Full version: Såråd för viol?
Fritzious

Hejsan!
Min första sådd av viol verkar ha misslyckats, ingenting händer.
Finns det någon som har några bra knep att ta till?
Det är en ljusgroende sort.

Tack!
Irene_L
Om dom inte gror i rumstemperatur skulle jag testa att ställa sådden i kylskåp eller ställa ut den!
Helen i Piteå Zon 5
Min erfarenhet av att fröså Violfrön är att även om fröna är ljusgroende, dvs. inte ska täckas med jord så gror det bättre ifall sådden ställs i mörker och svalt, ca. +4º under några veckor.
Peztis
På påsarna jag har om violer av olika slag så står det att om de inte har grott inom 2-4 v så bör de ställas svalt en månad och därefter ut.
Eva 33c
CITAT (Fritzious @ 18-02-2012, 13:14) *
Hejsan!
Min första sådd av viol verkar ha misslyckats, ingenting händer.
Finns det någon som har några bra knep att ta till?
Det är en ljusgroende sort.

Tack!

Hur länge har du väntat? 2-3 veckor är ganska normal tid från sådd till uppkomst. Vad är det för typ av violer du sått? Violer av "pensé-typ" tycker jag gror bra varmt och ljust, det gäller även de cornuta-varianter jag provat (hornviol), medan många av arterna verkar behöva kallt och svalt.
theca
jag sådde violer som skulle köldbehandlas i fjol. i min dumhet trodde jag det betydde att fröpåsen skulle stå i kylskåpet whistling.gif . men här på odla.nu fick jag rådet att så, utan att täcka o ställa ut. det gjorde jag i slutet mars kanske. full vinter här ännu då. hade en genomskilnig plastbricka luftigt ovenför krukorna, vattnade när dom var torra. väntade i evigheter, men efter kanske en månad grodde dom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon