Full version: Rabarber
petrea
HEJ!

Jag sitter här och planerar min "nya" köksträdgård och kom då på att jag skulle fråga ifall någon har nåt bra tips om hur man lätt får bort ogräs runt rabarbern?
Alltså inte bara dra upp den för det vet jag hur man gör.. blink.gif biggrin.gif laugh.gif

Det är inte lite gräs och ogräs som finns runt den, gräset växer om rabarbern och kväver den nästan!
Jag har nu dragit upp gräs i två somrar och den minskar inte det minsta!

Men nu är det så att den rabarber jag har är ganska nyss flyttad så jag vill inte gräva upp den igen, men det kanske är lika bra?

Några tips?

Petra
odlar i zon 4-5
Åsa, mälardalen zon 2
Det enklaste är nog att gräva upp rabarbern och rensa bort allt gräs i klumpen + gräva bort allt gräs där den ska växa. Sedan planterar man tillbaka rabarbern, gödslar lite runtomkring. Sedan täcker man marken runtom rabarbern med ex. tidningar + halm, täckbark, grus eller liknande. När rabarbern satt fart och växa så brukar de stora bladen skugga marken effektivt och då kommer inget gräs att växa där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon