Upptäckte idag att en pelargon (zonal, oklart vad den heter) har något som ser ut som ett rotskott som växer vid kanten på krukan.... När jag försiktigt lossade rotklumpen från krukan ser det ut som denna lilla pelargon har ett eget rotsystem.
Om det inte är ett rotskott, kan det vara att moderplanan har gett frö som trillat ner och sedan blivit en lite ny planta? Har aldrig sett en pelargon med frö nämligen, så jag vet inte hur det ser ut och följaktligen inte heller om plantan har burit frö....
Rotskott vet jag inte men det kan ju komma upp små skott vid sidan av den stora plantan, det hade det gjort p några av mina såg jag när jag planterade om igår.
Här kan du se en fin bild på hur ett pelargonfrö ser ut.
Det som var underligt var att det nya skottet som vid kanten på krukan, medan den stora plantan står i mitten....
ingrids
20-02-2012, 16:54
En av mina doftpelargoner har kommit med ett rotskott, en ytlig rot som börjde visa grönt helt enkelt. Har aldrig varit med om det innan - det ser rätt coolt ut.
En del Pelargoner skjuter så kallat rotskott har inte tänkt på vilka sorter det är men det är nog zonalerna ,har en vildpelargon den har aldrig skjutit skott vid roten men däremot har den en tendens att vilja "buska " sig.
mamamaggan
20-02-2012, 21:15
Har haft många pelargoner , och har fortfarande , men har aldrig sett ett rotskott. Däremot har det hänt att de som har ett " krypande " växtsätt fått nya skott genom att en del av växten lagt sig ner i krukan och vuxit fast och därmed fått egna rötter.
Funkat lite som en avläggare med andra ord.
Hade en engelsk pelargon som sköt ett rotskott vid kanten av krukan! Ingen avläggare utan en kraftig rot som pep iväg så jag när jag senare dödade den genom stora torkdöden och dissikerade rotklumpen.
CITAT (Wilmer @ 20-02-2012, 22:33)

Hade en engelsk pelargon som sköt ett rotskott vid kanten av krukan! Ingen avläggare utan en kraftig rot som pep iväg så jag när jag senare dödade den genom stora torkdöden och dissikerade rotklumpen.
Precis så ser det ut! Ett kraftigt skott vid sidan av krukan. Jag får väl dissikera rotklumpen och frigöra den lilla.....
Ett frö från en granne möjligen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.