DalaMyran
21-02-2012, 14:38
Läste i en annan "tråd" om markduk som ger brist på näring till växterna.
Förra sommaren anlade jag en 10 kvm rabatt med Klottujor, en HängAlm, uppstammade Tujor, uppstammad Dvärgsyren och några Måbär som ska formklippas.
Det ligger markduk och en lager med minst 10 säckar täckbark. Lagret är inte tjockt men det känns som om jag bör gödsla på något vis!
Frågan är vad och hur?
Gunilla T
21-02-2012, 15:11
Snygg rabatt
Har du satt markduk för att hålla bort ogräset sitter den väl under täckbarken och då är det inte så svårt att ta bort den, det skulle jag göra. Markduken släpper ju igenom vatten men är ett hinder för det naturliga kretsloppet där maskar drar ner gamla löv och annan växtmaterial i jorden.
Kan du inte ta bort duken får du väl gödsla med flytande näring.
DalaMyran
21-02-2012, 15:29
Tack Gunilla
Markduken är under täckbarken tänkt för att minimera ogräset. Hade öppen jord några månader eftersom jag grävde rabatten på hösten och planterade nästkommande år. Ogräset dök upp i massor.
Det är knappt några blommor i rabatten och mycket mellanrum mellan växterna. Rabatten är min Boll-rabatt och enbart en kruka med blommande säsongsblommor står på en sten.
Vattna med flytande näring? en vattenkanna på resp växt?
Gunilla T
21-02-2012, 15:42
Okej, jag förstår...men jag skulle iaf ta bort markduken. Att använda markduk/täckbark för att slippa ogräsrensning är bara en tillfällig lättnad. Täckbarken förmultnar och blir till jord och då kommer du iaf att få fröogräs eftersom de sprids med vinden. Jag förutsätter att du grävt bort rotogräsen.
Jag rensar inte mycket ogräs och jag planterar precis som du, växterna skall inte växa ihop utan ges livsutrymme. Om du rensar noggrant på våren då de allra flesta ogräs börjar gro så blir det inga större problem senare under säsongen men man måste vara där och nypa så fort de tittar fram.
Tar du bort markduken kan du vårgödsla och jordförbättra varje vår och dina växter kommer att frodas.
mamamaggan
21-02-2012, 18:37
Har två liknande rabatter som din , d v s markduk och så täckbark uppepå. Har gödslat med flytande näring i vattenkannan och vattnat växt för växt , det har funkat alldeles utmärkt i två år.
Hur det blir i år eller längre fram det vet jag inte.
För oss var det den enda möjligheten , vi har rensat och rensat i åratal och inte blivit av med kirskålen. Numera har vi också svårt att rensa p g a handikapp.
Vill du ha så här mycket naken jord mellan växterna så kan det vara läge att lägga sten, kullersten eller annan som du gillar.
Jag håller med Gunilla om att i längden är fiberduk ett aber för att hålla naturliga kretsloppet igång, och med duk krävs att man själv gör mull- och gödseljobbet istället för att naturen gör det själv. det behövs tillförsel till varje jordplätt av organiskt material för att hålla jord levande med mikroliv, mask mm.
När bark bryts ned behövs en mängd kväve, och därför att man tillför detta så småningom, t ex hönsgödsel upplöst ivatten eller som granulat. Under fiberduken helst... Organiskt material behöv efter en tid också. Under duken... Kogödsel t ex.
Alternativt satsar du trädgårdstiden på att ta bort en och annan tuva som väcer upp och låter gratis löv och gräsrester falla ned och brytas ned i jorden. Tidsmässigt är det ofta detsamma som att peta in gödsel oc mull under en fiberduk som man sedan lägger tillbaka. Men man ska välja det jobb man gillar bäst, trädgården är ju till för att trivas i!
DalaMyran
22-02-2012, 08:48
Oh vad jobbigt det känns nu då..
Låter nog markduken ligga kvar till sommaren iaf eftersom jag lade den förra året.
Strör ut hönsgödselgranulat och vattnar med flytande gödsel på växterna.
Att rensa en och annan tuva om man har öppen jord gäller inte, utan det är dagligen ogräs som kommer upp. Försökte att rensa så gott jag kunde innan rabatten anlades men det är svårt.
Är det bättre att ha sten ist för täckbark? stenar blir ju att blandas med jorden och försvinna om man inte har duk emellan?
Mellan kullerstenar komme ju ogräs också upp?
mamamaggan
22-02-2012, 10:09
Men måste man lyfta på duken för att vattna ? Så har inte vi gjort , vi har vattnat ner i hålet som är för växten.
Kan man inte byta ut täckbarken och samtidigt lyfta på hela duken , gödsla samt tillföra organiskt material då och sedan lägga på den igen och så på med ny täckbark ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.