duo2010
Hej
satte Sugar peas förra året. De blev jättegoda men jätte höga. Kan man få ner höjden om man toppar dom vid ca 1 dm som man gör med luktärtor för att få de mer buskiga? help.gif
EKLO
Hej,

Jag trodde inte att höjden påverkades på luktärterna när man knipsar dem för att få dem buskigare - har du den erfarenheten?

Intressant fråga om ärterna kan bli buskigare på samma sätt - ingen aning, men jag odlar mkt ärter och tänker att jag ska prova med några plantor i år, får se om det funkar!

På Botaniska i Gbg såg jag i höstas enkla fina stöd för ärter: de hade ställt 4 käppar i en fyrkant, kanske 0,5 meter mellan dem, och bundit ihop dem i toppen - snören ringlade runt "ställningen". Käpparna var väl c:a 2,5 meter höga - jag tänker ta rönnspön som jag ändå har gott om på vår naturtomt, men köper man grejerna kan man ju köpa långa bambustavar. Med en dryg dm mellan plantorna får man mycket ärter på liten yta.
duo2010
hej
nej jag har inte försökt med luktärtor och antar att höjden är "innbyggd" så det lönar sig kanske inte om man vill ha de kortare men jag skall försöka. Trial and error! Tack för tipset om lönnspröten skall se om jag kan rädda ngr riktigt långa från makens flistugg!
rolleyes.gif
EKLO
CITAT (duo2010 @ 23-02-2012, 19:12) *
hej
nej jag har inte försökt med luktärtor och antar att höjden är "innbyggd" så det lönar sig kanske inte om man vill ha de kortare men jag skall försöka. Trial and error! Tack för tipset om lönnspröten skall se om jag kan rädda ngr riktigt långa från makens flistugg!
rolleyes.gif

Inga lönnspröt här, men rönnar är det gott om. Det spelar ingen roll, bara de är någorlunda raka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon