Jag upptäckte att jag fått fel frö i min senaste beställning här från Odla, men eftersom den verkar intressant så undrar jag om ni här känner till den. Fingerört Gardeners Store, Potentilla heter den.
Den kom istället för en Kardinallobelia som jag hade beställt, egentligen bara för kul, den hade sån fin färg.
Pius
Jag har flera Potentilloroch gillar dom jättemycket. De är tåliga och blommar länge.
Bl.a har jag en rosa, potentilla nepalensis som växer tillsammans med en rosa stäppsalvia och det blev en jättefin kombo.
/Anki
ingrids
24-02-2012, 14:30
Håller med Anki - tåliga och blomvilliga. För att inte säga att de ofta är lättförökade med delning, satte en avdelad bit där det inte kommit med rötter och den tog sig utmärkt.
sqrulan
24-02-2012, 14:33
Är det en marktäckare på nåtvis för jag gillar den men blommandet är väl si o så tycker jag, fina blad har den!
Eva 33c
24-02-2012, 15:00
De olika arterna har väldigt olika växtsätt. P rupestris, vit, blir 50cm hög och är en stadig tuva med blad och blommor. P megalantha är smörblommegul och låg, med lite ludna blad och beter sig lite som en marktäckare, blommorna kommer nära bladrosetten. P nepalensis har en låg bladrosett men blommorna på höga lite veka stängalar som gärna väver sig in i andra växter. Sen finns det revande modeller också. En del har "smultronblad" andra har lite mer långsmala flikade blad. Så utan fullständigt namn så är det svårt att ge bestämt besked. Men jag gillar alla
sqrulan
24-02-2012, 15:03
Jag har en namnlös med röda små blommor och som du beskriver smultronblad men med en vit kant på sidorna av bladet! Jätte fina blad!
Eva 33c
24-02-2012, 16:02
Då gissar jag att du har en Potentilla atrosanguinea, blodfingerört. Den har den där fina "silver-kanten" på bladen.
Fröna i påsen ska tydligen ha olika färger, vit, gul, orange och röd, den finns med här hos Odlas fröerbjudande om ni är nyfikna.
Det kan minsann vara en växt för mig, jag ska ju renovera två långa trista rabatter och hade tänkt mig olika nepeta-sorter men de kan jag ju liva upp med lite av den här sorten också.
Tack för informationen om dem. Jag blev även påmind om att jag faktiskt haft en blodfingerört för många år sen.
Pius
Tänk bara på att kontakta Impecta så att de skickar den du eg hade beställt. Om jag känner Impecta rätt så skickar de påsen och du får behålla fingerörten.
För deras skull så behöver de också få veta om något gått snett.
Tycker de har jättebra service!
CITAT (Peztis @ 24-02-2012, 16:31)

Tänk bara på att kontakta Impecta så att de skickar den du eg hade beställt. Om jag känner Impecta rätt så skickar de påsen och du får behålla fingerörten.
För deras skull så behöver de också få veta om något gått snett.
Tycker de har jättebra service!
Impecta? Det var härifrån Odla jag hade beställt.
Pius
CITAT (Pius @ 24-02-2012, 20:58)

Impecta? Det var härifrån Odla jag hade beställt.
Pius
Uppsidejsi!

Men Odla har säkert också bra kundservice!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.