Har lite problem med att få Törnrosas kjortel-frön att gro, är första året jag testar att så dem själv, har endast fått fyra av 10 att gro under 22 dagar... Har beställt fler, någon som har tips på vad jag kan göra för att få bra resultat? Kan ev. haft dem stå för kallt nu...
Eva 33c
22-02-2012, 09:32
15-18 grader hittar jag som rekomendation. Jämn fuktighet förstås och ytligt. Men Törnsosa hör till de lite nyckfulla fröerna tycker jag. De gror ojämt under en längre period, 12-40 dagar säger ett såråd jag tittat på. Så det kan komma fler groddar i din sådd än. Men jag har ofta misslyckats med köpefröer (som är rätt dyra) men lyckats mycket bättre när jag fått hemodlade fröer av bekanta. Hoppas på att kunna ta egna fröer från mina i år, för detta är en växt jag aldrig vill vara utan. Växer och blommar lika bra i sol som skugga.
Irene_L
22-02-2012, 09:57
Jag tycker dom gror bättre om dom får undervärme!
Tack, Ja, det får nog bli till att ha lite mer tålamod med nuvarande sådden, kan ju bli fler=)! Sen testar jag med en drös frön till förstås! Jag kan inte heller vara utan denna underbara växt, har haft den fyra år i rad nu, nu hoppas jag kunna lyckas med att så den från frö själv, har tidigare köpt "färdig" planta.
squamata
23-02-2012, 00:47
Dessa är väll ljusgroende , så ska ej täckas med jord
Eva 33c
24-02-2012, 18:57
En liten rapport från min egen sådd i år appropå denna diskussion:
Jag sådde mina fröer 29 januar, den 12 februari kom första grodden. Sen hände just ingenting under neån vecka. När jag skrev i den här tråden förra gången hade ca 10 st frön grott i alla fall. Och idag när jag kollade mina sådder så har det grott en hel hög till i krukan, kanske 10-20 st ytterligare. Så nog gror de orgelbundet. Mina står under lampa på ett bord i tvättstugan som håller ca 18 grader.
Följer tråden med stort intresse. Odlar dessa frö för första gången. Sådd 27/1 och två frö har grott - sytrådstunna. Har i kväll flyttat sådden, så nu får den både undervärme och ljusrör. Hoppas nu att några fler ska gro.
Åh, vad roligt!! Då ger jag verkligen inte upp hoppet med de som inte grott än! Har ändå planterat 15 nya, isåfall! Dessa får också mer värme, både under och över, så nu håller vi tummarna! Vill ha hela altanen full av denna:)
Eva 33c
26-02-2012, 11:10
Kompletterar mitt tidigare inlägg med en liten bild, där man tydligt ser hur det nu grott en helt ny omgång. Denna består också av betydligt fler groddar:
[attachment=68162:DSCN0840__Small_.JPG]
Jag sådde den 17/2 och första grodden såg jag idag. Jag har sått med "hemfrön" som jag bytt åt mig.
Jag har sått med hennes frön tidigare också och det har grott fantastiskt bra..... nästan alla frön inom två veckor. I fjol var jag tvungen att köpa frön.....inte ett enda grodde.
/Anki
Eva 33c
26-02-2012, 11:42
Ja, många jag känner delar den åsikten med mig, hemodlat gror bäst. Köpta har jag misslyckats med flera gånger. Men när jag en gång sådde fjolårets överblivna hemodlade fröer, som alltså hade grott så bra säsongen innan, så blev resultatet klent. Så kanske är det färskheten det hänger på, eller så var jag bara klantig det året...
Årets sådd (29 januari) är hemodlade fröer. Och den "stora" grodden till vänster i bild dök upp först i ensamnt majestät, sen kom resten av de halvstora inom nån vecka. Och nu för nån dag sen dök alltså denna nya omgång upp.
Monarda
26-02-2012, 19:07
Undrar om det har betydelse för grobarheten om fröna varit utsatta för kyla? En törnrosa blev kvar i växthuset i höstas och nu fick jag se att den hade flera mogna frökapslar. Fröna ser ok ut men det har ju varit kallgrader där ute.
Sådde i feb köpta frö som tyvärr inte grodde. Sådde på nytt i mars samma köpefrö. De placerades med mer undervärme och nu har fem av dessa grott.

Allt är bättre än inget. Hoppas nu innerligt att dessa skall överleva så jag nästa år kan så egen odlade frö som tycks vara mindre kinkiga.
lottapotta
20-03-2012, 09:14
Jag sådde 12 fröer av denna blomma för första gången nu den 24 feb. Den 9 mars hade 3 st grott, nu har 7 st till grott. I rummet har det varit mellan 15-18 grader. Det är köpefrön från Jennys fröer, och vad jag förstått efter att ha läst den här tråden ska jag vara nöjd.
Jag är väldigt tacksam över att få veta att de är så nyckfulla. Skönt att veta att jag som alltid bara köpt plantor tidigare kanske kan lyckas som fröodlare...
Jisses, jag har inte fått mina i jorden ännu!
Det är dags att ta tag i det stora frösåddsracet igen!
Nu måste jag flika in lite här:)
Jag har också sått törnrosa kjortel (köpefrön) och har fått upp 3 st. Jag har sått massor av år och lyskats så här långt med sedan brukar de dö för mig när jag planterar om dem.
I år gjorde jag så att jag sådde i torvbriketter och så nu här om dagen så planterade jag hela torvbriketten i en större kruka hoppas att det funkar nu.
Hur gör ni andra?
Frö som tycks vara lite besvärliga.

Min andra sådd har nu gett några få Små plantor. (Första sådden gav inget) Jag vågar inte plantera om dessa små än eftersom de utvecklas så långsamt. Hoppas att din omplantering nu lyckas. Berätta gärna hur det går så att vi andra kan få hopp el ta del av dina erfarenheter.
Jag sådde ju som sagt på prov igen, 15 styckten fröer (köpta av "hemmaodlare" på tradera) i såjord. Jag ställde dem i ett ljust fönster på fönsterbrädet i en genomskinlig kakburk, ovanför ett element med plastfolie, är ca. 20 grader där och desto varmare när solen skiner... Samtliga grodde till min förvåning och lycka!!! De stackare som såddes föregående månad är konstigt röda, har inte växt så mycket och jag har provat skola om dem till planteringsjord för att se om de tar sig! Nu hoppas vi på de som gror i fönstret!
Monarda
23-03-2012, 20:06
Det är nog bara att inse att det är rena lotteriet att få Törnrosa att gro. Vad det nu kan bero på.
CITAT (djur7 @ 22-03-2012, 12:07)

Nu måste jag flika in lite här:)
Jag har också sått törnrosa kjortel (köpefrön) och har fått upp 3 st. Jag har sått massor av år och lyskats så här långt med sedan brukar de dö för mig när jag planterar om dem.
I år gjorde jag så att jag sådde i torvbriketter och så nu här om dagen så planterade jag hela torvbriketten i en större kruka hoppas att det funkar nu.
Hur gör ni andra?
Hittills har det funkat bra med omplanteringen jag satt hela torvbriketten i annan kruka och de verkar må bra hittlls, jag skall ta lite bilder vid tillfälle.
Kan nämna att de tidiga törnrosas kjortel (de första fyra som grodde i början av feb) som i princip stått stilla sedan groning nu börjat "ta sig" efter en desperat omplantering direkt i såjord. De innan röda, klena plantorna har bara på några dagar efter omskolning börjat få fina karaktärsblad, så vem vet, det kanske artar sig nu=)! De får stå kvar i källaren under lysrören, de verkar trivas där tillslut!
Helen i Piteå Zon 5
26-03-2012, 08:10
Kan bara hålla med er att köpefrön är dyra och har sällan några grobara frö... har man tur kan 1-2 gro.
'Hemmafrön' gror däremot med nästan 100%.
Prövade även att fröså i år med frön tagna från egen planta hösten -10 och fröna grodde utan problem i såjord, ytligt frösådd, ingen täckning av jord endast lite vermikulit, under växtbelysning, rumstemperatur ca. +20
Har kvar frön från -10 ifall någon behöver, ca. 2-3 portioner, maila mig bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.