För första gången försöker jag driva upp lite perenner från frö - odlar normalt mest grönsaker.
Anisiopen har kommit upp några millimeter, men strax därefter gulnar bladen långsamt och hela lilla plantan dör i sin linda. Det verkar bli samma med alla, men de har kommit olika långt.
Jag har sått i såjord, jorden är fuktig, täckt med vermekulit och står i fönstret under lågenergilampa 15 timmar/dygn. Det är 18-22 grader i rummet, men alla frön har inte kommit upp, och de som kommit upp är ju så himla små att jag ville vänta med att skola och ställa svalare.
Vad tror ni om det - något jag gjort galet och kan bättra mig på innan alla dör? I sådden bredvid står silverakleja som kommit ung. lika långt och ännu verkar gröna och fina.
alla erfarenheter, råd och tips mottages tacksamt
Vet du, jag tror jag har råkat ut för precis samma sak som du vad gäller just de fröerna.
När fröer gror så tar de sin näring ifrån fröet men när bladen börjar utvecklas så är det ljus och näring via rötter den behöver.
Kan det vara jorden det beror på? Vattnet?
Jag är lika frågande som du.
Eva 33c
24-02-2012, 18:33
Det är jättesvårt att säga exakt vad felet kan vara. En gissning är att jorden blivit för kall och fuktig. Något som hänger ihop. Kanske var den krukan blötare än aklejornas från början, sen är det lite kinkigt med att ha sådder på fönsterkarmen denna tid på året. Det blir kallras från glasrutan, framför allt nattetid, och fuktig jord blir fort kall. Ingen hit för ett litet nygrott frö av en växt som vill nog ha varmt om fötterna. Jag skulle rekomendera dig att ha sådderna med lampan över inne i rummet i stället. Jag tror också att aklejan gror vid lägre temperaturer än anisisopen, vilket kan förklara att den klarar sig bättre.
Men det kan finnas andra orsaker också, som sorgmyggelarver i jorden tex. Men då brukar man ha sett nåt som flyger omkring kanske...
Du får nog fler tips.
Tack för tips, termometern har legat bredvid lådan hela tiden, tror aldrig tempen har varit lägre än 16 gr. och sålådan står på ett bord nära perspektivfönster, men alltså inga kallras tror jag för de står inte i själva fönstret utan några dm ifrån. Flygfän finns inte, det skulle jag ha sett.
Kan det vara så att anisisop inte tål att man sprayar (möjligen för kallt) vatten på dem - för det har jag säkert gjort flera gånger - kanske ligger svaret där?
Eva 33c
24-02-2012, 19:35
Sprayningen kan ha inverkat. Om jorden i krukan inte torkat ut, så kan det nog bli för mycket vatten om du börjar sparya. Vattenbehovet hos en pytteplanta är inte så stort, då blir fukten kvar i jorden, och fuktig jord blir lätt kall. 16 grader i luften bredvid kan mycket väl betyda att jorden varit ännu kallare, den värms inte heller upp lika fort som luften. Problemet är just att om jorden väl blivit för blöt i en sådd med små plantor är det ju så svårt att få den att torka upp. Jag har ibland skolat om såna pytteplantor iny torr varm jord, och det har räckt för att rädda dem. Det finns ju också svampsporer och annat som kan trivas i en sån fuktig miljö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.