Aleksandra
20-02-2012, 13:57
Hej! Jag har en Hortensia som jag har förvarat i en jordkällare hela vintern. Den verkar ha överlevt då det kommer nya bladknoppar på den. Det jag undrar är;
Vad ska jag göra med den nu? Ska jag byta jord och ta in den? Eller ska den få vara kvar tills det blir tillräckligt varmt utomhus? Ska jag beskära den eller blommar den bara på gammal kvist?
Mvh Aleksandra
[attachment=68017:Bild0783.jpg]
Bengt i Särö
20-02-2012, 21:52
[quote name='Aleksandra' date='20-02-2012, 13:57' post='1518792']
Hej! Jag har en Hortensia som jag har förvarat i en jordkällare hela vintern. Den verkar ha överlevt då det kommer nya bladknoppar på den. Det jag undrar är;
Vad ska jag göra med den nu? Ska jag byta jord och ta in den? Eller ska den få vara kvar tills det blir tillräckligt varmt utomhus? Ska jag beskära den eller blommar den bara på gammal kvist?
Hej Alexandra.
Låt den vara kvar i jordkällare,tils det blir tillräkligt varmt utomhus,byt inte jord.
Tänk på nattfrosten när du flyttar ut Hortenensian,bladen känsliga för nattfrost.
Flytande näring när du flyttar ut den eller Crysan (Hönsgödsel) c.a. 1 deceliter.
Klipp av mögliga grenar eller döda.
Ställ Hortensia luftigare så den inte muglar.
Vattna den inte,för då börjar den växa.
Aleksandra
21-02-2012, 20:14
Tack för svaret! Då tror jag att den får stå kvar i källaren ändå i väntan på varmare tider. Om den överlever!