En tanke slog mig i Azalea-tråden: borde man inte kunna vattna surjordsväxter med vatten som surgjorts med en skvätt ättiksprit?
Jag har en frösådd citron som lider för att jag inte förrän nyligen kom på att citrus är surjordsväxter, jag skulle kunna testa på den - bra eller dålig idé?
Gunilla T
18-02-2012, 18:37
Vågar inte ge dig råd men det borde fungera. Konsten är väl att få det i lämplig koncentration - risken kan annars vara att du får ett kraftigt fall av pH värdet i jorden och det mår växten definitivt inte bra av.
Sedan används ju ättika som ogräsmedel men jag vet faktiskt inte om det är andra ingredienser som tillsatts i ogräsättikan.
Tänkte också på att ättika används som ogräsmedel så jag skulle aldrig våga prova, i alla fall inte på något som jag var det minsta rädd om.
Bra poäng med att ättika är ogräsmedel.
En snabbsökning på nätet ger vid handen att ättika fungerar genom att ge frätskador på bladen, som i sin tur leder till att växten torkar ihjäl. Så länge man späder ättikan tillräckligt för att den inte ska vara frätande borde det vara OK, men nu törs jag definitivt inte testa på min frösådda citron, det blir jordbyte till rhododendronjord som planerat istället.
Anette Nordlund
18-02-2012, 22:27
Jag tycker att du verkar tänka rätt... Men om du ska använda ättika eller citron cyra så blir pH någontans mellan 2-4 om jag minns rätt. Tar du vinäger så hamnar du lite bättre kanske pH 6... Det som brukar användas till Rhodondendron är Ammoniumsulfat. Det tas från SSAB.s fabriker och är svavelsyra mättad med ammoniak .. T.ex Rhodondendron gillar svavel och Ammoniak i närvaro av vätejoner blir "sur" dvs protongivare.. Jaja... Hur som helst så borde du kunna använda Ammoniumsulfat, samma som man använder för att gödsla gräsmattor.
Eller varför inte helt vanligt regnvatten... det lär ju vara surt numera... Huvudsaken lär vara att man undviker att kalka.
kentbra
19-02-2012, 02:19
Ett enkelt sätt att få ner PH i jorden är.
Skiva en citron och lägg på jorden. Varje gång du vattnar så frigörs lite naturlig syra.
Har gjort detta på alla mina Citrusplantor och det fungerar bra.
Jag blandar även egen gödning till alla mina blommor.
En till surjordsväxer med lågt ph och mycket kväve,
En till Hibiscus med aska och blåkorn. Askan för att ge mer fosfor.
En till Plumeria med aska och epsonssalt.
En till Adenium med mest aska.
Vanlig vedaska innehåller mycket fosfor. Tyvär blir det lätt basiskt men det regleras med citronskivor.
<Fosfor hjälper många ökenlevande växter med att sätta knopp och nya blad.
Har nu kört med 1/2 dl ättiksprit i 4 liter vatten i lite över en månad, och det verkar funka. Klorosen på den felplanterade fröplantan har nästan helt försvunnit, och jag har inte sett några skador.
Jubbe063
10-04-2012, 13:11
CITAT (Azur @ 10-04-2012, 00:06)

Har nu kört med 1/2 dl ättiksprit i 4 liter vatten i lite över en månad, och det verkar funka. Klorosen på den felplanterade fröplantan har nästan helt försvunnit, och jag har inte sett några skador.
Så bra.
Annars är just ättika ett gammalt husmorstips som lite då och då dyker upp i hemmets journal och året runt etc...
Min kära mor blandar alltid i 1 kryddmått per liter vatten till alla växter, enligt henne tar växterna upp näringen bättre då. 1 tesked till en matsked ättika per liter vatten sätter hon till de som vill ha lite surare. Men just Azalea och Citrus mfl vill väl ha det rätt surt, så du kanske blandar rätt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.