Alexander-VG-zon3
hej hej

Idag var jag tvungen att kolla hur det gått och lätta på vintertäckningen.

Fikonet som jag planterade förra sommaren, första vintern med frigolit täckning mot regn och kyla det var helt inpackat utom vid husväggen. Ingen extra värme bara mätte upp och spikade ihop frigolit. Närheten till väggen är viktigt.

Inga skador alls, och det kommer inte bli några skador heller längre fram OM det nu inte går under -10c igen. Fikon är ganska okänsliga mot vårens växlingar och stark sol med frost på nätterna. Utanför skyddet -20,4c innanför vet jag inte.

Dom på odlingslotten (kallare läge blev neråt -21c lufttemp) har bara haft lite löv över sig plus snön. Dom verkar har frusit i topparna (verkar som dom har frusit mer denna vintern än förra då det var neråt -27c på lotten i luftemp). har inga bilder på dom då där är snö kvar och jag har inte tagit veck skyddet där helt och hållet.

Peztis
Å! Grattis!
Alexander-VG-zon3
Tack och jag får hoppas på lite frukt med anlagen har inte frusit veck, dock är den så oetablerad så risken finns att den inte orkar bära frukt. Men roligt med enkla skydd att få den att klarar sig helt oskadd igenom vintern i så kall zon. Dessutom är det bara i östläge.
RibesRubusVitis
Hej Flaxss,
då kanske det finns hopp för mina två plantor också. Har en Bornholm och en Desert King, fast mina står i murarhinkar som jag grävt ner i potatislandet över vintern och täckt till hälften med vissna löv så spetsarna sticker upp. Plantorna är ett par år gamla men har ännu aldrig gett någon frukt. (Lund, zon 1.)

Du skriver inte vilken sort du har; på din fikonsida skriver du om Brown Turkey och först trodde jag att det handlade om den som väl hör till de härdigaste. Fast den planterade du ju redan 2007, och den här förra sommaren. Är det samma sort?
Alexander-VG-zon3
Bara det är bra dränering så ska dom nog klarar det, du bor ju mycket mildare. Bornholm borde ha gett frukt har den aldrig bildat kart ?, desert king kan det vara sådär med. På friland ger dom inte bra med frukt men i krukor kan dom.

Du ska inte plantera ut dom helt och hållet ?

Den jag skriver om på sidan (dagboken) är den som är planterad i mormorsträdgård (nordöstra skåne). Har inte sett bilder på den nu så vet inte hur den har klarat vintern, död tror jag inte den är men det har ju varit lite snö i samband med kyla så den kan ha frusit mer denna vintern än förra som var kallare (men mer snö och mer stabil). Dock har det varit en kort vinter. Ska bli kul att se den nu när jag åker ner i mars någon gång.

Brown turkey är bra även när det gäller frukt i sverige och härdighet. Åtminstone min har varit ''härdig''.

Den här på bild har jag planterad här där jag bor (väst sveriges inland) jag vet inte vad det är för sort den är köpt på Netto utan namn. För 99kr tänkte jag så testar jag med lite skydd även om jag inte vet om den är köldtålig men dör den så var det inte så mycket pengar. Här har jag även desert king och brown turkey fast på min odlingslott och där är det ganska kallt vinterklimat.

RibesRubusVitis
Tack,
jag har nog tänkt ibland att sätta dem i jorden för gott. Men eftersom fikon gärna vill ha det trångt om rötterna för att ge frukt verkade det smart med stora hinkar. Sen blir det ju frostskydd genom nergrävning inför vintern.

Bornholmsfikonet gav några små kart för två år sen, men de ramlade bort förra vintern som blev rätt kall för zon 1 (minus 16 som värst).

Dräneringen är förstås inget vidare på vår koloni, fet lerjord och med de senaste dagarnas tö bildas stora pölar som ligger kvar länge. Kanske borde ställa hinkarna högt och skyffla upp en skräphög runt dem?
Alexander-VG-zon3
Min ger frukt utan hinder för rötterna, det har gått snabbare för mitt frilandsfikon att få frukt än dom jag har i krukor. Tror att när den får sträcka på sig och få ett bra rotsystem så utvecklas den snabbare och bättre och generellt mår bättre och därmed orkar få bra med frukt, förra sommaren blev det över 30st kart plus en del mogna frukter. Men testa att sätt helt och hållet på friland det hade jag gjort utan att tveka, ge den varmt och soligt läge. Tänk vad roligt att sätta ut det och följa det och se hur det blir till ett kraftfulltträd tummenupp.gif fast träd blir det ju inte men en 3,3,5m i skyddade lägen inne i samhällen i zon 1 kan dom bli.

På odlingslotten har jag med dåligt dräneradjord vissa delar lättlera andra delar nästan mjäla lite sådär geggigt. Men med upphöjt och mycket grus så försvinner regnvattnet från fikonen.

Den i trädgården i nordöstra skåne står i grusig/sandig jord så där blir inte något vatten kvar. Fast den är etablerad så hängde den med bladen förra sommaren när det i skuggan blev upp till 35/36grader

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon