Full version: Blomman för dagen...
jepperdi
Sådde några blomman för dagen frön för några dagar sedan. Redan efter 2 dygn "grodde" dom. Å nu är dom redan 5cm (minst).
Ska flytta ut dom senare till kallare...

Varför är plantorna vit-rosa? Har dom inte lyckads med att ta vara på ljuset än?

Någon som har några tips om denna klätterväxt?

/jepperdi
petrea
Hej!

Du kan toppa plantorna så blir de "buskigare".

Vet inte riktigt varför de fått den färgen, men det kan vara ljuset, vad har du för ljus till dom?

Låt dem fortsätta växa i svalt utrymme med mycket ljus så blir de nog lagom knubbiga och fina!

Brukar sätta mina i stor kruka med vit tobak nertill.
jepperdi
hur toppar man dem?

/jepperdi
Ella
Du knipsar av dem ovanför ett bladpar. använder antingen naglarna eller en liten sax.
Kicki J
Sådde några olika Ipomea för ett par dar sedan. De har redan kikat upp en bit. Snacka om att gro och växa fort!!! Hur ska de se ut innan det är dags för utskolning i trädgården!!!!!!/Kicki
Petran
Ge dem ngt att klättra på så blir de glada. Tyvärr är de ganska så känsliga mot blåst o kyla så utplantering får nog vänta ngr veckor. Har faktiskt inte sått mina än pga just det. blink.gif
Kicki J
Vi har tre decimeter snö på gräsmattan så det lär nog dröja läääänge innan mina Ipomoeor kommer ut. Nåt att klättra på är nog inte så dumt. Hur tidigt kan man "toppa" dem? Hur många bladpar menar jag??

mvh Kicki
Annelie
Hänger på frågan här och undrar hur många gånger man kan toppa? Jag har toppat plantorna en gång och de slog villigt 2 nya skott .. kan jag toppa dessa när de växt till sig lite och på så vis förgrena dem ytterligare? unsure.gif
Petran
Du kan säkert toppa dem igen. Testa på någon planta först om du har många. Meddela gärna hur det går, är liksom lite nyfiken. Att toppa Rosenskära går också alldeles utmärkt att toppa. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon