Orkidétjuven
Ngn som kan säga vilken art från denna bild som jag fått? Fick frågan om det var japansk valnöt.
Några förslag?
Blomstertanten
Tycker mer det ser ut som Juglans regia kanske. Har fått för mej att japansk valnöt inte har så "rundade" blad utan att de är mer spetsiga i änden. g.gif
Huggorm
Löven är ju egentligen rätt spetsiga, bara att de har böjt sig lite så de ser trubbiga ut. Dessutom har inte äkta valnöt så många smålöv på varje stort löv. Jag kan mycket väl tänka mig att det verkligen är japansk valnöt, men det är rätt svårt att se skillnad på sorterna.

Posta i trädavdelningen nästa gång så får du nog fler svar wink.gif
Boxer
Jag gissar på Juglans mandshurica för att frukterna är så spetsiga och verkar rätt små...men säker är jag inte.
Huggorm
Ja, J. mandchurica är en bra gissning. Dels är den mycket nära släkt med japanska ailantifolia, dels är ju mandchurica den vanligaste valnöten förutom den äkta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon