|
Blomstertanten
20-02-2012, 09:03
38-åringen är på en tvåårings nivå – nu dras hans asssistenthjälp in
"Behöver ständig hjälp Tobias är på en tvåårings nivå som behöver ständig hjälp med toalettbesök, personlig hygien och måltider, enligt läkarintyg. Läkaren stöds nu av en psykolog och arbetsterapeut. – De enda grundläggande behov han kan göra själv är att lassa mat från tallriken till munnen och att gå. Allt annat behöver han hjälp med, säger Janet. Men Försäkringskassans enhetschef på Hisingen tycker att bedömningen är korrekt. – Det har kommit en dom i regeringsrätten som lett fram till en annan rättstillämpning, Katarina Granath till GP. Nu överklagas Försäkringskassans beslut. – Rättsfallet hon hänvisar till handlar om en man som efter ett olycksfall hade problem med rörligheten, men kunde ändå jobba som forskare på 30 procent. Om det här är deras nya tillämpning har ingen rätt till assistans." Vad är det för samhälle vi har, där människor som behöver hjälp inte får det????  Samtidigt som fullt friska arbetande människor får "bidrag" för att kunna anlita städhjälp!!!!  Är så upprörd nu så jag håller på att explodera! Och orolig över vad som kan tänkas hända med mammas assistans  Det vore katastrof för henne om hon blir av med den! Och kan man neka någon med ännu svårare handikapp så är ju risken uppenbar!
herkules
20-02-2012, 09:28
jag läste det där, fullkomligt vansinne.
*Stintan*
20-02-2012, 09:43
Finns det inte en vettig människa som kan stoppa detta vansinne som pågår? Regeringen borde avgå med omedelbar verkan!
Eva i Skåne
20-02-2012, 09:51
 Jag blev också så förbannad när jag läste Vart är vårt samhälle på väg??? Den lilla människan kommer i kläm i alla möjliga och omöjliga situationer. Det uppdagas nya historier varje dag och säkert förekommer många fler som aldrig blir omskrivna. Det blir bara värre och värre
Aqvakul
20-02-2012, 10:13
Stoppa nedmonteringen av välfärden!
Gunilla T
20-02-2012, 11:32
Det är fruktansvärt upprörande det som sker - hur cynisk får man bli? Tänker på de nästan 50 miljoner/mån som regeringen använt till att köpa konsulttjänster för
*Stintan*
20-02-2012, 11:44
Hade för bråttom
tomas99
20-02-2012, 11:54
CITAT (Gunilla T @ 20-02-2012, 11:32)  Det är fruktansvärt upprörande det som sker - hur cynisk får man bli? Tänker på de nästan 50 miljoner/mån som regeringen använt till att köpa konsulttjänster för  +1
malcolm
20-02-2012, 12:25
Bedrövligt av F-kassan.
Förstår inte beslutet. Grabben är ju behov av vård 24 timmar om dygnet ändå.
Blomstertanten
20-02-2012, 15:07
Beslut går, som väl är, att överklaga. FK har ju inte alltid rätt i sina beslut eller tolkningar. Misstänker att just assistansersättningar omfattas av en massa snåriga regler som är som gjorda för olika tolkningar, kanske beroende på handläggare.
Huggorm
20-02-2012, 16:13
Skall ni skylla på någon, så skyll på alla de som fuskat med assistanshjälp och utnyttjat systemet. Det har ju rullats upp härva på härva de sista åren, och det handlar om mångmiljonbelopp per brukare.
Blomstertanten
20-02-2012, 16:16
Vet att man såg över tillämpningen 2008 för att det skulle bli mer lika i hela landet, vilket innebar att det blev svårare att få assistans. Vet att det finns nån regel om att om man kan äta själv, så får man inte hjälp med tex matlagning, handla maten, skära upp eller dela, diska etc. Men inte lätt att begripa reglerna! Tror att reglerna bland annat skiljer om man har mindre än 20 timmar assistans i veckan.
Fy f-n! Det börjar bli som med allt man kan läsa om hur djur far illa på olika sätt. Jag klarar rent psykiskt snart inte av att läsa om allt helvete som drabbar samhällets allra svagaste heller. Nu får det vara nog! Har svenskarna bara blivit till en hög axelryckare som skiter i sina medmänniskor?? Huggorm, vad snackar du för dumheter? Tror du att sådana argument är till någon tröst för alla som är fullständigt oskyldiga men ändå hamnar i kläm? I så fall borde även bl.a du straffas för vad alla andra jäkla skojare i byggbranschen ställer till med.
Blomstertanten
20-02-2012, 16:38
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 16:13)  Skall ni skylla på någon, så skyll på alla de som fuskat med assistanshjälp och utnyttjat systemet. Det har ju rullats upp härva på härva de sista åren, och det handlar om mångmiljonbelopp per brukare. Tänk att jag var helt övertygad om att kollektiv bestraffning var förbjudet i det här landet!!! Vare sig det gäller arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring eller assistansbehövande!!! Men nu straffas oskyldiga människor som behöver hjälp!!! Vilka är det då som straffar oskyldiga? Ja, inte fan är det de som fuskat! Nädå, det är försäkringskassan och den styrande alliansen som straffar kollektivt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Huggorm
20-02-2012, 16:42
Vad jag menar är att hela systemet med assistansersättning är korrupt. Länskriminalen räknar med att en tredjedel av allt som betalas ut är fusk. Man måste ju införa något system för hur man bedömer vilka som skall ha ersättning och vilka som inte skall ha det. Som det är nu är ju en katastrof.
Blomstertanten
20-02-2012, 16:48
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 16:42)  Vad jag menar är att hela systemet med assistansersättning är korrupt. Länskriminalen räknar med att en tredjedel av allt som betalas ut är fusk. Man måste ju införa något system för hur man bedömer vilka som skall ha ersättning och vilka som inte skall ha det. Som det är nu är ju en katastrof. Men det är ju jäkligt märkligt att när det handlade om att många köpte svart städhjälp då "belönade" man dom genom att införa rut-avdrag!!!! När det handlar om fusk med personlig assistans så straffar man oskyldiga genom att försämra för de som verkligen behöver hjälpen! Det är ju ungefär som om man drog in körtkortet för alla för att några kör rattfulla! Eller alla bilister får fortkörningsböter för att några kör för fort!!! Det ser ju varenda kotte hur omrimligt det är!!!!!!!!!!
CITAT (Blomstertanten @ 20-02-2012, 16:48)  Men det är ju jäkligt märkligt att när det handlade om att många köpte svart städhjälp då "belönade" man dom genom att införa rut-avdrag!!!! När det handlar om fusk med personlig assistans så straffar man oskyldiga genom att försämra för de som verkligen behöver hjälpen! Det är ju ungefär som om man drog in körtkortet för alla för att några kör rattfulla! Eller alla bilister får fortkörningsböter för att några kör för fort!!! Det ser ju varenda kotte hur omrimligt det är!!!!!!!!!! Det här är det bästa jag läst på länge. Mitt i prick!
mamamaggan
20-02-2012, 17:04
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 16:42)  Vad jag menar är att hela systemet med assistansersättning är korrupt. Länskriminalen räknar med att en tredjedel av allt som betalas ut är fusk. Man måste ju införa något system för hur man bedömer vilka som skall ha ersättning och vilka som inte skall ha det. Som det är nu är ju en katastrof. Hur menar du nu ? Menar du att man kan ringa upp FK och säga att man vill ha assistanshjälp och så får man det ? Klart det finns regler , och har funnits , när man ansöker om assistanshjälp. Har en kompis som har en handikappad son och han får allt snällt skaffa sig läkarintyg mm. Den killen som det handlar om i den här tråden har ju också papper på att han behöver mycket hjälp men ändå så nekas han den. Ska han straffas då för att andra har fuskat ? Då kan ju straffa alla män för våldtäkt därför att en del män begår sådant.
Huggorm
20-02-2012, 17:09
CITAT (mamamaggan @ 20-02-2012, 17:04)  Hur menar du nu ? Menar du att man kan ringa upp FK och säga att man vill ha assistanshjälp och så får man det ?
Klart det finns regler , och har funnits , när man ansöker om assistanshjälp. Har en kompis som har en handikappad son och han får allt snällt skaffa sig läkarintyg mm. Det verkar som om det varit näst intill så enkelt tidigare ja. Friska människor sätter sig i en rullstol och hävdar att de blivit förlamade, läkare skriver ett intyg och sedan är det bara att börja utkassera. Varför just de personerna i trådstarten inte lyckats med det som så många andra klarat av är en gåta.
Blomstertanten
20-02-2012, 17:18
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 17:09)  Det verkar som om det varit näst intill så enkelt tidigare ja. Friska människor sätter sig i en rullstol och hävdar att de blivit förlamade, läkare skriver ett intyg och sedan är det bara att börja utkassera. Varför just de personerna i trådstarten inte lyckats med det som så många andra klarat av är en gåta. Jag kan garantera dej att det inte var så enkelt när min mamma ansökte om assistans!!!! Det är fortfarande inte enkelt när de vartannat år omprövar beslutet!!!! Trots att mamma har åtskilliga läkarintyg och har gjort massor med undersökningar för att fastställa sitt handikapp och för att slå fast att hennes handikapp är bestående och aldrig någonsin kommer att gå över!
*Stintan*
20-02-2012, 17:25
CITAT (Blomstertanten @ 20-02-2012, 16:48)  Men det är ju jäkligt märkligt att när det handlade om att många köpte svart städhjälp då "belönade" man dom genom att införa rut-avdrag!!!! När det handlar om fusk med personlig assistans så straffar man oskyldiga genom att försämra för de som verkligen behöver hjälpen! Det är ju ungefär som om man drog in körtkortet för alla för att några kör rattfulla! Eller alla bilister får fortkörningsböter för att några kör för fort!!! Det ser ju varenda kotte hur omrimligt det är!!!!!!!!!!
Blomstertanten
20-02-2012, 17:26
CITAT (Blomstertanten @ 20-02-2012, 17:18)  Jag kan garantera dej att det inte var så enkelt när min mamma ansökte om assistans!!!! Det är fortfarande inte enkelt när de vartannat år omprövar beslutet!!!! Trots att mamma har åtskilliga läkarintyg och har gjort massor med undersökningar för att fastställa sitt handikapp och för att slå fast att hennes handikapp är bestående och aldrig någonsin kommer att gå över! Hon hade aldrig fått den hjälp hon behöver om inte vi (hennes barn) hade bråkat, överklagat, varit besvärliga, ifrågasatt!!!! Det som gör mej mest förbannad är tanken på alla som inte har anhöriga som kan eller orkar bråka, hur fan ska dom få den hjälp dom behöver? Ursäkta alla mina svordomar, men jag är så förbannad just nu!
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 17:09)  Det verkar som om det varit näst intill så enkelt tidigare ja. Friska människor sätter sig i en rullstol och hävdar att de blivit förlamade, läkare skriver ett intyg och sedan är det bara att börja utkassera. Varför just de personerna i trådstarten inte lyckats med det som så många andra klarat av är en gåta. Menar du på fullaste allvar att du tror att det går till så i normala fall? Ett litet studiebesök ute i verkligheten vore nog på sin plats i så fall...
*Stintan*
20-02-2012, 17:39
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 17:09)  Det verkar som om det varit näst intill så enkelt tidigare ja. Friska människor sätter sig i en rullstol och hävdar att de blivit förlamade, läkare skriver ett intyg och sedan är det bara att börja utkassera. Varför just de personerna i trådstarten inte lyckats med det som så många andra klarat av är en gåta. Det har inte varit så enkelt tidigare heller! Några få har fuskat ja och det har det skrivits om i tidningarna. Är det av dessa du grundar dina uttalanden?
ingrid fuxwall
20-02-2012, 17:57
Minns när lagen kom i början av 90 talet, min lillasyster bodde på ett särskilt boende och var en av de första som fick denna förmån - och hon fick mycket hjälp! men trots att hon blev sämre för varje år krymte insatserna.
Min nästa erfarenhet är hur svårt det var att få hjälp till sambon - 2010. Erkänner att jag gick på knäna och sparade in en dyr vårdplats och utbyte fick jag lite billigare träningskort - när skulle jag kunna utnytja det?
Bråkade, svor och slogs som en dåre och då fick han tre timmars hjälp per vecka, de resterande 165 timmarna fick jag eget ansvar.
Tror att han hade ca tio timmars hjälp per vecka som mest, jag sov som mest två timmar per natt väldigt länge och väldigt många gör samma insats, men de är oftast 20 - 30 år äldre än mig - hur orkar de??????
mamamaggan
20-02-2012, 19:58
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 17:09)  Det verkar som om det varit näst intill så enkelt tidigare ja. Friska människor sätter sig i en rullstol och hävdar att de blivit förlamade, läkare skriver ett intyg och sedan är det bara att börja utkassera. Varför just de personerna i trådstarten inte lyckats med det som så många andra klarat av är en gåta. Så har det inte varit . Min kompis son , numera 40 år gammal , har i alla tider fått ansöka med intyg från läkare osv. Hans reumatism bröt ut när han var två så jag har ganska bra kunskap om hur det varit under drygt 30 år. Det har blivit allt omöjligare att få hjälp . Han har i många år haft handikappanpassad bil tex . För ett par år sedan var det dags att byta . Det tog mer än ett år att få det tillståndet beviljat .
Blomstertanten
20-02-2012, 20:11
CITAT (mamamaggan @ 20-02-2012, 19:58)  Så har det inte varit . Min kompis son , numera 40 år gammal , har i alla tider fått ansöka med intyg från läkare osv. Hans reumatism bröt ut när han var två så jag har ganska bra kunskap om hur det varit under drygt 30 år.
Det har blivit allt omöjligare att få hjälp . Han har i många år haft handikappanpassad bil tex . För ett par år sedan var det dags att byta . Det tog mer än ett år att få det tillståndet beviljat . Vet hur krångligt det kan vara! Har en vän som amputerat båda benen , men han måste hela tiden ha nya läkarintyg på att hans handikapp är bestående både när det gäller hjälpmedel, handikapparkering och förtidspensionen! Vem har hört talas om ben som växer ut igen
Huggorm
20-02-2012, 20:24
Ni skulle ha rått dessa personer att anlita "Charkas Assistans", den firman lyckades som sagt fixa assistans åt friska människor så vem vet vad de kunde ha fixat åt handikappade?
mamamaggan
20-02-2012, 20:50
CITAT (Blomstertanten @ 20-02-2012, 20:11)  Vet hur krångligt det kan vara! Har en vän som amputerat båda benen , men han måste hela tiden ha nya läkarintyg på att hans handikapp är bestående både när det gäller hjälpmedel, handikapparkering och förtidspensionen! Vem har hört talas om ben som växer ut igen  Exakt ! Min kompis son har blivit allt sämre under åren som gått , t o m ett under egentligen att han fortfarande lever . Han har bytt ut båda höftlederna , blev inte bra alls , och båda fotlederna. Funkar inte så bra med dessa operationer p g a att han intagit så mycket kortison under sitt liv. Varje gång det nu är något han måste söka hjälp med , t o m bara en förnyelse , innebär en strid. Har han verkligen inte blivit bättre ? Kan man var säker på att handikappet , hans sjukdom , verkligen kommer att bestå , han har ju bara haft den i 38 !!! år osv osv. Han har tidigare med några års mellanrum fått göra rehabresa till varmare länder i två veckor åt gången . Det är inga latmansresor , de har fysiska och psykiska övningar hela dagarna , men det får han inte längre. Senaste resan han var på så blev det inga pengar till assistenten för att åka med . Det skulle aldrig funka med en sådan resa om inte assistenten är med så min kompis och hennes man fick skrapa ihop pengar för att betala den kostnaden själva.
*Stintan*
20-02-2012, 21:00
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 20:24)  Ni skulle ha rått dessa personer att anlita "Charkas Assistans", den firman lyckades som sagt fixa assistans åt friska människor så vem vet vad de kunde ha fixat åt handikappade? Nu är det ju inte assistansbolagen som fixar beviljande av personliga assistenter.
Överbölingen
20-02-2012, 21:18
Jag hörde det där på Lottas program på P4. Funderade på att tillskriva lagrådet om en lagstiftning om myndighetsmissbruk.
Vet inte om försäkringskassan är myndighet men jag ser deras agerande som sådan.
Oskicklig hantering av myndighet skulle kunna vara en åtalspunkt. Skulle gälla alla myndigheter ner på kommunnivå.
Snacka om att sitta i glasbur och följa regler utan vetskap.
Envar beslutsfattare borde ha ett personligt ansvar för besluten. Det kan och skall kunna fällas åt båda håll. Därför krävs en total skärpning.
Försäkringskasan är ju en av de mest knepiga beslutsfattarna i välfärdssverige.
Anki på Öland
20-02-2012, 22:18
CITAT (Blomstertanten @ 20-02-2012, 16:16)  .............. Tror att reglerna bland annat skiljer om man har mindre än 20 timmar assistans i veckan. Behöver man mindre än 20 timmar/vecka betalar kommunen, mer än 20 tim/vecka betalar fk.
smörblomma
20-02-2012, 23:20
Personen det handlar om är på en tvåårings nivå. Hur många tvååringar bor i egen lägenhet? Han är beroende av dygnetruntvård och mår säkert bättre av att bo i gruppboende. Någonstans måste man dra gränser när det gäller personlig assistans!
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 16:13)  Skall ni skylla på någon, så skyll på alla de som fuskat med assistanshjälp och utnyttjat systemet. Det har ju rullats upp härva på härva de sista åren, och det handlar om mångmiljonbelopp per brukare. Kan handläggarna inte skilja på solklara fall borde de byta jobb. Fuskarna borde kunna lägga krokben för mindre solklara fall, men kan man inte bedömma dem som i behov av assistans ska man byta jobb eller kämpa för rätten att ge dem det om reglerna är fel. CITAT (smörblomma @ 20-02-2012, 23:20)  Personen det handlar om är på en tvåårings nivå. Hur många tvååringar bor i egen lägenhet? Han är beroende av dygnetruntvård och mår säkert bättre av att bo i gruppboende. Någonstans måste man dra gränser när det gäller personlig assistans! Även i gruppboende har de assistenter dygnet runt, så där är det ju ingen skillnad! Spelar väl ingen roll var han bor, bara det passar hans behov bäst.
Det verkar ha mycke att göra med i vilken komun du bor i !vi har en granne här i byn som är svårt Cancersjuk och han får all hjälp han behöver Personlig assistent sjukgymnast Rehab Sjuktaxi och det är folk där varje dag hos honom som ställer upp för att göra hans liv bättre för honom och hans familj ,även vi grannar ställer upp så mycket vi bara kan .Man blir ledssen över att höra att det inte är lika för alla för det borde det vara ,alla ska ha rätt till en dräglig tillvaro om man har en svår sjukdom eller är svårt handikapp .Det är ett mindre Helvete att vara fjättrad i sin bostad och inte få vara med i livet där ute .
smörblomma
20-02-2012, 23:31
CITAT (Wilmer @ 20-02-2012, 23:26)  Kan handläggarna inte skilja på solklara fall borde de byta jobb. Fuskarna borde kunna lägga krokben för mindre solklara fall, men kan man inte bedömma dem som i behov av assistans ska man byta jobb eller kämpa för rätten att ge dem det om reglerna är fel. Även i gruppboende har de assistenter dygnet runt, så där är det ju ingen skillnad! Spelar väl ingen roll var han bor, bara det passar hans behov bäst. Spelar stor roll. Nu har han haft minst 4 heltidsanställda asssistenter som lever och bor i hans lägenhet. Han själv förstår knappast något av det. Bättre då att han får bo i grupp och kanske få lite social kompetens trots handikappet. Istället för att vara isolerad med sina assistenter.
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 17:09)  Det verkar som om det varit näst intill så enkelt tidigare ja. Friska människor sätter sig i en rullstol och hävdar att de blivit förlamade, läkare skriver ett intyg och sedan är det bara att börja utkassera. Varför just de personerna i trådstarten inte lyckats med det som så många andra klarat av är en gåta. Det finns folk som lyckas få fallskärmar på flera miljoner också, det är en gåta för mig att inte alla lyckas med det! Herregud!! Huggorm, ibland är du bara för korkad, ursäkta men jag är också engagerad i frågan och blir lite uppretad. HUR många läkare tror du skriver sådana intyg till att börja med?? Att några lyckats är tragiskt, precis som för folk som fuskar med sjukskrivningar. Men för den sakens skull är det inte LÄTT för de som behöver det = majoriteten av de som söker! Oavsett assistens eller sjukskrivning.
Anki på Öland
20-02-2012, 23:37
CITAT (Wilmer @ 20-02-2012, 23:26)  .......Även i gruppboende har de assistenter dygnet runt....... Ytterst sällan man får personlig assistent när man bor i ett gruppboende. Där finns anställd vårdpersonal så det är bemannat dygnet runt ändå så då beviljar fk inga personliga assistenter.
CITAT Spelar stor roll. Nu har han haft minst 4 heltidsanställda asssistenter som lever och bor i hans lägenhet. Han själv förstår knappast något av det. Bättre då att han får bo i grupp och kanske få lite social kompetens trots handikappet. Istället för att vara isolerad med sina assistenter. Du missade vad jag skrev, BARA DET PASSAR HANS BEHOV BÄST. Det kan mycket väl vara i ett gruppboende, det var inte poängen, poängen är att även där kommer han behöva fyra heltidsanställda assisteneter! Summa sumarum, lika många anställda. Det är lika många timmar dygnet runt i en vecka i en lägenhet som i ett boende.
Anki på Öland
20-02-2012, 23:41
Wilmer, i ett gruppboende har han inte 4 egna personal, där delar fler personer på samma personal - kostar betydligt mindre.
smörblomma
20-02-2012, 23:46
CITAT (Wilmer @ 20-02-2012, 23:37)  Du missade vad jag skrev, BARA DET PASSAR HANS BEHOV BÄST. Det kan mycket väl vara i ett gruppboende, det var inte poängen, poängen är att även där kommer han behöva fyra heltidsanställda assisteneter! Summa sumarum, lika många anställda. Det är lika många timmar dygnet runt i en vecka i en lägenhet som i ett boende. Nej jag missar inget. I Gruppboende har man inte minst fyra heltidsanställda per patient. Många gånger kan de sjuka må mycket bättre i grupp. Bor de i lägenhet som denne man så är det ju bara en lägenhet för assistenterna. Jag talar av egen erfarenhet. CITAT (Anki på Öland @ 20-02-2012, 23:41)  Wilmer, i ett gruppboende har han inte 4 egna personal, där delar fler personer på samma personal - kostar betydligt mindre. Det är också oftast bättre för en som är på tvååringsnivå som denne man att ha fler runt sig och inte bara assistenter som "lever eget liv" eftersom han ju inte kan vare sig kommunicera eller deltaga i det vardagliga livet på vuxennivå.
Jag talar också av egen erfarenhet... Ska du ha en personal hela dygnet så kostar det personal. Det beror ju HELT på vilken nivå de är på de boende. Boenden där de är relativt friska är det givetvis mindre personal, men på tvåårings nivå.. Då är man inte speciellt oberoende, gravt autistisk..
*Stintan*
20-02-2012, 23:54
CITAT (smörblomma @ 20-02-2012, 23:31)  Spelar stor roll. Nu har han haft minst 4 heltidsanställda asssistenter som lever och bor i hans lägenhet. Han själv förstår knappast något av det. Bättre då att han får bo i grupp och kanske få lite social kompetens trots handikappet. Istället för att vara isolerad med sina assistenter. Det borde ju finnas en anledning till att han inte redan bor i ett gruppboende utan i egen lägenhet.
Det var ett tjöt om boende (inte PATIENTER!!!) jag tycker BOENDE är bättre för de allra flesta också, men nu var de assistenttätheten det var frågan om. Jag har erfarenhet av boenden där ALLA har sina egna assistenter för de är så beroende, där kan man INTE minska på personal även om det är ett gruppboende! Har man dygnetrunt egen assistent så blir det flera anställda för att täcka upp oavsett. Och är de mer självständiga, givetvis behövs mindre hjälp! Har erfarenhet av sådana boenden också. OCH de som bor själva hemma med tillsyn OCH hemma med assistenter. Dygnet runt. OCH trivs jättebra med det. Eller, de som blir tvingade mer eller mindre att bo själva med liten assistans och mår apdåligt. Jag tycker gruppboenden är suveränt i många många fall, det ska passa den enskilde vad man än väljer tyvärrr tvingas de ofta i allafall min erfarenhet till det ena eller andra som kanske inte passar. Men, detta har inte med assistenterna att göra. CITAT (*Stintan* @ 20-02-2012, 23:54)  Det borde ju finnas en anledning till att han inte redan bor i ett gruppboende utan i egen lägenhet. Förhoppningsvis har någon klok sett att det passar honom bäst, men tyvärr är det inte alltid så. En period skulle alla bo i egen lägenhet oavsett hur det passar dem. Alla ska ut i samhället liksom. Inte alltid så passande tyvärr.
*Stintan*
21-02-2012, 00:02
CITAT (Wilmer @ 20-02-2012, 23:59)  ........... Förhoppningsvis har någon klok sett att det passar honom bäst, men tyvärr är det inte alltid så. En period skulle alla bo i egen lägenhet oavsett hur det passar dem. Alla ska ut i samhället liksom. Inte alltid så passande tyvärr. Ja det var så jag tänkte också.
Huggorm
21-02-2012, 06:12
En plats på gruppboende vore nog det bästa ja. Fyra heltidsanställda vårdare blir rätt dyrt, runt 150.000kr i månaden, 1,8 miljoner om året. Vi har trots allt problem att finansiera det offentliga, och det finns gränser för hur mycket man kan kosta på varje människa. Det är den bistra verkligheten.
herkules
21-02-2012, 09:11
vi borde inte ha problem med att finansiera det offentliga (inte att tågen ska gå i rätt tid heller) om folk bara lärde sig att sluta sko sig själva, vara egoister och betalade skatt.
Myosotis
21-02-2012, 12:02
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 20:24)  Ni skulle ha rått dessa personer att anlita "Charkas Assistans", den firman lyckades som sagt fixa assistans åt friska människor så vem vet vad de kunde ha fixat åt handikappade?  Hur kan man vara så sarkastisk när det gäller såna allvarliga saker? Hur känns det att inte äga något medlidande, känner du dig som en robot?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|