Tänkte spaljea upp ett petsikoträd mot en södervägg i trädgården. Läst en massa gamla trådar här om allt från krussjuka till förtidig blomning. Men nu undrar jag, vilket är godast?! Någon som smakat båda sorterna?
Bor i zon 1.
Bengalow
20-02-2012, 13:48
Jag har bara provat Frost, som vi själv har. Och sannerligen, dom är minst dubbelt så goda som köpta... Saftiga, söta. Jösses nu rinne rmunvattnet igen!
RibesRubusVitis
20-02-2012, 16:53
Och jag har bara Riga, som gett skörd i två år nu. Verkligen goda, men ännu bara stora som hönsägg. Vill minnas att Riga sades vara något härdigare mot krussjuka, och sedan råkade just den finnas till reapris sent på hösten.
Välj den som du får tag på, eller den som är billigast. (Skulle du ångra dig går det väl att få en ympkvist av den andra sorten.)
CITAT (RibesRubusVitis @ 20-02-2012, 16:53)

Och jag har bara Riga, som gett skörd i två år nu. Verkligen goda, men ännu bara stora som hönsägg. Vill minnas att Riga sades vara något härdigare mot krussjuka, och sedan råkade just den finnas till reapris sent på hösten.
Välj den som du får tag på, eller den som är billigast. (Skulle du ångra dig går det väl att få en ympkvist av den andra sorten.)
Ympkvist! Hm, där sa du något! Kan inget alls om det men det är ju en väldigt smart lösning!
Har era frukter hårda skal tycker ni? Ngn av er som spaljeat upp trädet?
Jag har aldrig ätit en svensk persika med hårt eller segt skal, och den smak som sitter i skalen är dessutom mycket aromatisk och god, till skillnad från de kommersiellt odlade där skalen är lite strävsura.
Jag har haft ett stor persikoträd spaljerat, som dog en extremkall vinter. Viktigt var att vattna eftersom det var planterat lite för nära väggen och marken från huset och ut en bit är torrare. Plantera en bit ifrån och luta kronan in mot väggen istället.
En annan viktig sak om man spaljerar: Gör en riktigt bra spaljéanordning som också kan bytas ut om trädet skulle bli 20-30 år och stort.
Vi var tvungna att skugga trädet på vårvintern så att det inte blommade innan bina vaknat och innan frostrisken var över. Persika reagerar på ljuset och blir lite överoptimistisk i att sätta knoppar om det står mot vägg i ljust läge.
Förutom krussjukan är persikan ett "snällt" och inte så fruktansvärt känslilgt träd som man kan tro. Med bevattning växer det dessutom snabbt. Både frost och Riga ger tidig och rik bördighet, Riga sägs av många ge lite mindre frukter.
BigDaddy
21-02-2012, 20:57
Mellan vilken period bör jag täcka trädet & med vad?
Kan ett vitt lakan vara lämpligt?
Vill inte lägga ngt för tungt över det.
Bor i Götet. Tror zon 2
merlin68
21-02-2012, 21:55
CITAT (BigDaddy @ 21-02-2012, 20:57)

Mellan vilken period bör jag täcka trädet & med vad?
Kan ett vitt lakan vara lämpligt?
Vill inte lägga ngt för tungt över det.
Bor i Götet. Tror zon 2
Vi har ett persikoträd Frost i zon3-4 i lugnt läge. Vi täcker det aldrig. Behöver man täcka mot vårvintersolen kan man använda säckväv.
Jag har haft fristående persikoträd också, de behövde inte täckas, blommade ungefär samtidigt med plommonen och då är i alla fall några humlor vakna som kan pollinera.
Spaljerade träd mot vägg brukar vara ännu tidigare. Bättre än lakan som blir tunga, särskilt i regn, är fiberduk. Bättre skugga ger juteväv, som är klassikern.
Här i zon 2-3 är det mars som är den lurigaste månaden och som sätter igång träden, sedan har man skuggning ända till i maj eller när frostrisken börjar att bli mindre.
BigDaddy
23-02-2012, 19:11
Ok tack, men kör ni utan så testar jag det med. Har en julklappssäck. Är det säckväv?
Skulle ju annars kunna trä den över.
Jan af Lisö
24-02-2012, 16:02
Cilla, har du fått Frost persikor? Min Frost (står också på friland) brukar oftast blomma, men sen blir det någon enstaka persika vart 3.e år.
merlin68
28-02-2012, 16:41
Frost ger frukt regelbundet här i zon 3-4. Närmare hundra frukter per år som mognar. Ofattbart söta och saftiga

Lägger in en bild på frukterna från sommaren 2011. Ursäkta för kvalitén på bilden
Jan - jag har haft Frost också, den var rikbärande som den ska vara.
Om ditt träd blommar men inte får frukt kan det vara att den blommar för tidigt för insekterna (skugga elelr pollinera själv med pensel om trädet är litet), att blommorna frostskadas (fiberduk över), att den får för lite vatten och därför släpper karten.
Persikoträd är ganska törstiga. Bladen är stora och kommer tidigt, avdustningen sker tidigt. Gren, stam mm är ofta ganska klena också, dvs har inte så stor lagringskapacitet. Vattna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.