KRT
När vi var i Singpore strax före jul hittade jag denna lilla planta (som förmodligen ska bli en större buske eller träd), växandes i en skarv mellan två betongplattor på stenläggningen vid poolen. Inget större träd av samma sort stod i närheten, så jag vet inte hur det ska bli så småningom. Verkar dock tåla torka hyfsat med tanke på var den växte och att den inte verkar bry sig fast jag glömt vattna några gånger smile.gif

Plantan är iaf jättesöt och växer fort, den var ca 4 cm när jag drog upp den och nu är den ca 15 cm, och har grenat sig av sig själv, även om jag tyvärr råkade bryta mittstammen så hade den redan grenat sig innan. Den står under extraljus, men inte speciellt varmt (bara 15-16 grader) så uppenbarligen behöver den inte tropikhetta och 99% luftfuktighet för att trivas.

På undersidan av grenarna ser det ut om pyttepyttesmå blommor, eller luftrötter (men jag tror inte det är en klätterväxt..). Det kanske gulligaste är att den fäller ihop bladen på kvällen när belysningen släcks smile.gif Den fäller dock inte ihop bladen om man rör vid dem.

Någon som har en susning om vad detta kan vara?

[attachment=68015:singaporebuske_1.JPG]

Här kommer en närbild på bladen, uppifrån för att visa hur de sitter "omlott" på grenen...
[attachment=68016:Singaporebuske_2.JPG]

Beklagar att den första bilden hamnade på fel håll, begriper int varör - den var rättvänd på datorn???
KRT
Ingen som vet?
Finns ju massor med folk här som är experter på tropiska och exotiska växter wink.gif
HelGun
Indigo? Vild gissning men ser lite sådan ut.
KRT
Det var väldigt likt!
Men på min planta sitter bladen inte mitt emot varandra, som på Indigo, utan "omlott" om du förstår vad jag menar wink.gif
KRT
Puffar upp frågan - kanske någon som kan exotiska växter eller träd i allmänhet har en aning?
Gåsis
Jag letade febrilt svar till busfröer när jag snubblade över den här. Nu har jag inte läst så vidars och inte jämfört men vid första anblicken såg det likt ut.

Länk

/Åsa
johanlotta
Jösses....det är ingen lätt rackare du kommer med. Spontant kommer jag att tänka på "Delonix Regia"(Flamboyant) som förekommer i Singapore.
Isåfall ett ungt exemplar -innan den fått den "dubbla bladnerven"....tja kanske.
Kolla även in "Adenanthera pavonina" (rött sandelträ?)...den stämmer med den udda bladuppsättningen och även med vanlig förekomst i Singapore.
Det är ju mer eller mindre en gissning fram tills dess att den blommar. Då är det ju lite lättare att avgöra. Fröhuset hade också varit till hjälp.
Skulle tro att det ser ut som någon typ av ärtskida....men det är inte alls säkert. Kolla bara på "Biophytum Sensitivum" där fröna inte alls sitter i skidor, utan skjuts iväg med skojiga sprättanordningar. Den är också hyffsat lik din växt. Fäller dessutom ihop sig på kvällen.
Hoppas du får rätt på det hela. Jag fortsätter att tänka.
MVH Johan
KRT
thanks.gif

tanke på hur fort den växer så skulle det inte förvåna mig om den börjar blomma inom en relativt snar framtid smile.gif. Den har växt någon cm till sedan orginalinlägget, och blivit ännu mer spretig.... Måste snart plantera om den tror jag.
Stammarna börjar också skifta en aningen mer i rött numera.

Jag noterar förslagen och får väl avvakta tills den blir större och kanske börjar blomma tummenupp.gif
Kilmister
Jag tycker det ser ut som en Akacia, eller möjligen Mimosa.
Har den börjat få taggar så lutar det mer åt Akacia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon