catski
Hej!

Undrar om nån vet vad det här är och hur man äter den?
Min snälla chef hade köpt lite olika saker från thailand men ingen av oss vet vad det är.
Och jag undrar också om jag kan så fröna och odla den här och isåfall hur lång tid det tar tills plantan får frukt, hur stor den blir osv.Bilderna var för stora så jag skapade 2 länkar den ena står det vad det är tror jag på Thailändska och den andra en bild.
Tack på förhand!

http://i39.tinypic.com/e6ez6h.jpg
http://i40.tinypic.com/ffb6ex.jpg
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som bittergurka (Momordica). Står i boken odla orientaliskt att bara tanken på växten får tungan att krulla ihop sig, smaken är väldigt bitter men populär i asien. Frukterna skördas omogna = lär inte finnas mogna frön i som kan skördas, frukten blir orange då den är mogen. Växten är värmekrävande och kräver växthus, odlas ungefär som melon och den är ettårig.

Tillagning: Fröerna ska tas bort, frukten behöver inte skalas. I Indien använder man dem i curryrätter i Kina slänger man ner den i woken. Kan även användas i chutney och inläggningar. Vill man ha den mindre bitter förkokar man den i saltat vatten.
catski
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-02-2012, 20:00) *
Ser ut som bittergurka (Momordica). Står i boken odla orientaliskt att bara tanken på växten får tungan att krulla ihop sig, smaken är väldigt bitter men populär i asien. Frukterna skördas omogna = lär inte finnas mogna frön i som kan skördas, frukten blir orange då den är mogen. Växten är värmekrävande och kräver växthus, odlas ungefär som melon och den är ettårig.

Tillagning: Fröerna ska tas bort, frukten behöver inte skalas. I Indien använder man dem i curryrätter i Kina slänger man ner den i woken. Kan även användas i chutney och inläggningar. Vill man ha den mindre bitter förkokar man den i saltat vatten.

Ok, tack för snabbt svar.Det stämmer det du skriver provade att smaka lite på den och den var väldigt bitter.Kanske den är godare tillagad, men jag tyckte dom såg väldigt roliga ut.Det var väldigt mycket frön i dom. Stora också som var som i en kokong eller vad man ska säga.Så som squashens innanmäte var dom inkapslade i.Kan ju prova att så ett frö fast den är omogen.Men blir den inte godare tillagad vete sjutton...då får dom nog äta dom där utomlands smile.gif
kentbra
Den kan eftermogna om du lägger den i solen.
Så fort den börjar ljusna i färgen är den lite sötare i smaken och du kan använda kärnorna.
Plantera och sköt som gurka. Växer fort och kan bli stora plantor.

Hälsningar från Thailand
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon