Full version: blodtopp
Mickebombom
Hej

Tänkte dela med mig av något som gått bra så här långt...sådde blodtopp för ca 5v sedan och valde att ha den ute i kylan direkt för att sedan ta in den i lördags. Nu, dvs 2 dagar senare har de flesta av fröna grott!

På påsen står det att grotiden är 1-3månader och att OM den inte grott inom 1 månad så placera den i kylskåpet 1 månad.

Verkar vara bättre med 1 månads rejäl strafifiering!

/Micke
Östh
Härligt när efterlängtade frö gror. tummenupp.gif Jag sådde och ställde ut blodtopp förra senhösten och när jag i jan tog in dem så grodde de inom några dagar. Växer nu vidare i ca 14 grader och under belysning ca 14 tim/dygn. Ser redan framför mig hur fint det ska bli med mycket mer blodtopp smile.gif
solbrud
CITAT (Mickebombom @ 20-02-2012, 17:56) *
Hej

Tänkte dela med mig av något som gått bra så här långt...sådde blodtopp för ca 5v sedan och valde att ha den ute i kylan direkt för att sedan ta in den i lördags. Nu, dvs 2 dagar senare har de flesta av fröna grott!

På påsen står det att grotiden är 1-3månader och att OM den inte grott inom 1 månad så placera den i kylskåpet 1 månad.

Verkar vara bättre med 1 månads rejäl strafifiering!

/Micke

Då ska jag anamma ditt såtips och plantera mina frön ikväll.
Ibland gror det när man inte alls förväntar sig det. Igår hade många av mina alpclematis grott i matkällaren som är både kall och kolmörk trots att de bara stått där för stratifiering 2 veckor. Så nu blev det plötsligt dags för ljus under lysrör.
Östh
Eftersom blodtoppen gror så lätt efter lite kyla så är nu min undran om den kanske till och med självsår sig el..?
Peztis
jahaja, vad gör man nu då... Jag som sådde mina i en kruka och de står inne här u rumsvärmen.
Asch, jag ger det ett par dagar till sedan får man väl slänga ut dem då.
Anki V
Jag har Sanguisorba menziesii och det självsår sig av bara sjutton. Jag brukar försöka klippa bort fröställningarna innan fröna är mogna. Om den ändå sått sig på olämpliga ställen är den lätt att identifiera och att dra bort. Med andra ord är det en trevlig växt som inte orsakar några problem.

/Anki
Eva 33c
CITAT (Peztis @ 20-02-2012, 19:30) *
jahaja, vad gör man nu då... Jag som sådde mina i en kruka och de står inne här u rumsvärmen.
Asch, jag ger det ett par dagar till sedan får man väl slänga ut dem då.

För det mesta gror de utan kallperiod faktiskt. Men OM de inte tittat upp inom 3 veckor så kan du ställa ut dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon