cocoshajen
Jag har en Al-Ko hwf 1000 hydroforpump och vattenröret frös. Nu är allt tinat och inkommande rör försett med en värmekabel så det inte fryser igen. Problemet nu är att pumpen går hela tiden men det blir inget tryck och det kommer väldigt lite vatten ur kranen. Vi har prövat med att fylla på vatten i pumpen och fylla vatten (85 l) i inkommande ledningen innan start av pump men det har inte hjälpt något. Så jag undrar vad ska man göra för att få igång pumpen?
gammelnalle
Är du säker på att det inte är fruset INNAN pumpen??
Är det fruset EFTER pumpen brukar pumpen bygga upp ettt tryck och pumpen bryter på tryckvakten.

Snurrar pumpen kontinuerligt är det antingen: Täppt i sugledningen (fruset) för LITE vatten i brunnen (orkar inte suga mer än ca 6m höjd- även om det teoretiskt skall gå suga 9,81 m , bottenventilen trasig eller att pumpen suger luft.

Om du har en rörtång kan du lossa slangen innan pumpen. (OBS du måste vara SÄKER på att det verkligen inte finns något tryck!!!!!) Om det finns kranar stänger du av dessa INNAN . Motorn skall vara avslagen.
När du lossat slangen täpper du till INKOMMANDE till pumpen . Bäst är att koppla på en kran. (Jag brukar lägga för handen- men det blir ett rejält sug-så inget för "frökenhänder") Starta pumpen. Det skall nu bli ett rejält sug. Och trycket i hydrofortanken skall öka tills brytaren bryter. Har du rejält sug: Fyll på ledningen OCH pumphus och start och stoppa. Det KAN behöva fyllas på ett antal (2-5 ) ggr innan det blir ordentligt "drag".

Lycka till.
B
Edit: redigerat stavfel
Huggorm
Annars brukar det finnas en plugg på själva pumpen som man kan skruva ur och fylla på med vatten, för om det inte finns vatten i pumpen är det inte säkert att den kan komma igång och bygga upp ett tryck.
Noak
Har du luftkudde i hydroforen? Hos oss måste vi alltid ordna trycket i hydroforen när vattnet varit avstängt.
Huggorm
Fast om kudden är tom så får man ändå tryck, men det håller inte kvar så länge när man förbrukar vatten
CillaM
Det låter som om det ännu är en ispropp nånstans. Men det kan också vara så att du måste skruva av mojängen underst på hydroforen för att lufta den/tömma vattnet som finns kvar. Öppna kranarna under tiden och stäng inte hydroforen förrän det slutat rinna helt.
malcolm
Kan också vara så att pressostaten är trasig eller att det inte håller tätt vid anslutningen.
Peztis
Välkommen till forumet!

Jag tänkte också på det där med trycket. När vi har tömt vår hydrofor så måste vi alltid se till att det blir en ordentlig luftkudde.

Har du provat att stänga av hela fadderullan, tömma hydroforen, stänga alla kranar och slå på vattnet igen?
En enkel men tidsödande åtgärd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon