minstingen
23-02-2012, 15:40
Jag har ett par pumpor som har stått ute på trappan nu under vintern. Idag plockade jag ur några kärnor som jag hoppas ska kunna gå att så sen. Funkar det eller är de förstörda när de stått över vintern? Hur gör man med kärnorna nu och när kan man så dem?
Kring april-maj brukar man så gurkor och pumpor (släktingar).
Huruvida de klarat sig vet jag inte men du har väl knappast något att förlora och jag har för mig de brukar gro snabbt (1-2 v) så du ser ju snart hur det går.
Anja Danmark
24-02-2012, 07:33
Du kan jo så et par stykker nu, bare for at se om der er liv i dem
minstingen
24-02-2012, 19:38
Tack för svar, ska sätta ett par nu och testa för skoj skull. Resten får torka till våren så sätter vi dem då.
Risken med pumpor är att man inte får pumpor alls eller får missbildade pumpor av fröer man plockar själv.
Om du har odlat dom själv och du eller grannar har inte andra sorter en den enda du har odlat,
då får du rätta fröer och de kommande plantor producerar likana pumpor du har nu.
Men om du har köpt pumpor finns det en stor risk att du inte kommer få bra pumpor från din odling.
Om du testar nu så här tidigt och dom gror, kommer du få ett vacket lian som växer och översvämmar hela din fönster, så om du vill ha bara mycket grönt, är det bara testa och se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.