milily
Hej och hallå!

Ni alla verkar så otroligt duktiga på att artbestämma blommor, så jag frågar om min vassliknande blomma som verkar växa ur "nötter". Ser helmysko ut. Köpte den i en större affär i deras "Grön Mix" vagn för ca 25kr. Jag käner mig ganska nöjd då jag tycker den är fin. smile.gif

Inte så jätte spännande kanske men jag gillar den. ^^

Så vad säger ni, vad är detta för något?

[attachment=68058:CIMG0963.JPG]
[attachment=68059:CIMG0974.JPG]
evaisa
Grönmix är en mycket vanlig krukväxt. Den finns i många olika skepnader - vanligtvis till extrapris.

Det är så synd att man inte kan få plantor med namn. Då har man i alla fall en chans att ta reda på hur de skall skötas. Undrar om det finns Blåmix?
Azur
Jag tror det är fröplantor av nån palm, dvs "nötterna" är rester av fröet. Är det inte Areca-palm som brukar säljas så där?
Alexander-VG-zon3
Kentiapalm är det nog. Men kan också vara Guldpalm (dom är väldigt lika som unga).

Areca catechu - betelpalm (den ända som säljs i sverige) är också väldigt lik många andra palmer i juvenilt stadie. Men har för mig dom har mycket större kärnor/nötter än dom på bild. Och den säljs nog aldrig som mix heller. Däremot är kentia och guldpalm vanliga i mix.
teo
Tror det är en Guldpalm (A. lutescens)
milily
Hej och tack för svaren! biggrin.gif

Har kollat upp alla dessa växter, vackra palmer! De är alla lika vackra och väldigt lika!
Är nog ganska svårt för mig att bestämma mig för vilket jag kan tänka mig att det är. Får vänta tills den växt till sig. Hoppas bara att den är lite snabbväxande, vilket efter lite efterforskning inte verkar vara. wink.gif

Kul nu, har längtat efter en stooor palm, just i den här tappningen och nu äntligen fått en. En liten, men jag har hela livet framför mig än!
vanjalarsa
Hej
Jag läste med intresse era inlägg om palmer. Det är en sak som jag har undrart över. GUldpalm och Bergspalm..hur ser man skillnad? Jag har fått intrycket att de har olika krav på ljus ? Men de är så lika så jag har svårt att se skillnad.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (milily @ 22-02-2012, 21:32) *
Hej och tack för svaren! biggrin.gif

Har kollat upp alla dessa växter, vackra palmer! De är alla lika vackra och väldigt lika!
Är nog ganska svårt för mig att bestämma mig för vilket jag kan tänka mig att det är. Får vänta tills den växt till sig. Hoppas bara att den är lite snabbväxande, vilket efter lite efterforskning inte verkar vara. wink.gif

Kul nu, har längtat efter en stooor palm, just i den här tappningen och nu äntligen fått en. En liten, men jag har hela livet framför mig än!

Kentia och guldpalm växer ganska snabbt. För att vara palmer växer dom snabbt, ge mycket näring under sommaren ställ dom inte för mörkt (så nära det går ett fönster i väst eller öst).
Alexander-VG-zon3
CITAT (vanjalarsa @ 22-02-2012, 22:36) *
Hej
Jag läste med intresse era inlägg om palmer. Det är en sak som jag har undrart över. GUldpalm och Bergspalm..hur ser man skillnad? Jag har fått intrycket att de har olika krav på ljus ? Men de är så lika så jag har svårt att se skillnad.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Har man dom framför sig är det inte alls svårt att se skillnad, bergspalm har lite stubbigare och korta och breda småblad.

Det är ingen skillnad i hur mycket ljus dom vill ha, dock är guldpalm mer tropisk av sig och bergspalm kan växa svalare och trivs även med lite svalare vinter vilket inte guldpalm vill. Men även bergspalm vill inte stå för mörkt då växer den sämre, dock tål den djup skugga/mörka vrå.

Bergspalm
https://www.google.com/search?q=Chamaedorea...oBYn04QTZoviRAw

Guldpalm
https://www.google.com/search?q=Dypsis+lute...bC6KG4gTA0ZCsAw

https://www.google.com/search?q=Chrysalidoc...yD_Tc4QT-wbiQAw
vanjalarsa
tack för ditt svar!
mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon