Anna-Karin Lundberg
Jag har mina dahlior i krukor på sommaren, under vintern ligger de "nakna" under huset, i krypgrunden. För att de ska komma så tidigt som möjligt i sommar vill jag väcka dem snart. Jag brukar plantera dem i krukor och ha dem i källaren, framför fönstret, men det tar lång tid innan de kommer upp och står i vägen. Förra våren hade jag inte plats för krukor i källartrappan så jag planterade dem i krukor ute när det blev "vår" och det tog tid innan de vaknade.

Jag såg på TV i höstas men har glömt. Var det så att man skulle plantera dem i krukor och ställa varmt, för att väcka dem? Och först när de tittade upp så behövde de komma i ljus? Jag har för mig att det tog nästan en månad för dem att titta upp ur jorden efter plantering och vattning och då börjar det känns som hög tid att plantera dem nu. Jag har samlat på mig en del fina favoriter, jag är rädd om dem och vill inte riskera att de ruttnar - men vill också att de hinner komma upp ordentligt så de börjar blomma innan sommaren är över....
Hur gör ni andra?
stina på grönkulla
Hej!

Jag brukar sätta dem i kruka ute i solen i april. Tar några veckor innan de brukar titta upp.
Har även frösått dahlior i år och har omskolat dem idag! Spännande!!!
rosita
Jag sätter mina i krukor i växthuset (med värme) i början av mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon