|
Full version: Vårtecken 2012
Alexander-VG-zon3
19-02-2012, 15:47
Hej hej Vilken härlig dag idag, strålande värmande sol och snön smälter snabbt. Och hade inte alls väntat mig att hitta så många vårlökar som börjat knoppas. Bilder idag från Kinna centrum.     Allt möjligt tittar upp Påskliljor och tulpaner från någon cm upp till 7-11cm. Krokus och snödroppar med blommor. Även andra prenner börjar så smått skata och säkert växa. Gräslök, iris, violer, Blåsippa (knoppar) har där redan kommit nytt fantastiskt att dom kan växa i så svalt väder. Hur har nio det hos er ? i söder är det väl mycket som händer nu ?
mamamaggan
19-02-2012, 15:50
Härliga vårbilder .
Vi har också vår , blötsnön vräker ner just nu men för mig är det vårväder. När solen är framme så blir det drygt +10 i söderläge , jättehärligt.
Stockholmskusten skriker... Våååååååååååååååår.... solen skiner och det värmer när man sätter sig längst in i söderhörnet på altanen. Under flädern blommar snödropparna och i rabatterna har irisen kommit upp 3 cm.. Det skvalar i stuprören och i dikena... mmmmm
Alexander-VG-zon3
23-02-2012, 16:38
Ja väldigt härligt väder idag, massor av snödroppar kommer över allt. Måbären och spirea har sprickande bladknoppar. Pil får vita ''bollar'' och alen (tror jag) har lila hängen. Fåglarna låter och det är ett härligt vårsken överallt.
Här i Lund är allting väldigt vårigt. Jag var hemma en stund på eftermiddagen och lapade sol i en trädgårdshörna. När jag gick till jobbet vid 18-tiden kändes det nästan som en vårkväll. När jag tittar på mina hortensior ser de döda ut, men går man nära marken ser man små gröna knoppar överallt. Likadant med andra perenner. En silverek verkar ha överlvt vintern. Den står och prålar i solen.
Alla är glada.
mamamaggan
23-02-2012, 22:58
Är rädd dock gör att det kan bli bakslag. Vi är bara i februari , det kan bli 20 minus och mycket snö fortfarande .
I förrgår hörde jag en talgoxe som satt och skrålade, de första vintergäcken har slagit ut och påskliljorna är redan 3-4 cm uppe. Tjälen har börjat gå ur jorden och äntligen börjar vattnet rinna undan, det har varit mindre översvämning i trädgården sedan förra helgen när alla snö smälte samtidigt som det ösregnade en hel dag..... Körsbärets knoppar har börjat svälla och katsurans knoppar likaså. Till och med Magnolian har börjat visa vårkänslor Dessutom har nästan alla fåglar flyttat ifrån trädgården och fågelmatbordet - ett säkert vårtecken
I mitten av veckan gick isarna äntligen upp på fjordarna här i södra Bohuslän, nu ligger isen bara i de grundaste vikarna.
Talgoxar och blåmear tjattrar på vårligt vis som galna, och verkar börja boa.
Solen värmer! Dags att ställa svarta hinkar över rabarberplantorna i landet!
Biggan_
26-02-2012, 14:07
Jag tänkte att jag skulle gå en runda i trädgården innan jag sticker iväg till jobbet! Det är ju en härlig vårdag idag! Soligt men lite bistert i vinden. Jag gick in igen och hämtade kameran när jag såg hur långt blommorna redan kommit.
[attachment=68163:014a.jpg] [attachment=68164:017d.jpg]
[attachment=68165:009f.jpg] [attachment=68166:006e.jpg]
[attachment=68167:016c.jpg] [attachment=68168:015b.jpg]
Våren har officiellt anlänt till sydligaste sverige, tydligen en vecka eller två tidigt!
Gunilla T
26-02-2012, 16:47
Vilka fina bilder Biggan Här har det inte kommit lika långt, snön är borta men kalla nätter gör att det inte händer så mycket ännu.
Alexander-VG-zon3
26-02-2012, 19:05
Vad vackra bilder Biggan  Vintergäcken har inte börjat här konstigt nog. Tycker den borde vara tidigare än blåsippa, snödroppar, krokus som har varit igång ett tag här. Såg idag också att Körsbärskornellen är på väg att blomma. Blommorna verkar inte ha brytt sig om kölden som var inatt. Även salix och al tror jag börjar komma med blommor. På odlingslotten börjar ormöga komma med nya blad likaså iris (både vår och vanlig), luktvioler tittar med fram me dnya blad och kärleskört är uppe en 2-4cm. Härligt att det händer en del även det är så svalt. Snart är det dags att klippa veck visset i rabatterna och gräva om odlingslotten och rensaogräs, vad jag lägntar.
Gröna mormor
27-02-2012, 09:53
Här i Malmö blommar krokusen!
Alexander-VG-zon3
27-02-2012, 15:10
Vilken vacker och riktigt härlig bild man blir riktigt varm.
Biggan_
27-02-2012, 17:53
Tack Gunilla o flaxss! Det var gårdagens upplevelse! Inatt var det frostgrader och i dag har det snöat nästan hela eftermiddagen!  Tillfälligt avbrott på våren, men smhi har lovat mildare väder framöver. CITAT (Gröna mormor @ 27-02-2012, 09:53)  Här i Malmö blommar krokusen! Visst är det härligt!
Kunde inte bärga mig i eftermiddags, utan gick ut och började städa lite i täppan. Jag investerade en smärre förmögenhet i lökar i höstas och de verkar vilja komma upp nu.
"Intet är som väntans tider"
Jag såg förresten att det är massor av knoppar i min "Jackmannii". Jag har alltid klippt ner den rejält, nästan till marken. Det är kanske dumt? Den har aldrig blommat särskilt bra. Men det står ju överallt att de ska klippas ner. Tips?
Alexander-VG-zon3
29-02-2012, 23:07
Nu börjar även krokus blomma på lite skuggigare platser. På Odlingslotten är där flera som blommar och har knopar. Såg även Påskliljor med knoppar i en annans trädgård någon minut öster om mig. På odlingslotten är där bara blad. Lite bilder (tagna med mobilen så lite suddigt) Krokus på odlingslotten   Vårblommor på balkongtrappan  ''Härdiga krukväxter'' på balkongen med solskydd
Gunilla T
01-03-2012, 11:07
Oj så långt det hunnit hos dig flaxss - här är det snöfritt men tjäle ännu, går bra ändå att städa och klippa i trädgården. I natt hade vi ingen frost så jag hoppas att det börjar släppa lite. I går var jag på en spännande föreläsning, arrangerad av Trädgårdsamatörerna och kom hem med vårens första växtinköp  som jag precis märkt upp och nu får de vänta i krukorna tills de börjar visa sig och tjälen släpper sitt grepp. En Fritillaria affinis, gul form, Ranzania japonica, Trillium cuneatum, Trillium flexipes och så juvelen Cypripedium Gisela
stennie
02-03-2012, 15:54
CITAT (flaxss @ 29-02-2012, 23:07)  Vårblommor på balkongtrappan  Ååååhh, Penséer......ska nog fixa lite sådana till helgen!!!!
Bor inte så långt från Flaxss och även här sticker krokusarna upp sina blomfågelgap mot solen, fast hos mig är de gula ! Lika välkomna ändå ! Påskliljorna är 5-6 cm höga. Pionerna har små röda skott (ca 0,5 cm) ! Oiiihhh !! Jag har inte sett några vintergäck ännu och inga snödroppar; jag som försökt plantera så många ...
Hittade första vintergäcken OCH hörde första koltrasten idag, och om man får tro SMHI:s prognos så kommer våren hit till Stockholm den 8:e mars.
Kort sagt verkar det fantame som om vintern tar slut i år också!
Helen i Piteå Zon 5
03-03-2012, 09:20
Ni visar ljuvliga bilder på både växter och barmark Hos mig ligger snön fortfarande ca. 70 cm. djupt och mitt första 'vårtecken' är då jag kan öppna dörren in till växthuset och det droppar från taket
Alexander-VG-zon3
03-03-2012, 09:25
Såg nu i veckan första vintergäcken ett helt fält i någons trädgård. Väldigt vackert.
Alexander-VG-zon3
03-03-2012, 09:47
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 03-03-2012, 09:20)  Ni visar ljuvliga bilder på både växter och barmark Hos mig ligger snön fortfarande ca. 70 cm. djupt och mitt första 'vårtecken' är då jag kan öppna dörren in till växthuset och det droppar från taket Vilken häftig bild när man ser snön så utanför.  hade inte själv velat bo där det blir mycket snö men det är fascinerande .
Alexander-VG-zon3
03-03-2012, 18:49
Måste vara tidigaste jag har sett nya blommor och knoppar på Fläcklungörten.
malcolm
03-03-2012, 18:52
Sonen har börjat åka moppe igen, ett vårtecken så gott som något.
[attachment=68341:4186265409.jpeg]
malarmaster
03-03-2012, 21:29
här i vislanda har det varit en solig dag,tibasten har börjat blomma,likaså krokus o snödroppar. rensade i träden efter snöskador,min kinesiska alm har mist halva kronan som bröts av snön,likaså har min eldtorn brutits mitt av och en stam av min sumak har lagts sig jäms med marken,tur så finns det fler och den är ju villig att skjuta rotskott. men trots allt,vintern verkar vara över och skadorna är små i år. fröplanteringen är i full gång,idag såddes alla annueller och imorgon ska jag se över fjolårets perennasådder,det verkar som om mössen också gjort det i vinter.... Ulf
stennie
03-03-2012, 22:14
Första lilla Irisen! [attachment=68348:iris.jpg]
Gröna mormor
12-03-2012, 09:05
Vad sägs om detta! Är inte detta ett vårtecken om något. Tog in några kvistar från mitt blodplommonträd och efter ett par dagar ser det ut så här!
Ååååååååååååååååååh så vackert!!
Alexander-VG-zon3
12-03-2012, 16:25
Här är mycket som börjar komma upp och som blommar, i insektsvärlden har myror, knott, flugor, spindlar, nässelfjäril, citronfjäril, bin vaknat. Även snäckorna är på gång. Krokus, dessa blommar mest på odlingslotten nu, den lilla har förökat sig mest medan dom vita och mindre gula förökar sig väldigt lite   Ormöga får blommor  Krokus med Bi (i mitten av bilden)  körsbärskornell blommar i centrum  CITAT (stennie @ 03-03-2012, 22:14)  Första lilla Irisen! [attachment=68348:iris.jpg] Vilken vacker iris vad heter den ? CITAT (Gröna mormor @ 12-03-2012, 09:05)  Vad sägs om detta! Är inte detta ett vårtecken om något. Tog in några kvistar från mitt blodplommonträd och efter ett par dagar ser det ut så här! Väldigt vackert, såg att dom har sålt körsbärskvistar på blomsteraffären (jätte dyra dock). Tänk vad mycket blom du kommer få på trädet sen ute kommer bli jätte vackert.
Gunilla T
12-03-2012, 17:19
Härligt flaxss  idag upptäckte jag de första knopparna på Crocus sieberi - svanar har flugit över mig hela dagen och de första nässelfjärilarna har vaknat, tyvärr finns det ingen mat. Flugor och spindlar har vaknat och myrorna i myrstacken börjar röra på sig - tyvärr blir det väl ett bakslag när värmen kommer så tidigt - tjälen har inte släppt ännu så än törs jag inte ta bort skuggväven från alla barrväxter och Rhododendron.
Blomstertanten
12-03-2012, 19:55
Tagna i dag  Nu ÄR det verkligen vår! [attachment=68486:F_rsta_b..._12_mars.jpg][attachment=68484:Julros_o_krokus.jpg]
Rätt uppenbart att man bor många mil för långt åt norr...
Fast jag har börjat snegla på mina höstsådder. Än har inget grott men snart borde väl nåt titta upp, tror jag. Hoppas jag.
Strålande tider bytte till sommardäck i solskenet och pyslade lite i trädgården också.
ÄNTLIGEN
stennie
13-03-2012, 08:07
CITAT (flaxss @ 12-03-2012, 16:25)  Vilken vacker iris vad heter den ? Det är Iris danfordiae, Vintergäcksiris...
Alexander-VG-zon3
13-03-2012, 11:22
CITAT (stennie @ 13-03-2012, 08:07)  Det är Iris danfordiae, Vintergäcksiris... Tack ingen art jag kände till, gillade den ''glada'' rena gula färgen.
Lena zon 5
13-03-2012, 17:16
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 03-03-2012, 09:20)  Ni visar ljuvliga bilder på både växter och barmark Hos mig ligger snön fortfarande ca. 70 cm. djupt och mitt första 'vårtecken' är då jag kan öppna dörren in till växthuset och det droppar från taket Precis, så är det för mig också :-) 80 cm snö kvar här hos mig men även jag har lyckats få upp växthusdörren några dm så jag kan klämma mig in och fantisera om våren!
hattstugan
13-03-2012, 19:17
Sett de första krokusarna och snödropparna! Mor så ett streck med Gäss i morse och grannen har hört Lärkan!!!
Helt plötsligt hade det kommit upp små lila mini-irisar i rabatten (minns inte ens att jag satte dem där...)
Och ett gäng tranor flög över oss nyss, vilket vårljud!!!
malcolm
16-03-2012, 18:24
Såg att tulpanerna kommit upp ca. 15 cm utmed husväggen idag.
Alexander-VG-zon3
16-03-2012, 19:17
Nu börjar fälten med blåstjärnor och vårstjärnor komma, tycker dom är så vackra speciellt ihop med snödroppar. Älskare denna årstid
Gunilla T
18-03-2012, 16:30
Lite bilder från trädgården idag;
Adonis amurensis `Beninadeshiko´ och en knopp på Viburnum furcatum - japanskt gaffelolvon
[attachment=68601:DSCN13830001.JPG] [attachment=68602:DSCN13850001.JPG]
Saxifraga cotyledon - en av silversaxifragorna Rh. azalea `Persil´ är sprickfärdig
[attachment=68603:DSCN13920001.JPG] [attachment=68604:DSCN13940001_1.JPG]
Thuja occidentalis `Rheingold´ Chamaecyparis obtusa `Aurora´ attachment=68605:DSCN14000001.JPG] [attachment=68606:DSCN14030001.JPG]
Oj, så konstigt det blev, namnen och bilderna håller inte riktigt stilen...
Alexander-VG-zon3
18-03-2012, 20:12
Roligt och se lite annorlunda växter  Adonisen var ju jätte vacker. Här har nu Rödplister börjat att blomma såg jag igår.
mamamaggan
18-03-2012, 23:47
Några vintergäck och krokusar blommar i rabatten vid stugan. Hoppas det blir bra väder nu så man kan åka dit en stund några dagar i veckan och röja lite i rabatterna. Det kliar i fingrarna !!!
Isen har gett sig invid land och det fanns även några öppna fläckar en bit ut på sjön.
Har sett gäss i flockar som är på väg norrut , fåglarna sjunger så man nästan får skav i öronen.
heinrich_stubel
19-03-2012, 01:13
Såg en fjäril ute häromdagen. Ett sant vårtecken som får mig att jubla av glädje
Gröna mormor
20-03-2012, 09:47
Årets första utslagna påsklilja! Kan tyvärr inte ta bättre bild, för det är en massa taggiga rosor i vägen
[attachment=68630:v_r_006.jpg] Tigerliljan tittar fram! [attachment=68629:v_r_001.jpg]
officinalis
20-03-2012, 11:10
 Hamamelis mollis, Bergianska sthlm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|