Whiskuchi
Jag har läst på flera ställen att ormhassel kan få raka grenar och att de bör tas bort. Min har fått grenar som varken är så vridna som resten av busken eller raka och dessutom av en annan färg, är dessa de fruktade raka grenarna trots att de inte är raka? Kanske svårt att avgöra på en så rörig bild men grenen längst till höger är rakare och ljusare än resten.
Åsa, mälardalen zon 2
Är inget fel på grenen till höger det är ormhassel alla grenar är inte lika hårt skruvade och barken kan ha lite olika färg beroende på ålder och sånt. De spikraka grenarna kommer nerifrån grundstammen och de är verkligen spikraka
Rebecca
De grenar som blir spikraka är det på grund av att grundstammen på ormhassel alltid är vanlig hassel (C. avellana). De grenar som kommer ska man klippa bort för att inte riskera att de tar över. Precis som Åsa säger behöver du inte oroa dig för grenen till höger - det är en ormhasselgren. Du märker tydligt om den vanliga hasseln kommer igenom.
Whiskuchi
Bra. Jag har tänkt att det bara var en naturlig förändring och att de fortfarande var ormhassel men så slog det mig att de kanske ändå hörde till de där raka grenarna folk pratade om och att jag skulle ta bort dem för att inte förstöra hela busken smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon