Ex Jungfru Marienycklar/skogsnycklar vs ängsnycklar, mossnycklar och sumpnycklar?
Blomstertanten
20-02-2012, 19:26
Alla Dactylorhiza utom Adam och Eva har jag för mej är sånna som gärna hybridiserar.
Ängsnycklar, majnycklar, lappnycklar, sumpnycklar, Jungfru Marie nycklar, skogsnycklar, vaxnycklar tex.
Alla Dactylorhiza utom Adam och Eva har jag för mej är sånna som gärna hybridiserar.
Ängsnycklar, majnycklar, lappnycklar, sumpnycklar, Jungfru Marie nycklar, skogsnycklar, vaxnycklar tex.
Piccante
20-02-2012, 21:18
Finns en forskare i Lund som heter Mikael Hedrén som har arbetat med att reda ut hybridisering inom Dactylorrhiza-släktet. Har för mig att han har publicerats i Svensk botanisk tidskrift.
Hmm intressant! Läste ngt om kromosomantalet också... Verkar komplicerad vetenskap. Har inte läst om kromosomer när det gäller andra växter!
Piccante
21-02-2012, 09:09
CITAT (xlxl67 @ 21-02-2012, 06:55)

Hmm intressant! Läste ngt om kromosomantalet också... Verkar komplicerad vetenskap. Har inte läst om kromosomer när det gäller andra växter!
De DNA-studier man har gjort på Dactylorhiza visar att det ibland är större skillnad inom en art än mellan närstående arter! Så man har ifrågasatt hela artindelningen där. Det kanske inte är rena "arter" vi känner igen utan snarare färgvarianter och morfologiska varianter av närstående arter som vi har grupperat som samma art.
Polyploidi är vanligt (dvs kromosomtalsfördubbling) och de arter som har dubbelt kromosomantal har uppkommit genom korsning av andra arter och inte genom linjär evolution. Så polyploider visar att många orkidéer har korsat sig hej vilt.