Full version: Såg ni?
Lokan
Eller rättare sagt: har ni tittat på den här serien från Madagaskar?? Fantastiska bilder, vyer och djur! Bästa BBC-kvalitet!

http://svtplay.se/t/174633/madagaskar
CillaM
Såg det tidigare i veckan och var ganska mållös tilldagen efter. Helt fantastiska bilder!
Huggorm
Jag har sett båda avsnitt, och det var väldigt trevlig program. Madagaskar har ju alltid lockat med sin outforskade och unika natur med massor av endemiska arter, men jag har inte varit där ännu
Lokan
Jag såg inte första delen men efter ikväll fick man ju bara lust att packa ihop och sticka iväg!! laugh.gif Otrolig natur!
Huggorm
Synd att det är en gammal fransk koloni, och därmed kan befolkningen ingen engelska sad.gif
Ingela i Segersberg
Jag har också sett programmen. Fantastisk natur! Otroligt vackra bilder!
Meriona
CITAT (Huggorm @ 19-02-2012, 21:37) *
Synd att det är en gammal fransk koloni, och därmed kan befolkningen ingen engelska sad.gif

Gå en kvällskurs och lär dig franska. smile.gif Mycket trevligt dessutom.

Jag har missat programmen, kanske går de i repris...
Trampendal
Jag har också sett båda programmen. Fascinerande natur, med märkliga invånare.

Synd bara att berättaren "tjatar" om att "de lever under hot, deras livsmiljö krymper alltmer, bara 200 finns kvar osv.".
Jag blir mest stressad och deprimerad av detta. Hur sjutton ska jag kunna rädda hela Madagaskar (plus resten av all hotad natur) ? sad.gif

Så klart ska det påpekas, men det räcker kanske med en gång på slutet eller så, de som sköter om skövlingen lär ju inte se
programmet ändå.
Orkidétjuven
Buhu. JAg kan inte se den pga av upphovsrättsliga skäl geografiskt blockerad sad.gif
Azur
CITAT (Trampendal @ 20-02-2012, 23:25) *
Synd bara att berättaren "tjatar" om att "de lever under hot, deras livsmiljö krymper alltmer, bara 200 finns kvar osv."

Jag har svårt att se på naturprogram numer för att jag vet hur illa det är, vare sig speakern säger nåt eller inte. Just madagaskar är bland de värst utsatta på hela planeten, hela biotoper försvinner på löpande band, och takten ökade dramatiskt efter kuppen för nåt år sedan. Otroligt deprimerande, och i stort sett hopplöst.

Men långt ifrån unikt. I Malaysia är ministern som är ansvarig för naturskydd också ägare av landets största timmerföretag, och ger sig själv rätt att kalhugga nationalparker. I Brasilien avsatte regeringen förra året chefen för sitt naturvårdsverk efter det att han vägrade godkänna ett fruktansvärt destruktivt dammbygge inne i amazonas, och för säkerhets skull ändrade de lagen så naturvårdsverket i fortsättningen måste godkänna alla projekt, de får inte längre säga nej.

Och det bara fortsätter, i land efter land runt hela världen utplånas naturen i takt med att befolkningen ökar och naturresurserna tar slut.
Gunilla T
CITAT (Azur @ 29-02-2012, 13:01) *
Jag har svårt att se på naturprogram numer för att jag vet hur illa det är, vare sig speakern säger nåt eller inte. Just madagaskar är bland de värst utsatta på hela planeten, hela biotoper försvinner på löpande band, och takten ökade dramatiskt efter kuppen för nåt år sedan. Otroligt deprimerande, och i stort sett hopplöst.

Men långt ifrån unikt. I Malaysia är ministern som är ansvarig för naturskydd också ägare av landets största timmerföretag, och ger sig själv rätt att kalhugga nationalparker. I Brasilien avsatte regeringen förra året chefen för sitt naturvårdsverk efter det att han vägrade godkänna ett fruktansvärt destruktivt dammbygge inne i amazonas, och för säkerhets skull ändrade de lagen så naturvårdsverket i fortsättningen måste godkänna alla projekt, de får inte längre säga nej.

Och det bara fortsätter, i land efter land runt hela världen utplånas naturen i takt med att befolkningen ökar och naturresurserna tar slut.

Samma här, jag orkar inte heller titta och de stackars djuren som ingen bryr sig om när deras livsmiljöer försvinner -cry-.gif
Meriona
Jag såg tredje avsnittet, jag tyckte att det var väldigt intressant.
kerstinbern
CITAT (Orkidétjuven @ 29-02-2012, 09:24) *
Buhu. JAg kan inte se den pga av upphovsrättsliga skäl geografiskt blockerad sad.gif

BBC sände den för 1 år sedan, det finns ingen anledning att sitta och vänta på att SVT ev. skall behaga sända en TV-serie
Lokan
CITAT (kerstinbern @ 29-02-2012, 20:21) *
BBC sände den för 1 år sedan, det finns ingen anledning att sitta och vänta på att SVT ev. skall behaga sända en TV-serie

Vad menar du?? confused.gif
Huggorm
CITAT (Lokan @ 29-02-2012, 20:43) *
Vad menar du?? confused.gif

Troligtvis att man skall se den via BBC:s web-TV om de har någon, annars att ladda ner den. Men det blir ju inte samma sak som att se den på TV med svensk berättarröst.
Meriona
Nä verkligen inte.
sparvuggla
CITAT (Lokan @ 19-02-2012, 20:58) *
Eller rättare sagt: har ni tittat på den här serien från Madagaskar?? Fantastiska bilder, vyer och djur! Bästa BBC-kvalitet!

http://svtplay.se/t/174633/madagaskar

Visst såg ja alla avsnitten.
Fantastisk natur, bara att njuta av vyerna och djurlivet , men man blir lessen då man vet att naturen är hotad även här.

Tar upp till tusen år för apbrödstädet att växa upp, men biotopen kan förstöras på några dagar no.gif
Och jakt är ett annat hot, liksom här hemma.
Varför kan människan inte leva i ett med naturen......... dunno.gif
Orkidétjuven
Visste inte att den var en bbc. Det gör det hela lite enklare. Ladda ner saker, om du menar olagligt gör jag inte. Speciellt inte när jag bor ihopp med ngn som arbetar inom filmindustrin.

Var det inte ngn här på forumet som hade varit på madagaskar förresten? Killen med kilifiskarna? Eller blandar jag ihopp ngn.?
Lokan
http://svt.se/2.177484/1.2736373/sasongsinformation

Missa inte det här!!
Huggorm
Avsnittet från Nya Zealand gick idag och var mycket sevärt, så jag kan bara hålla med
Ingela i Segersberg
Jag såg första avsnittet nu ikväll. Klart sevärt!!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon