merlin68
Nu är jag stolt! Jag - en tant på 40+ har just uppfyllt ett av mina nyårslöften yahoo.gif ! Jag har nämligen -taaataaaa - just virkat mina första tre rader med hjälp av en Bolibompa-video! Målet är en grytlapp som är lika fin som de mina barn tillverkade när de gick i årskurs 3 giggle.gif

http://svtplay.se/v/1498141/lar_dig_virka_med_julia

Klint
Grattis! Snart är du väl lika bra på det som att lägga golv tummenupp.gif
Blomstertanten
Duktigt! Snart är du igång och virkar dukar och sängöverkast som ett proffs flirting.gif
hattstugan

Grattis merlin!! Det är skoj att virka och man är så stolt när man klarat av att lära sig nåt "krångligt"

LYCKA TILL
malcolm
Kul merlin! tummenupp.gif Hoppas du visar bilder på alstren sedan.
Myosotis
Grattis! Jag kan också virka rakt fram, men alla försök att lära sig något utöver det från böcker har misslyckats. Det kanske är en bra idé med video!
Ugglemormor
Det var roligt att höra .... låt nu stickorna gå varma, du lär dig mer varje gång som du kan ha nytta av..... smiley_small_hug.gif min påbörjade halsduk är endast 1/3 färdig och jag tror nog inte att jag tar fram den förrän till hösten ........ tummenupp.gif
*Stintan*
Grattis va kul Merlin68 virka är jätteskoj. bravo.gif Det finns så mycket man kan göra med en virknål och lite garn.

CITAT (Ugglemormor @ 24-02-2012, 14:57) *
Det var roligt att höra .... låt nu stickorna gå varma, du lär dig mer varje gång som du kan ha nytta av..... smiley_small_hug.gif min påbörjade halsduk är endast 1/3 färdig och jag tror nog inte att jag tar fram den förrän till hösten ........ tummenupp.gif

Går det bra att använda stickor när du virkar? blink.gif
Peztis
Vad kul, merlin! Grytlappar är bra saker, de. Och har man gjort dem själv så har man rätt att känna sig stolt!

Det är himla skoj att virka även om jag inte har virkat så där enormt mycket. Men några små dukar har det blivit och faktiskt en brudkrona som jag sydde fast en slöja med pärlor och paljetter på till min brorsdotter när hon var i princesstadiet.

Jag virkade små rundlar som sedan eg skulle virkas ihop till en större duk men de där rundlarna var perfekta som glasunderlägg och det behövde jag bättre än ytterligare en duk.
merlin68
Har precis virkat några rader till. Det är ju kul bravo.gif När jag gick i skolan så var träslöjd min grej, jag var en riktig pojkflicka så syslöjdslektionerna hoppade jag över för det mesta tongue.gif Hade liksom två vänsterhänder när det kom till de mer finmotoriska momenten rolleyes.gif

Nu återstår bara mitt andra nyårslöfte, att lära mig spela backgammon biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (merlin68 @ 24-02-2012, 19:56) *
Har precis virkat några rader till. Det är ju kul bravo.gif När jag gick i skolan så var träslöjd min grej, jag var en riktig pojkflicka så syslöjdslektionerna hoppade jag över för det mesta tongue.gif Hade liksom två vänsterhänder när det kom till de mer finmotoriska momenten rolleyes.gif

Nu återstår bara mitt andra nyårslöfte, att lära mig spela backgammon biggrin.gif

Tycker du gav riktigt bra nyårslöften tummenupp.gif
Peztis
Håller med, bra nyårslöften och rätt enkla att infria. Backgammon kräver dock en motspelare vilket ju virkningen inte gör.
merlin68
Ööööh jag har en fråga....min virkning blir bara smalare och smalare....Vad gör jag för fel? blush.gif
*Stintan*
CITAT (merlin68 @ 26-02-2012, 16:39) *
Ööööh jag har en fråga....min virkning blir bara smalare och smalare....Vad gör jag för fel? blush.gif

Man måste göra en luftmaska först när man ska vända och virka tillbaka.
Anma
Backgammon är urkul. Jag har laddat ner en app till min mobil och behöver ingen motspelare. biggrin.gif
merlin68
[attachment=68215:DSC00350.JPG]Här kommer en bild på min första virkning smile.gif Lite knöglig på sidorna jag tror att jag gjorde fel där och gick in i luftmaskan tyvärr confused.gif men jag är stolt ändå rolleyes.gif

Stintan! Tusen tack för ditt råd med luftmaskan i slutet av varje rad thanks.gif
*Stintan*
bravo.gif va duktig du är! Såklart att du ska vara stolt. 000.gif
Peztis
Men merlin, vad var det för fel på den där?! Jättefint!

Och vet du, det är väldigt skillnad på vilket garn man använder när man stickar och virkar. Vissa är väldigt "förlåtande" medan andra visar varenda lite förbenad miss man råkat göra.

Hehe, snygg svenska. biggrin.gif "-..väldigt skillnad på vilket garn..."
merlin68
CITAT (Anma @ 26-02-2012, 18:08) *
Backgammon är urkul. Jag har laddat ner en app till min mobil och behöver ingen motspelare. biggrin.gif

Kul med dessa appar smile.gif Såg att man kan spela backgammon gratis på msn på två nivåer "vanlig" och avancerad. smile.gif Ska träna upp mig där innan jag testar spelförmågan mot mina medmänniskor giggle.gif

P.S: "Grytlappen" börjar nu utvecklas till någonting som kanske kan bli en halsduk...Nästa gång ska jag ta tjockare garn, någon som vet hur man väljer rätt storlek på virknålen? Vad ska man tänka på?
Anma
CITAT (merlin68 @ 27-02-2012, 22:14) *
Kul med dessa appar smile.gif Såg att man kan spela backgammon gratis på msn på två nivåer "vanlig" och avancerad. smile.gif Ska träna upp mig där innan jag testar spelförmågan mot mina medmänniskor giggle.gif

P.S: "Grytlappen" börjar nu utvecklas till någonting som kanske kan bli en halsduk...Nästa gång ska jag ta tjockare garn, någon som vet hur man väljer rätt storlek på virknålen? Vad ska man tänka på?

Det står på garnnystan vad man ska ha för nål. Men å andra sidan kanske man virkar lösare eller hårdare än vad man "ska, då får man anpassa nålen efter det.
merlin68
CITAT (Anma @ 27-02-2012, 22:29) *
Det står på garnnystan vad man ska ha för nål. Men å andra sidan kanske man virkar lösare eller hårdare än vad man "ska, då får man anpassa nålen efter det.

Jaha så "enkelt" var det blush.gif Det är väl siffran på nålen som ska överenstämma med den på garnet om jag fattat rätt ? Inte lätt att veta när man är 110-procent novis tongue.gif
Anma
CITAT (merlin68 @ 27-02-2012, 22:47) *
Jaha så "enkelt" var det blush.gif Det är väl siffran på nålen som ska överenstämma med den på garnet om jag fattat rätt ? Inte lätt att veta när man är 110-procent novis tongue.gif

Det är en symbol för virknål och sedan en storlek, tex 4.
Ibland finns bara symbol för stickor men det går att virka med stickgarn också. smile.gif
merlin68
Här kommer en till fråga blush.gif

Jag har nu nästan virkat upp hela garnnystanet. Hur gör jag när jag fortsätter virkningen med en ny tråd. ska man knyta ihop ändarna på gamla och nya tråden? Det blir ju en knut i virkningen då confused.gif sos.gif Och om man knyter ihop trådändarna hur ska man göra knuten så den inte kan dras upp "av misstag"?
Anma
Det beror på lite vad man virkar. Eller, för mig beror det på. När jag virkade alltså. Ibland la jag trådändarna omlott några cm och virkade med dubbelgarn. så här

Ibland knöt jag och såg till att knuten hamnade på avigsidan, men det är nog egentligen fusk, och ibland såg jag till att byta i början av en rad.
merlin68
Tack för svaret Anma thanks.gif "Grytlappen" håller på att bli en halsduk och är hela 60 cm lång smile.gif Otroligt så kul det är med handarbete bravo.gif Hade inga anlag alls för det förut, jag fick väl "mogna till mig" i sisådär 40+ år först tongue.gif Sedan är det ju min första virkning bara pang på s a s utan finesser men liiiite stolt är jag ju blush.gif Få höra om dottern har ett till garnnystan i samma garntjocklek, har för mig att jag såg ett i tomatrött ligga och skräpa nånstans i hennes rum.. g.gif Det får dock vänta till morgondagen, fröken är ute på galej ikväll yaay.gif
Anma
Vad roligt att du mognat tillslut! biggrin.gif Jag hoppas att jag kommer att kunna återuppta mitt virkintresse. Min stora passion var att virka koftor.
Det gör inget om garnet inte är exakt samma tjocklek så länge skillnaden inte är enorm. smile.gif
merlin68
Dottern hittade inte fler garnnystan, det röda garnnystanet har försvunnit spårlöst ..

Tänkte därför beställa garn på nätet för jag har långt till affärer. Finns det något bra postorderföretag med hyggliga priser?

En fråga till blush.gif , vad är det för skillnad mellan virkgarn och stickgarn?
Anma
Googlade lite och hittade detta: http://www.billigt-garn.net/garnbutiker.html
Finns säkert mer där ute. smile.gif
Billigast kommer du undan om du går till garnbutikernas rea. Ja, på nätet alltså.
Leta också på tradera.
Skillnaden mellan stickgarn och virkgarn vet jag inte men gissar på att bomullsgarner som man virkar dukar och gardiner av kallas virkgarn, medan stickgarn är mer anpassat till kläder och annat. Men jag har virkat med all slags garn. smile.gif

När du övat ett tag, testa dig på att sticka en liten duk eller mormorsruta. Du kommer att fixa det galant bara du lär dig vad de olika förkortningarna betyder och hur man gör dem.
Min dröm är att virka en stor mormorsfilt men det lär aldrig hända. smile.gif
merlin68
CITAT (Anma @ 06-03-2012, 09:35) *
Googlade lite och hittade detta: <a href="http://www.billigt-garn.net/garnbutiker.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www.billigt-garn.net/garnbutiker.html</a>
Finns säkert mer där ute. smile.gif
Billigast kommer du undan om du går till garnbutikernas rea. Ja, på nätet alltså.
Leta också på tradera.
Skillnaden mellan stickgarn och virkgarn vet jag inte men gissar på att bomullsgarner som man virkar dukar och gardiner av kallas virkgarn, medan stickgarn är mer anpassat till kläder och annat. Men jag har virkat med all slags garn. smile.gif

När du övat ett tag, testa dig på att sticka en liten duk eller mormorsruta. Du kommer att fixa det galant bara du lär dig vad de olika förkortningarna betyder och hur man gör dem.
Min dröm är att virka en stor mormorsfilt men det lär aldrig hända. smile.gif

Tack Anma du är bäst smiley_small_hug.gif Tack vare din länk hittade jag jättefint garn på "garnaffären.se" bravo.gif
Men...hur mycket garn behöver man för en halsduk i normal längd - ca 180cm lång är väl en bra längd tror jag confused.gif Efter att ha surfat runt på nätet hittade jag en amerikansk sida där det stod att man behöver 200 meter garn för en halsduk men de tog inte upp längden på halsduken eller hur tjock garnet skulle vara sad.gif
Kan det stämma med 200 meter om man använder garn i storlek 4?
Och om man skulle använda garn i storlek 8 exempelvis hur mycket garn behöver man då?
*Stintan*
Jag tror att den halsduken blir väldigt smal om det bara går åt 200 m. Sen har jag en känsla av att det går åt mer garn när man virkar än när man stickar. Likaså har det betydelse hur hårt/löst man virkar/stickar. Hur många meter det är i ett nystan är olika beroende på garn. Man anger nystan i g och det vanligaste är 50 eller 100 g.

Ex går det åt 400 g av garnet Eskimo till denna halsduk med virknål 7 http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppsk...=32&lang=se

Ett nystan Eskimo väger 50 g och det är ca 50 m garn i det nystanet. På den här sidan kan du klicka dig fram till en hel del intressant.
http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php
merlin68
CITAT (*Stintan* @ 06-03-2012, 23:50) *
Jag tror att den halsduken blir väldigt smal om det bara går åt 200 m. Sen har jag en känsla av att det går åt mer garn när man virkar än när man stickar. Likaså har det betydelse hur hårt/löst man virkar/stickar. Hur många meter det är i ett nystan är olika beroende på garn. Man anger nystan i g och det vanligaste är 50 eller 100 g.

Ex går det åt 400 g av garnet Eskimo till denna halsduk med virknål 7 http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppsk...=32&lang=se

Ett nystan Eskimo väger 50 g och det är ca 50 m garn i det nystanet. På den här sidan kan du klicka dig fram till en hel del intressant.
http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

Puss på dig Stintan smile.gif Du måste vara synsk för det är just garnet Eskimo som jag ska beställa (samt några nystan av Fuga för att avsluta halsduken jag håller på med! Nu kan jag lägga min beställning.. Stort tack ska du ha thanks.gif
*Stintan*
Va kul, ja jag är nog lite synsk biggrin.gif
merlin68
Sådärja! Nu är jag klar med mitt livs första virkade halsduk yahoo.gif Det tog sin tid för jag hade en paus i virkandet för allt annat som skulle hinnas med under våren sweatingbullets.gif Nu undrar jag hur jag avslutar virkningen? Hur ska sista raden virkas så den inte kan gå upp? Nån slags knut kanske confused.gif Tacksam för all hjälp och goda råd av er som kan sånt smile.gif
KRT
Virkning är inte som stickning, man behöver inte avsluta sista raden på något sätt, det enda man gör är att när man virkat sista maskan drar man tråden igenom öglan och "låser" virkningen. Då går den inte upp, och det enda man behöver göra är att med en grov nål fästa tråden så den inte syns....

Tips, om man gillar virkning och schalar/halsdukar; välj en STOR virknål, och hyfsat tunt garn (tex angoraliknande eller tunnare linnetråd) - då blir det liksom lösare virkning som dels går jättefort och dels ser "elegant" ut wink.gif
merlin68
CITAT (KRT @ 24-06-2012, 23:35) *
Virkning är inte som stickning, man behöver inte avsluta sista raden på något sätt, det enda man gör är att när man virkat sista maskan drar man tråden igenom öglan och "låser" virkningen. Då går den inte upp, och det enda man behöver göra är att med en grov nål fästa tråden så den inte syns....

Tips, om man gillar virkning och schalar/halsdukar; välj en STOR virknål, och hyfsat tunt garn (tex angoraliknande eller tunnare linnetråd) - då blir det liksom lösare virkning som dels går jättefort och dels ser "elegant" ut wink.gif

Tack för ett snabbt svar och dina goda råd KRT smile.gif Nu ska en grov nål införskaffas....tror att jag har förstått principen, man gör en ögla och "drar till"så det blir en knut och sedan fläta in resterande trådstump..

Googlade också men det var svårt att hitta bra förklaringar eller bilder. Däremot hittade jag ett mönster till en lättvirkad mössa och eftersom jag behöver träna mera ska jag försöka mig på den.. Ska göra min första smygmaska också blush.gif Ska lägga in en bild min rätt så personliga halsduk när jag hinner giggle.gif Tänkete från början att jag skulle virka en grytlapp men det var så roligt att virka att den blev längre och längre. Eftersom garnet jag hade hemma tog slut och jag fick köpa nytt blev resultatet en halsduk som är 1/3 skogsgrön och 2/3 tomatröd tongue.gif

En liten fråga till bara. Om man virkar med grövre garn, är det svårare än med tunnare? Sparar man s a s tid med grövre garna (går det fortare att färdigställa t ex en halsduk?) Om frågorna låter korkade - jag är så mycket amatör man kan bli rolleyes.gif
Anma
Jag brukar använda virknålen till att fästa tråden. Bara att tråckla in den i arbetet på ett så osynligt sätt som möjligt. smile.gif
merlin68
Okej, då ska jag göra det nu ikväll. Tack för rådet Anma smile.gif

När jag påbörjar semestern om en vecka ska jag ge mig ikast med att lära mig spela backgammon, som var mitt andra nyårslöfte. Sonen och maken har lovat att "ställa upp" och lära mig spelet. Jag är rätt seg när jag ska komma ihåg regler och sånt så de lär behöva en stor dos tålamod giggle.gif
Ska också börja virka min första mössa så jag lär nog återkomma lite då och då med frågor... rolleyes.gif
Anma
Backgammon är jätteroligt! biggrin.gif Jag brukar glömma hur brickorna ska vara och regler, men det löser spelet i telefonen. Bara att spela en match där så blir det rätt sen även irl. smile.gif
merlin68
CITAT (Anma @ 25-06-2012, 21:10) *
Backgammon är jätteroligt! biggrin.gif Jag brukar glömma hur brickorna ska vara och regler, men det löser spelet i telefonen. Bara att spela en match där så blir det rätt sen även irl. smile.gif

Finns det som gratis-app w00t.gif ?
Anma
CITAT (merlin68 @ 25-06-2012, 21:43) *
Finns det som gratis-app w00t.gif ?

Jajamen! I alla fall till Android.
merlin68
Här är halsduken. Min vovve fick agera modell. Tycker han ser ut som en babuschka giggle.gif

[attachment=70947:DSC_0651.JPG]

*Stintan*
Meen va kul merlin! Du fixade ju det där galant. bravo.gif
Söt vovve du har!
Anma
Snyggt jobbat! Kan knappast tro att det är din första, jämnt och fint är det! Ge dig på en rund spetsduk nästa gång, det är urkul att virka, bara man begriper instruktionen. Eller mormorsrutor! Busenkla (men skittråkiga att sy ihop sen.)
merlin68

Tack för berömmet Stintan och Anma blush.gif Har faktiskt virkat en liten veckad blomma ikväll och börjat på en mössa smile.gif Det där med spetsdukarna skulle vara en dröm Anma men verkar mycket pysslig. Är inte säker om jag har det tålamod som krävs crazy.gif Kan inte läsa virkanvisningar mer än fm lm sm och s men det går framåt wacko.gif
Myosotis
Vad fint det blev! Nu när hunden har lagt beslag på den får du virka en till dig själv också wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon