DalaMyran
Jag har ett stort Pilträd stående i trädgården.
Såg förra sommaren en beskuren Pil i en rondell som såg intressant ut.

Har tänkt mig att forma det likt ett Bonsaiträd med flera bollar/moln i olika höjder.. :-)
När är rätt tid att beskära trädet? vissa grenar är grova ca 1 decimeter, ska man ha på sårsalva?

Ha ni något tips till mitt projekt? håller jag på att förstöra trädet helt?
Det håller på att växa ut på gatan och det bör friseras men är mycket högt.
Cilla
Kanske var det du såg en Klotpil, de växer med rund krona av sig själva. Den pil du har är säkert någon annan och är den uppväxt går den inte att drastiskt kapa till en helt annan storlek utan att det får negativa effekter. Växer den över gatan och det är negativt så är det bättre att göra en beskärning som syftar till att minska grenarna där och som samtidigt inte försvagar grenarna. Det är inte bra att göra beskärningar som försvagar grenar som blir tunga över ett ställe där folk går!

Visa gärna din pil i bild om du kan!

Klotpilar eller Bollpilar som de också kallas:

Glöm inte skönheten också hos andra pilsorter!

Kapningar lite här och var eller grövre stympningar blir aldrig vackra, och dessutom skadar de träden så att de blir mer fragila. Där man kapar i grövre ved för att få skottbildning, eller för att helt eneklt brutalt få ned trädet i höjd, kommer rötsvamp att försvaga - först precis där de nya skotten kommer, sedan allt längre ned i grearna.

Det finns ingen "sårsalva" elelr annat sätt att skydda allt för stor snitt mot rötsvamp mm. Detta är väl utprovat och där man lägger skydd blir rötan, missfärgad ved och andra försvagningar större och verkar snabbare.
DalaMyran
Cilla, tack för ditt långa svar.
Är ganska säker att det är en Klotpil jag har, och eftersom jag är så intresserad av formklippning och "Bollar" så tyckte jag att det var en bra idé, eller är jag dum?
Om min bild kom med så är det trädet uppe till vänster. Hade inget bättre bild just nu.

Klarar inte att hålla den stora kronan/bollen i trimm utan skylift, därför tänkte jag att det var en rolig och inspirerande idé.
Den Pilen jag sett i rondellen är mindre och förmodligen en KlotPil. Det var stympad med ca 4 st inkortade grenar där det kommit nya små grenar och blad. Då föddes min idé.

Tacksamma hälsningar Anette rose.gif
kerstinbern
För det sättet som du vill beskära trädet så är det mycket bättre med ett träd med tätare grenverk och mindre blad t ex buxbom eller hagtorn. Träd med större blad kan man inte forma till små "bollar" på samma sätt.

Klotpilar finns i olika storlekar, endel blir inte mer än 2-3 m höga medan andra blir 5-6 m höga, de är allra vackrast om de planteras i klunga eller på rad, så att kronorna bildar ett sammanhängande grenverk.
DalaMyran
Hmm det verkar som om jag får glömma mina små bollar, men kan jag inte klippa in grenarna så att stora klotet blir lite mindra iaf då?

2-3 meter eller 5-6 meters höga. När jag tittar ut känns det som om jag har 5-6 meters trädet unsure.gif
Cilla
Nej du är inte alls dum! Jag är inte säker på att det är en klotpil du har, för det går inte att se om du beskurit din pil eller om den antar formen mer eller mindre av sig själv.

Måste ser närmre på grenverk mm för att se om det går att göra ny form som blir bra. Huvudskälet är att reducera? om det är målsättningen - varför inte beskära aningen mer i yttre kronan?

DalaMyran
Har aldrig klippt mitt träd förutom några av de nedersta grenarna, och är ganska överygad om att det är en Klotpil jag har. Den är mycket lik din första bild Cilla, men betydligt mindre.
Orsaken till klippning är att den börjar spreta ut i gatan utanför, men också mitt stora intresse att forma och klippa. Mina äppeltröd har lite Bonsai-stuk också ohmy.gif låga och vida.
Tar ett nytt kort på trädet i dag på lunchen då det är ljust ute.
Att beskära yttre kronan är ju också ett allternativ, men inte lika roligt som alla Bollar, men formodligare mer förnuftigt och snyggt.

DalaMyran
Bild på min förmodade KlotPil som jag funderar på att klippa ner göra mindre.
På bilden ser det inte så stort och skrymmande men på sommaren växer det ut i gatan. Ja och så vill jag ju gärna ha trädet lite mer Bollformat :-)
Men jag kanske ska ge mig i kast med andra bollprojekt och inte riskera att förstöra trädet?

Bilden för stor och inte kan man ta bort sitt inlägg :-(
Cilla
Det du har är nog säkert en bollpil om den du har på bild inte är beskuren, formbeskuren tidigare. Och visst kan du formbeskära den, med betoning på formbeskärning, som sker i yttre kronan. Att grovkapa och sedan forma skotten tror jag aldrig blir vackert, och dessutom leder grova snitt in rötor i trädet.

Vill du ha en rolig beskärnings- och formutmaning att sätta sekatören i? Då är kärnfruktsspaljéer definitivt något för dig!

Cilla
Och om du vill vara riktigt pillrig...

Mia i trädgården
Vilka fantastiska bilder! Kul start på dagen!

Snacka om utmaning!

Tack Cilla
DalaMyran
CITAT (Cilla @ 07-03-2012, 02:58) *
Vill du ha en rolig beskärnings- och formutmaning att sätta sekatören i? Då är kärnfruktsspaljéer definitivt något för dig!

Tack Cilla för dina mysiga bilder och kloka svar :-)
Jag är nog mer för runda former, bollar och andra former. Helst ska det vara snabbväxande träd och buskar.
Skippar nog mitt Pilträdsprojekt och låter den vara. Men känns lite snopet så jag får fundera ut något nytt träd, gärna med förgrenad stam som man kan ha "mina bollar" i olika höjder. Jag set det framför mig men ni ser ju inte hur jag visar :-)
Cilla
Bolla på du bara!

Kolla Hanneles sida "Topiary" här!
http://formklippningtopiary.blogspot.se/20...01_archive.html

Och annars kan man hitta mängder av sådant på nätet...

Enklare, och snabbt att bygga upp:

Spirea:

Asp:

Huggorm
Någon här på forumet har ju visat bilder på sin klotformade asp, så det går nog att forma nästan vad som helst om man börjar tidigt
DalaMyran
CITAT (Cilla @ 05-04-2012, 00:38) *
Bolla på du bara!

Nu börjar det att likna något :-)
Vilket lägre träd skulle ni rekomendera som växer fort, är förgrenad så man kan Bolla flera grenar och som är härdig till iaf zon 5
Bild 1 & 2 ser intressanta ut. Elefanterna skippar jag just nu :-)
Peztis
Cilla, vilka underbara bilder!

Jag är eg inte mycket för formtuktning, gillar det vilda och naturliga bättre. Men det där trädet med hjärtat i var ju bara för bedårande!

De där med stolarna osv har jag sett förut, tror jag t om har sett ett program om det på tv. Fascinerande vad naturen låter oss göra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon