Full version: Torr jord i krukorna
H de Hoogh
Har ett stort problem med flera av mina krukväxter. Jorden blir torr och "smulig" nästan direkt efter vattning. Detta leder i sin tur till att växterna tappar blad. Har någon något tips?
Gunilla T
Dags för omplantering av krukväxterna.
ingrids
Det kan också bero på vilken jord man har - en del krukväxtjord med mycket torv blir knölig att få att behålla fukten om den torkat ut ordentligt en gång. Du kan testa att sänka ner krukorna i ljummet vatten tills det slutar bubbla om dem och se om det hjälper. Annars kan det som Gunilla skriver vara dags för omplantering - och såhär års börjar det ändå vara dags.
Woodii
Håller med föregående, sedan tycker jag att kaktusjord och annat med mycket sand torkar ut snabbt (det är väl iofs vitsen med den) och blir nästan som aska, om det är det som menas med "smulig"? Jord med mycket torv tycker jag blir som en stor hård klump om den torkat, när man vattnar lägger sig allt vatten ovanpå. Ska också plantera om i dagarna, först och främst "klumpjordsväxterna".

Krukan kan också påverka en del tycker jag. Växter i höga ytterkrukor, där innerkrukan inte står på botten, torkar ut fort, allt rinner ju genom innerkrukan direkt. Små krukor torkar ju också ut fort. Och så här års är ju dessutom elementen på under många växter och gör det ännu värre, jag behöver vattna mycket oftare nu än i somras.
Sainty
Det är inte så att du köpt sån där billig jord från Överskottsbolaget eller Willys? Deras jord är riktig hemsk!
mamamaggan
Sätta om är ett bra förslag tror jag också .

När du vattnar , är du säker på att du vattnar tillräckligt ? Jag vattnar alla krukväxter som går underifrån d v s jag ställer dem i pyts med vatten . De får stå där tills de dragit åt sig så mycket att jorden känns ordentligt fuktig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon