tantGröön
20-02-2012, 19:57
Hej
Jag läste en artikel om savoykålens (kruskålens?) fantastiska näringsvärde och undrar nu om det är någon som provat odla denna magiska grönsak?
Några tips för en kål-amatör?
Och framförallt, hur föredrar ni att äta den?
Artikeln:
http://www.organicauthority.com/health/rea...ustainable.html
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2012, 20:03
Har bara odlat den på jobbet och vi odlade den likadant som vitkålen.
Hur jag äter den är ungefär som vitkål där med. Väldigt god att göra kåldolmar på och är det ung savojkål så brukar ibland bladen vara så mjuka att man inte behöver förkoka.
Jag provade förra säsongen på följande vis.
När jag hade planterat ut mina grönkålsplantor, var det lite plats över under kålnätet (som f.ö. är en jättebra uppfinning). Jag chansade och direktsådde. Jag fick sammanlagt 7 huvuden som blev ganska fina.
Mördarsniglarna kalasade på en del, men där blev till oss också.
Det är väldigt god kål, tycker jag. Man kan vira in fisk i bladen och ugnsbaka. Den är också god i grönsakssoppa. Lite snällare i smaken än vitkål.
Återigen, måste jag berömma kålnätet. (Finns att köpa på fröer.nu). Det blir lite för varmt under fiberduk tycker jag.
Lycka till !
Piccante
20-02-2012, 21:19
Savojkål används även i grytor/ soppor.
Jag brukar förodla kål, även savoy - jag har ganska mkt åkersniglar och kålen klarar sig hos mig bättre om jag har plantor att sätta ut än om jag sår direkt i landet. Lucker jord, gott om sol och rätt mkt näring i form av gräsklipp och lite hönsgödsel får de hos mig.
Savoykålen brukar bli fin, den har också den fördelen att den kan stå ute under vintern.
Jag gillar att finstrimla och förvälla lätt och sedan steka den med lite, lite grädde - sedan blir det en god sak till kött eller fisk eller för sig självt - men savoy kan man ju ha på alla sätt som man har annan kål, t ex färsk strimlad som sallad där man byter ut oljan mot grädde i dressingen är mycket gott!
CITAT (EKLO @ 20-02-2012, 21:53)

Jag brukar förodla kål, även savoy - jag har ganska mkt åkersniglar och kålen klarar sig hos mig bättre om jag har plantor att sätta ut än om jag sår direkt i landet. Lucker jord, gott om sol och rätt mkt näring i form av gräsklipp och lite hönsgödsel får de hos mig.
Savoykålen brukar bli fin, den har också den fördelen att den kan stå ute under vintern.
Jag gillar att finstrimla och förvälla lätt och sedan steka den med lite, lite grädde - sedan blir det en god sak till kött eller fisk eller för sig självt - men savoy kan man ju ha på alla sätt som man har annan kål, t ex färsk strimlad som sallad där man byter ut oljan mot grädde i dressingen är mycket gott!
Det är nog rätt, det är bäst att förodla.
Jag använder nässelvatten som näring. Luktar pyton, men gör susen.
officinalis
21-02-2012, 22:59
Det här med näringsvärden på grönsaker är alltid skoj. Det finns en doldis som ofta bara utgör prydnad under julen. Grönkålen!
Enligt livsmedelsverkets databas innehåller grönkålen mer av bland annat protein, retinolekvivalenter, a-vitamin, e-vitamin, tiamin, riboflavin, c-vitamin, vitamin b6, järn, kalcium, magnesium än savojkål. Av en del näringsämnen väldigt mycket mer i jämförelse.
Savojkål har jag använt i wok och finstrimlad i sallader. God och vacker grönsak!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.