is-te
Hej
Har en paprikaplanta i ett växt tält, den är ca 3 månader gammal.
Det kommer blommor men dom hinner inte ens slå ut innan de ramlar av. Blommorna hinner bara bli små knoppar. Om man petar lite löst på en knopp så faller den i prencip av. Vad kan detta bero på?
rosita
När plantan är redo att klara av frukt, stannar blommorna kvar.
blomkronan
Blir dom inte pollinerade ramlar dom oxå av... ta en pensel eller använd fingret och dutta runt i blommorna.
rosita
CITAT (blomkronan @ 19-02-2012, 22:24) *
Blir dom inte pollinerade ramlar dom oxå av... ta en pensel eller använd fingret och dutta runt i blommorna.

Det kan jvara knepigt att pollinera en blomma som inte öppnat sig...
case214
Jag gissar på dåligt med näring. Ös på med näring så tror jag att det kommer bli bra.
is-te
CITAT (rosita @ 19-02-2012, 21:30) *
När plantan är redo att klara av frukt, stannar blommorna kvar.

Okej, den kanske helt enkelt inte är redo då. Men den är en endå rätt grov.

CITAT (case214 @ 20-02-2012, 11:03) *
Jag gissar på dåligt med näring. Ös på med näring så tror jag att det kommer bli bra.

Nja, är skeptisk till mer näring än vad jag har men vet inte. Den är busikg och grov. Ca 40cm hög. Alla blad är väldigt gröna och fina, även de nedersta. Jag brukar ge en Fisch-mix näring från Biobizz 1 eller två ggr i veckan och jorden hålls alltid fuktig
tudi
CITAT (is-te @ 20-02-2012, 13:04) *
Okej, den kanske helt enkelt inte är redo då. Men den är en endå rätt grov.
Nja, är skeptisk till mer näring än vad jag har men vet inte. Den är busikg och grov. Ca 40cm hög. Alla blad är väldigt gröna och fina, även de nedersta. Jag brukar ge en Fisch-mix näring från Biobizz 1 eller två ggr i veckan och jorden hålls alltid fuktig

torka ut den mellan vattningarna, hur stor kruka står den i? vad har du för ljus? inte alltid bra att ge näring vid varje vattning, speciellt inte om den aldrig få torka lite mellan vattningarna.

Av egen erfarenhet så faller blommor lättare av om plantorna står för blött / för trång(för liten kruka) / får för lite ljus.

tex. glömmer jag ljuset av ett dygn i mitt växtrum så gulnar pinnen som blommorna sitter på, och till sist faller av. största boven brukar vara ljuset. smile.gif Nu behöver ju det inte vara något utav de ja skrivit, kan igentligen vara vad tus*an som hellst.

Lycka till med plantan! // Tudi
tudi
CITAT (tudi @ 20-02-2012, 15:38) *
torka ut den mellan vattningarna, hur stor kruka står den i? vad har du för ljus? inte alltid bra att ge näring vid varje vattning, speciellt inte om den aldrig få torka lite mellan vattningarna.

Av egen erfarenhet så faller blommor lättare av om plantorna står för blött / för trång(för liten kruka) / får för lite ljus / för varmt / för kallt. Även luftcirkulationen är ganska viktig. som blomkronan skrev, pollinera blommorna då och då så främjar du fruktsättningen

Tex. glömmer jag ljuset av ett dygn i mitt växtrum så gulnar pinnen som blommorna sitter på, och till sist faller av. största boven brukar vara ljuset.
Nu behöver ju det inte vara något utav de ja skrivit, kan igentligen vara vad tus*an som hellst.

Lycka till med plantan! // Tudi

blomkronan
CITAT (rosita @ 20-02-2012, 08:37) *
Det kan jvara knepigt att pollinera en blomma som inte öppnat sig...

smile.gif Självklart... Men jag menar förstås dom som har öppnat sig.
Jag läste is-te´s fråga slarvit... såg nu att dom ramla av redan innan dom slagit ut.
Då röstar jag på för mycket vatten som tudi nämner. Det hände mig med förra året, jag blev för ivrig med vattnandet och mina knoppar föll oxå av.
Jag skaffa mig en fuktmätare och nu är det lättare att veta när det är dax att vattna... blommorna stannar kvar, men faller av om jag missar att pollinera. Man får då och dutta lite varje dag tycker jag för det kommer ju nya blommor varje dag smile.gif
Anja Danmark
Det er normalt, at de første mange blomster falder af...

Har du et billede af planten og dens omgivelser?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon