mihaengblom
Hej! Jag skule villa brja redan s tomater. Frra sommaren hade jag problem med bifftomaterna. De sprak innan de var mogna och det brjade vxa mogel in dit. Men krsbrstomaterna sprak nstan inte alls. Vilken typ sorts stora tomater spriker mindre. jag har lst p internet at visa typer spriker mera andra mindre.
*Stintan*
Oftast beror det p ojmn vattning att tomaterna spricker.
aromata
Korrekt. Det handlar oftast om ojmn vattning ven om det ocks kan vara en sortegenskap. Vattna helst p frmiddagen s att avdunstningen frn bladen hjlper till att "dricka" upp innan natten.
jaj-51
CITAT (mihaengblom @ 24-02-2012, 07:59) *
Hej! Jag skule villa brja redan s tomater. Frra sommaren hade jag problem med bifftomaterna. De sprak innan de var mogna och det brjade vxa mogel in dit. Men krsbrstomaterna sprak nstan inte alls. Vilken typ sorts stora tomater spriker mindre. jag har lst p internet at visa typer spriker mera andra mindre.

Hej.
Min erfarenhet r att de tunskaliga tomaterna spricker nr de r mogna, vermogna.
Bsta rdet r att plocka tomaterna i tid och lt de eventuellt mogna lite till efter de r plockade.
Smaken gr inte att skilja p. Har odlat ver hundra sorter och gillar dessa bst
Aviro F1 (Orange)
Kumato (Svart Eget fr)
Gul (Citron)
Roma (rd)
Sungold F1 (Krsbr orange)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon