får hjälpa dem med vattning de första året eller åren
Spana in förslagen i http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=113109. Men spana in också förslag om mer exotiska träd som bara kan växa i din zon (som säkert kommer också här!). Ja fläder som du frågar om går ju, för att snabba på utvecklingen från buske till träd med nakna stammar (som de gör själva) kan man årligen skära bort lågt sittande grenar. Men det känns lite som slöseri i din zon! Om du inte älskar att göra saft av blommorna och bären förstås. Dessutom är de inte de allra bästa på att klara torka, men å andra sidan om du tagit bort en gran och en björk så har du mycket mer vatten i trädgården nu. En fläder kan man sätta i ett hörn av trädgården som får frodas som buske och sedan träd alldeles av sig själv, medan man njuter av att kunna knipsa blommor som sitter lågt och doftar ljuvligt. Någon vidare höstfägring har den inte. En av magnoliorna, kolla på dem (om du inte har alltför torrt vill säga). Själv tycker jag mycket om Magnolia Kobus, jag gillar stora träd och de kan bli 10 meter. Mycket kraftfullt när de blommar på våren, och när deras ludna knoppar sväller tidigt om våren. Grenverket är vackert och kraftigt också. Litet träd, inte högre än 5 meter efter ca 20 år, är kopparlönnen Acer griseum. Se bild i en annan nylig tråd om mindre träd, ovan. Sprakande på hösten. Gillar du björk så är himalyabjörken ett alternativ, Betula utilis var. jacquemontii 'Doorenbos', mindre björk med kritvit stam hela livet. Kopparbjörken, också mindre, Betula albosinensis var. septentrionalis, har en rödbronsfärgad stam. Rödbladiga björken Betula pubescens 'Rubra' har fascinerande bladverk som skiftar från grönt till rött när bladen slår ut, och sedan blir illröd på hösten (den blir dock ca 15 m hög). Tårbjörken, mindre björk, Betula pendula 'Youngii', har kraftigt hängande grenar. Men det är klart, zon 1. Då finns så mycket härligt ovanligt man kan sätta! det brukar andra vara bättre på att tipsa om här.
Huggorm
19-02-2012, 00:13
Det heliga tempelträdet, ginkgo, kanske kan vara något? Hade jag zon 1 så hade jag garanterat satsat på minst en ginkgo.
Gingko är jättevackra och gr en exotisk känsla, men tänk på att de växer väldigt långsamt! Så om ni vill ha ett träd i en viss storlek - köp den storleken direkt!
Har ni funderat på frilandshibiscus? Vacker och finns med blommor i olika färger, har även sett uppstammade om man vill ha det. Eller perukbuske? Vet inte hur de klarar torkan, men det kan vara värt att titta på. Katsura är också trevliga, men de vill gärna ha det lite fuktigt så det passar kanske inte om det nu är torrt. Har ni funderat på någon form av japansk lönn? Eller någon slags buskros? Kanske kan ni sätta någon slags klätterstöd i mitten och plantera en klätterros där?
Om ni vill ha fläder, finns det ju rödbladiga sorter som är jättevackra!
Mike R Petersen
19-02-2012, 10:15
Jag är en stor fan av Ginkgo men måste påpeka att det blir ett stort träd, jag vet inte om 10 -20 cm tillväxt beroende på jordmån är att räkna som långsamt dock!
Om ni vill ha en mindre buske som står som träd kan Nothofagus antarctica (kommer inte ihåg svenska namnet) vara en möjlighet, men om ni vill ha något mindre hängande träd finns det ett otal av pil, lönn, ask, robinia mm som är högstammade och har en hängande växt det kommer nya sorter varje år så besök flera plantskolor nu under våren och se vad de har att erbjuda.
Huggorm
19-02-2012, 10:46
CITAT (Mike R Petersen @ 19-02-2012, 10:15)  Om ni vill ha en mindre buske som står som träd kan Nothofagus antarctica (kommer inte ihåg svenska namnet) vara en möjlighet, Sydbok kallas den. Eller egentligen heter hela släktet så, men denna sort är den enda som är riktigt härdig i Sverige, så därför får den heta så
Mike R Petersen
19-02-2012, 10:58
CITAT (Huggorm @ 19-02-2012, 10:46)  Sydbok kallas den. Eller egentligen heter hela släktet så, men denna sort är den enda som är riktigt härdig i Sverige, så därför får den heta så Tack Huggorm
CITAT (Mike R Petersen @ 19-02-2012, 10:15)  Jag är en stor fan av Ginkgo men måste påpeka att det blir ett stort träd, jag vet inte om 10 -20 cm tillväxt beroende på jordmån är att räkna som långsamt dock! Jag antar att du vet bäst, men jag har iaf aldrig stött på ett gingko som växer 1 dm om året.... Måste vara i enormt fördelaktiva miljöer med mycket god jord i så fall och tvivlar på att det är något man kan räkna med om man köper en gingko.
Mike R Petersen
19-02-2012, 12:08
CITAT (KRT @ 19-02-2012, 11:42)  Jag antar att du vet bäst, men jag har iaf aldrig stött på ett gingko som växer 1 dm om året.... Måste vara i enormt fördelaktiva miljöer med mycket god jord i så fall och tvivlar på att det är något man kan räkna med om man köper en gingko. Jag har sett det båda i Danmark och Japan, men det kanske är variationer på proviniens och växtplats som ger olika resultat i tillväxt. Ofta står det också i plantskolornas brochurer samt växtböcker att ginkgon blir ca 15 meter hög, det skall också tas med ett gran salt, i Danmark är det inte ovanligt med 20 meters höjd, och i Japan har jag sett flera exemplar på ca 30 meter, högst sannolikt uppnår de inte sådana höjder här men det är inget litet träd, räkna iaf med 10-15 meter.
Huggorm
19-02-2012, 12:22
En ginkgo som är väl etablerad, ett varmt läge, god jord och mycket vatten skall utan vidare kunna växa ett par decimeter om året. Ek anses ju som långsamtväxande, och de kan växa en halvmeter om betingelserna är de rätta.
Vinterflickan
19-02-2012, 17:33
Massvis av fina tips! Jag är ju ute efter en "lummig" känsla i trädgården men vill inte skaffa nått som är för svårskött eller som inte "passar" in i trädgårdens naturliga förutsättningar. Känns bara som att det blir mer jobb om man ska jobba emot trädgårdens förutsättningar, känns bäst att hitta nått som gillar läget här ist!  Känns som att det nog lutar åt fläder trots allt (är ju så barnsligt förtjust i flädersaft dessutom!), det enda är väl att jag har förstått det som att flädern inte alltid är lätt att etablera mitt i en gräsmatta sådär? Men blev ganska sugen på några av de andra förslagen med... men det finns flera ställen på den här trädgården som skulle behöva fyllas med lite växtligthet!  Har alltid varit svag för träd med röda blad, det måste jag erkänna, grannen har en blod-lönn (tror jag de heter) och den är hur läcker som helst. Ps! Har hört att det alltid är bättre att vattna ordentligt, mer sällan - än lite & ofta, för att rötterna inte ska bli ytliga. Hur mycket är ordentligt & hur ofta bör man vattna ett nyplanterat träd under normal sommar. Dvs ingen extremtorka eller extremblöt sommar?
Mike R Petersen
19-02-2012, 18:36
CITAT (Vinterflickan @ 19-02-2012, 17:33)  Massvis av fina tips!
Har alltid varit svag för träd med röda blad, det måste jag erkänna, grannen har en blod-lönn (tror jag de heter) och den är hur läcker som helst.
Ps! Har hört att det alltid är bättre att vattna ordentligt, mer sällan - än lite & ofta, för att rötterna inte ska bli ytliga. Hur mycket är ordentligt & hur ofta bör man vattna ett nyplanterat träd under normal sommar. Dvs ingen extremtorka eller extremblöt sommar? Om du skall ha en sund och vacker blodlönn vill jag slå ett litet slag för en personlig favorit nämligen "Faasens black"  Det här med vattning är lite olika hur folk gör och det beror båda på vilket träd det är och så växtplatsen såklart, jag brukar låta trädet stå i vatten en till två timmar innan jag planterar, om inte det är storbladigt eller vintergrönt då jag låter det stå längre. Sedan vattnar jag en till två gångar i veckan, genom att antingen sticka slangen ned i marken ganska djupt och sedan låta vattnet sippra sakta till klumpen är mättat dvs det börjar nli blött runt trädet det är dock viktigt att vattnet bara rinner sakta, annars ligger jag droppslangar i en spiral över klumpen och ca 1/2 meter utanför det får då rinna två till tre timmar varannan till var tredje dag. Jag vet att en del kör efter att trädet skall ha 50 l vatten med så och så långt intervall men det finns ingen fast mall för bevattning, det är i slutändan en fråga om känsla och hålla koll på att trädet inte börjar slockna. För att kunne ge en exakt bevattningsplan måste man veta exakta genomträngningshastigheten, djupet till vattenhållande lager, luftfuktighet, vind, trädets storlek, avdunstning genom lövet antal soltimmar mm. det blir för komplicerat tycker jag iaf, känslan fungerar mycket bättre för oss och vi ger ändå 3 års etableringsgaranti på träd där vi har etableringsskötsel och då är det oftast stora träd vi planterar.
Jag tycker att tumregeln 30-50 liter i veckan för nyplanterat (3 första åren) är bra. Kan man vattna långnsamt ett par gånger i veckan är det bättre än att chockvattna en gång. Droppslang där man har tillgång till kranvatten är en bra lösning. Finns svindyra (Plantagens t ex) och billiga. Helt ovärderliga när man väl börjat använda dem! bevattningspåse är dyr men mycket bra, särskilt för träd med klump (funkar också för träd som krukodlats men då är bättre att bevattna på lite större område). Här utlovas en som ska vara billig  Att låta en spridare stå över natten är inte heller fel. För små träd kan man sprida över lite mindre område och undvika att hålla kronan våt med iskallt vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|