Full version: Planettitt
Gossen Ruda
En uppmaning. Gå ut och titta mot väster. Långt ner ser man nymånens smala skära. Uppe till vänster om den skiner Venus och ytterligare en bit upp Jupiter. Mycket ovanlig konfigurering.
ingrids
Tack för tipset - igenmulet tyvärr, igår var det åtminstone satellitklart ...
Gossen Ruda
CITAT (ingrids @ 24-02-2012, 19:16) *
Tack för tipset - igenmulet tyvärr, igår var det åtminstone satellitklart ...

Månen kommer att flytta på sig till i morron men planeterna hänger kvar ett tag till. Lite senare i Mars kommer man att kunna se Merkurius också strax ovan horisonten.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2012, 19:21) *
Månen kommer att flytta på sig till i morron men planeterna hänger kvar ett tag till. Lite senare i Mars kommer man att kunna se Merkurius också strax ovan horisonten.

Stjärnor gillar jag och brukar titta på, om vädret tillåter, när vi går kvällsrundan.
Gossen Ruda
Kom på en sak till, någon gång under Mars månad kommer Venus att passera framför solen och kan ses som en prick, OM man tittar på solen med rätt utrustning. Nästa gång det inträffar är om typ 200 år så ta chansen. På tal om Mars så skall den planeten vara någonstans vid stjärnbilden Lejonet nu.
Huggorm
Vilken stjärna är det som är i sydsydöst, långt ner mot horisonten? Den är mycket ljusstark och tycks blinka.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 24-02-2012, 21:49) *
Vilken stjärna är det som är i sydsydöst, långt ner mot horisonten? Den är mycket ljusstark och tycks blinka.

Den kan jag inte se, kanske något i vägen för mig. Däremot tror jag att jag har hittet Mars, i sydost ganska högt upp kanske drygt 30 grader över horisonten. Det är dock lite svårt att titta på stjärnor i stan himlen blir alldeles för ljus. Jag kanske återkommer i morgon från landet. OM isen håller så jag kan gå ut på den för att kolla.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2012, 21:56) *
Den kan jag inte se, kanske något i vägen för mig. Däremot tror jag att jag har hittet Mars, i sydost ganska högt upp kanske drygt 30 grader över horisonten. Det är dock lite svårt att titta på stjärnor i stan himlen blir alldeles för ljus. Jag kanske återkommer i morgon från landet. OM isen håller så jag kan gå ut på den för att kolla.

Från dig borde den finnas i norr och den är väldigt stabil, vandrar inte över himlen som andra stjärnor wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 24-02-2012, 22:02) *
Från dig borde den finnas i norr och den är väldigt stabil, vandrar inte över himlen som andra stjärnor wink.gif

Den kanske är jordfast?
Lokan
Satellit?

Här var det molnigt så jag såg varken det ena eller det andra sad.gif
netha
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2012, 19:04) *
En uppmaning. Gå ut och titta mot väster. Långt ner ser man nymånens smala skära. Uppe till vänster om den skiner Venus och ytterligare en bit upp Jupiter. Mycket ovanlig konfigurering.

Venus och Jupiter har jag sett i minst en månad ... fotade Månen och Jupiter kl 21.30 30 januari.
Gossen Ruda
CITAT (netha @ 24-02-2012, 22:52) *
Venus och Jupiter har jag sett i minst en månad ... fotade Månen och Jupiter kl 21.30 30 januari.

Jo, det speciella idag var alla tre på linje.
netha
CITAT (Huggorm @ 24-02-2012, 21:49) *

Saturnus?
Eva i Skåne
CITAT (netha @ 24-02-2012, 22:54) *
Saturnus?

Inte mitt område.
Vill bara säga hej till dig Agneta! Kul att se dig på forumet smiley_small_hug.gif
netha
CITAT (Eva i Skåne @ 24-02-2012, 23:03) *
Inte mitt område.
Vill bara säga hej till dig Agneta! Kul att se dig på forumet smiley_small_hug.gif

Hej Eva! Är ju intresserad och har dotter som är än mer och har stjärnkikare. :-)
sqrulan
................................

sqrulan
tummenupp.gif
netha
Fotade triangeln idag ... Månen, Venus och Jupiter.
Gossen Ruda
I kväll hänger nymånan mellan Venus och Jupiter, ovanlig syn. Jag kan fö bekräfta nu att det är Mars som finns ganska högt upp mor sydost.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2012, 22:53) *
Jo, det speciella idag var alla tre på linje.

Det var alldeles klart ikväll, och jag såg två planeter bredvid månen, antog det var Jupiter och Venus men visste inte säkert. Mycket vackert var det i alla fall.
Gröna mormor
Var på Planetariet i Lund förra veckan och fick tips om en bra sida på nätet där man kunde ladda ner ett program somsimulerar stjärnbilden vid precis det tillfället och just där du är!
http://www.stellarium.org/
Har nu tittat två kvällar i rad och haft fantastiska upplevelser. Såg månen, Venus och Jupiter i förrgår och igår, och igår även Orions bälte. Rekommenderar verkligen det här programmet!
renate
Vilken intressant tråd.Sonen och jag höll mycket på med astronomi när han var yngre.Vi är fortfarande intresserat men jag har blivit lite ringrostigt.Får kollar i mina böcker,passa bra nu när jag är förkylt.Jag var i Skåne den 24 och min son var ute och tittade,men inte jag.Jag har sonens stjärnkikare liggande i gaderoben som han glömde hemma.Det är lite svårt att titta på sjärnhimlen härifrån,gatubelysningen stör,men jag ska definitivt gåt ut igen på molnfria kvällar.Gröna mormor,länken du visar ska jag titta på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon