Full version: Klippa granhäck
skogstroll
Hej! smile.gif Min sambo är väldigt sugen på att klippa vår granhäck. Den är extremt frodig och växter glatt åt alla håll och kanter. Är det ok att klippa nu eller bör man vänta?

Tack! blomma.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör vänta gran bör enbart klippas i årsskotten när de vuxit ut = försommar, man bör inte klippa i äldre delar det är därför det är siktigt att hela tiden hålla på och ansa i en granhäck eftersom man inte kan klippa in en sån häck med speciellt hårt.
Cilla
Jag fortsätter på det Åsa skriver.

Skär man i äldre ved på en granhäck, särskilt om man gör det på häckens sidor (granens sidogrenar) kommer inte nya pigga skott och täcker över grenarna, och de förgrenar sig inte heller.

Kolla på en gran som den ser ut. Den har bara barr i de yttre delarna. I en klippt häck är det ännu mer extremt så eftersom den blir så tät - det är bara barr i det yttre. Innanför är det helt barrlöst, bara en massa levande och döda kvistar. Det är pga det inte är någon anledning för gran att ha barr där det inte finns ljus.

Skär man in till det barrlösa kommer häcken för alltid att förbli barrlös där. Ofta blir dessa partier dessutom större med tiden. Skär man in på treårig ved stannar många granhäckar av och vanligt är att de "stammar upp sig" dvs släpper energi till de nedre partierna så att grenarna blir barrlösa och stammarna synliga. Då blir häcken genomsiktlig och går grönska bara högre upp. Skär man däremot av 1/2 av de ljusa årsskotten (juni, början av juli) händer något annat. Då skjuter granen under samma säsong två grenar där man snittat. Och det blir tätare!

I topparna är det annorlunda. Där kan man skära in på tre till ibland tioårig ved och det skjuter glatt mängder med skott ändå. Som man nästa år kan beskära korrekt, dvs bara hälften av årsskotten på, så att de förtätar sig.
Mike R Petersen
Och då fortsätter jag på det som Cilla skriver.

För det första tiden för beskärningen är bäst medan årsskotten fortfarande är vegetativa dvs gröna och mjuka, om det görs i rätt tid kommer nyväxten att återskapas innanför snittet, inte från bar gren men från de grenar som inte skjutet ännu, det som händer är att du utnyttjar granens egna försvarssystem, tittar du på en grangren ser du att de inre barren är mörkare och anlagen/knopperna i änderna mindre och de brytar inte om inte de yttre nya skotten skadas av betning eller frost, när beskärningen utförs i rätt tid kommer dessa att bryta.

Beskär ni nu är risken att barren svedas och ni får bruna/döda partier som resultat.

Formbeskärning av gran vilket en häckklippning i grunden är, bör beroende på mängd som skall kapas inn göras i omgångar för att kunne styra växten, blir det först öppna partier är det nästintill omöjligt att få det att växa igen, därför bör också dessa första beskärningar utföras med sekatör ntill att formen är helt klar.

Bästa tipset är att hitta någon bok om beskärning i japanska trädgårdar vilket är väldigt få däremot kan böcker om bonzai användas då beskärningstekniken är densamma.

Hittar du inget så kan jag rekomendera den danska författaren Jörgen Skammeritz.

skogstroll
hm ja jag har lyckats (tror jag) att övertala honom att vänta till i sommar. Jag vill inte ha en risig gammal granhäck. Däremot har den blivit VÄLDIGT stor åt alla håll och kanter och om jag lämnar "innersta skotten" så är den stor. Jag vet inte vad den får för gödning utifrån men den växer som sjutton unsure.gif
Cilla
Japp. En granhäck har många fördelar; tätast av dem alla, bullerskyddande, dammsamlande som ingen annan (bra om man bor vid väg), billig att införskaffa, härdig och tålig, nästan alla klarar att få upp den, med rätt beskärning mycket långlivad.

Men. Den kräver regelbunden, årlig beskärning som utförs i slutet av juni-början av juli när skotten fått längd men inte slutat växa. Och den blir någon cm bredare varje år om man ska hålla den tät utan gröna partier.
jegi
CITAT (Cilla @ 29-02-2012, 10:36) *
Japp. En granhäck har många fördelar; tätast av dem alla, bullerskyddande, dammsamlande som ingen annan (bra om man bor vid väg), billig att införskaffa, härdig och tålig, nästan alla klarar att få upp den, med rätt beskärning mycket långlivad.

Men. Den kräver regelbunden, årlig beskärning som utförs i slutet av juni-början av juli när skotten fått längd men inte slutat växa. Och den blir någon cm bredare varje år om man ska hålla den tät utan gröna partier.

Utan bruna partier antar jag att det menas. Sen får jag förmoda att det är ett av de bättre vindskydden likaså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon