|
Full version: Min gamla katt
sqrulan
24-02-2012, 21:49
------------------------------
Meriona
24-02-2012, 22:00
Kan han blivit dement?
Myosotis
24-02-2012, 22:15
Han kanske har ont, tycker du ska ta honom till en veterinär!
sqrulan
24-02-2012, 22:25
---------------------
Myosotis
24-02-2012, 22:31
Men om det är något fel på honom måste han ju få hjälp, han kanske försöker berätta att han har ont när han jamar så där.
sqrulan
24-02-2012, 22:45
-----------------------------
Biggan_
24-02-2012, 22:45
Är han kastrerad? Det är ju löptid nu och kanske hona i närheten?
sqrulan
24-02-2012, 22:57
Biggan_
24-02-2012, 22:59
Jag tycker nog du skall kontakta vetrinären i morgon!
sqrulan
24-02-2012, 23:04
-----------------------
sqrulan
24-02-2012, 23:15
-----------------------
sqrulan
24-02-2012, 23:35
-------------------------
sqrulan
25-02-2012, 00:29
------------------------
sqrulan
25-02-2012, 00:36
-----------------------
Det verkar ha gått en säkring, men jag vet inte hos vem.
*Stintan*
25-02-2012, 07:38
sqrulan ring veterinären på måndag så att du får en tid att få katten undersökt! Det är ett ansvar du måste ta när nu katten inte är som vanligt. Han kan ha ont utan att du ser det utanpå! Är det inget fel på katten så får du ju isåfall bekräftelse på det.
Myosotis
25-02-2012, 10:30
Snälla RING VETERINÄREN, katten mår ju inte bra!! CITAT (sqrulan @ 24-02-2012, 22:45)  Jag tror inte att en veterinär kan hjälpa för han inte synligt sjuk! Det tror jag visst det, de tittar inte bara på katten utan kan ta prover och annat. Och i värsta fall, som du säger kanske han måste tas bort för att han ska slippa lida. Att låta katten gå hemma och skrika tills han dör en naturlig död är djurplågeri. Du måste ta ditt ansvar som djurägare. Snälla?
Meriona
25-02-2012, 10:46
Jag vill minnas att jag läst att det är just så här dementa katter uppträder, jamar och jamar på nätterna, de vet inte var de är. Har det inte rent av funnits en tråd här på Odla om det? ELler har jag läst det i en tidning? Jag minns inte.
sqrulan
25-02-2012, 10:47
-------------------------
Myosotis
25-02-2012, 10:58
CITAT (Meriona @ 25-02-2012, 10:46)  Jag vill minnas att jag läst att det är just så här dementa katter uppträder, jamar och jamar på nätterna, de vet inte var de är. Har det inte rent av funnits en tråd här på Odla om det? ELler har jag läst det i en tidning? Jag minns inte. Jo jag tycker också det känns bekant, det var nog här på odla. Man kan ju hoppas att han bara är dement, fast då är han väl förmodligen rädd.
Myosotis
25-02-2012, 11:04
CITAT (sqrulan @ 25-02-2012, 10:47)  Nu är han så gammal så åker jag till en veterinär så är det för att avliva stackarn! Jag förstår inte hur du tänker sqrulan. Du är ingen veterinär så du vet inte vad katten lider av. Veterinären kan hjälpa dig hitta orsaken och eventuellt uttala en rekommendation att avliva katten om det inte finns hopp, men det är din katt och ditt beslut. 20 är en bra ålder, men katter kan bli ännu äldre. Var inte så negativ att tro att du automatisk kommer hem med tom bur. Du älskar väl din katt? Då borde du se till att han mår bra. Kom igen nu, du kan väl ringa veterinären i alla fall.
Meriona
25-02-2012, 11:09
CITAT (Myosotis @ 25-02-2012, 10:58)  Jo jag tycker också det känns bekant, det var nog här på odla. Man kan ju hoppas att han bara är dement, fast då är han väl förmodligen rädd.  Självklart! Jag menade inte att den "bara" är dement, utan om den är det så får man hjälpa den, det fanns tips och råd i tråden eller artikeln minns jag. Men det är inte min uppgift att leta fram det, det får Sqrulan göra själv. Inte bara låta stackarn gå och må dåligt!
merlin68
25-02-2012, 12:32
Åk till veterinären - snälla! Det är tyvärr svårt att se på en katt om den har ont men tycker att det kan vara demens eller kanske en hjälnblödning den har råkat ut för..
sqrulan
25-02-2012, 12:35
Myosotis
25-02-2012, 12:54
CITAT (sqrulan @ 25-02-2012, 12:35)  Ifråga sätt inte mina känslor för djur är du snäll! Jag har inte ifrågasatt din kärlek till honom om du menar mig, men det ingår faktiskt att ta ett djur som kanske lider till veterinären, det är en del av er relation att du som människa har ansvar för honom. Han ber om din hjälp, inte kan du väl neka honom den?
Flemming
25-02-2012, 13:12
Här är en länk som du/ni kan läsa. http://www.fraga-veterinaren.se/demens-hos-aldre-katter/Den handlar om demens hos katter och artikeln stäcker sig över tre sidor. Sqrulan: Jag är personligen inget fan av katter men ta för j*veln katten till veterinären och låt den slippa lida. Ingen på internet kan ställa en korrekt diagnos på din katt och naturligtvis gäller det även dig ! Avlivning skall endast göras för att djuret skall slippa lida, inte för att du skall slippa se och höra. Är katten försäkrad eller är det därför du tänker på avlivning i samtliga inlägg ? Agrias sida om katter på ålderns höst... http://www.agria.se/katt/artikel/gamla-kat...speciella-behov
sqrulan
25-02-2012, 13:20
----------------------------
sqrulan
25-02-2012, 13:39
Meriona
25-02-2012, 14:48
Du talar emot dig själv hela tiden, Sqeulan. I ena inlägget dödar man inte sitt djur, i det andra gör man det för att se det slippa lida? Hur ska du ha det? Det är varje djurägares förbannade plikt att göra sitt bästa för det djur man skaffat, om det så innebär döden när ingen annan human utväg finns. Jag hoppas verkligen att din katt får ett år till eller många fler helst, men varför vara så in i helskotta snål så att man inte kostar på den ett veterinärbesök för att försäkra sig om att den är frisk?
CITAT (sqrulan @ 25-02-2012, 13:39)  Hoppas på lite respons nu!  OK här är respons: du är fullständigt osammanhängande och säger ingenting vettigt alls, men om din katt mår dåligt och du inte bara svamlar är det din skyldighet att ta den till veterinär. Om du inte vill kosta på den vård så kosta åtminstone på den avlivning.
merlin68
25-02-2012, 17:44
Hoppas det visar sig att det inte är något allvarlig med din älskade kattvän  ! Försäkring är jätteviktigt om man har ett husdjur annars kan det bli dyrt. Vi har agria till katten och hunden och är väldigt nöjda med dem. Om dina katter är oförsäkrade teckna försäkring snarast, agria har ingen åldersgräns på sina försäkringar! http://www.agria.se/katt/kattforsakringar
*Stintan*
25-02-2012, 17:53
CITAT (Meriona @ 25-02-2012, 14:48)  Du talar emot dig själv hela tiden, Sqeulan. I ena inlägget dödar man inte sitt djur, i det andra gör man det för att se det slippa lida? Hur ska du ha det? Det är varje djurägares förbannade plikt att göra sitt bästa för det djur man skaffat, om det så innebär döden när ingen annan human utväg finns. Jag hoppas verkligen att din katt får ett år till eller många fler helst, men varför vara så in i helskotta snål så att man inte kostar på den ett veterinärbesök för att försäkra sig om att den är frisk?  Kunde inte ha sagt det bättre själv! Skärpning sqrulan!
Flemming
25-02-2012, 20:13
Sqrulan: Hoppas att du kom till insikt och tar katten till veterinären kommande vecka. Även om den verkar okej just nu så kan det faktiskt vara något som kommer och går,tänk dig tandvärk,o aj,nä nu försvann det,men aj där kom det igen... Har tittat lite på kostnaderna och runt 500:- får du räkna med för en normal undersökning,naturligtvis stiger priset om det skall tas prover och annat... Här hittar du den närmaste veterinären http://www.katter.nu/sv/veterinarer.htmKanske det är närmare till en Distriktsveterinär Distriktsveterinärerna arbetar med lantbrukets djur, häst och sällskapsdjur http://www.sjv.se/amnesomraden/djurhalsope...0b88000720.html
GrönAnna
25-02-2012, 21:56
Men snälla Sqrulan, jag blir alldeles förskräckt över att du inte tar din älskade gamla katt till veterinären när han beter sig så annorlunda!!! Det är nu du verkligen kan visa att du bryr dig om hans väl och ve, den stackarn behöver din omsorg mer än någonsin nu, så han har det så bra som möjligt på sin ålders höst! Har själv en gammal kattdam på 18 år och försöker vara väldigt uppmärksam på hur hon mår, så vi kan få så lång tid som möjligt tillsammans. Jag säger som alla andra i denna tråd: Din katt behöver en veterinärkontroll. Nu.
Katter visar inte hur dåliga de igentligen är !för av hävd och genetik så är det en överlevnads grej för katten att dölja hur dålig den är för om den visar sig svag i naturen så är den direkt ett byte för andra rovdjur .Fattar inte att du inte tar din katt till en veterinär  istället för att sitta här och tala om hur puckat katten beter sig .Har själv en han katt kastrerad som är 11 år och hade han betet sig så hade jag åkt AKUT med honom direkt .Som sakt katter visar inte i första taget om de har ont eller plågas .Hade det varit din hund så är jag säker på att du hade ringt Vet direkt .Hatar att läsa sådana här trådar där inte folk har bättre vet än att åka till Veterinär eller avliva katten eller hunden .Här är ingen som kan hjälpa din katt det får du själv ta tag i .
Flemming
01-03-2012, 22:49
Hur gick det med den "konstiga" katten,kom den til veterinären ?
Monarda
03-03-2012, 20:04
Jag undrar också. Har ju själv en katt som är 100 år och har fått ett förändrat beteende dom senaste åren. Det gäller att vara uppmärksam och lyhörd för att behoven förändras. Han har blivit döv och i och med det mera högljudd än tidigare, vrålar när han kommer in genom kattluckan men går ner till normalt tonläge när han ser oss. Stel har han också blivit och jag har höjt upp hans matplats för att han ska slippa böja sig. Eftersom han gärna ligger på köksbordet där han har sin utkiksplats så har jag arrangerat med pall och stol så han slipper hoppa så högt. Värme är viktigt för stela leder och han har en dyna på uppvärmda badrumsgolvet där han lägger sig kalla dagar. Till veckan ska han få börja äta Viacutan Plus som ska vara bra för både leder, hud och päls. Det lär ge resultat ganska snabbt. Så länge han har aptit och lekhumör kvar anser jag att han inte lider. Den dagen kanske inte är långt borta när vi måste fatta det svåra beslutet men tills dess gläder vi oss varje dag han finns med oss.
[attachment=68347:P3010844.jpg]
sqrulan
17-03-2012, 13:37
sqrulan
17-03-2012, 13:49
-----------------------------
Monarda
17-03-2012, 15:01
Nu hänger jag inte med i svängarna, sqrulan. 13.37 skriver du att kissen är jättefin och mår bra och tolv minuter senare samma kisse trött och less!
Skruttis
17-03-2012, 16:45
Sqrulan, vad sa veterinären? Jag hoppas verkligen att du åkte dit med katten.
Meriona
17-03-2012, 18:25
Ja jösses hjälp, jag tror att det är fler än katten som behöver hjälp.
sqrulan
19-03-2012, 12:39
------------------------------- CITAT (Meriona @ 17-03-2012, 18:25)  Ja jösses hjälp, jag tror att det är fler än katten som behöver hjälp.  Ja det var ju väldigt snällt sagt!
Meriona
19-03-2012, 13:51
Nej det är möjligt. Men om man inte orkar/ids/klarar av att ta hand om sina djur så tycker jag att man ska se till att få hjälp så att man orkar! Alternativt göra sig av med dem. Djuren ska inte behöva lida för att man själv inte mår bra. Vad är du rädd för att veterinären ska säga?
Skruttis
20-03-2012, 08:32
Men Sqrulan, du har själv skrivit flertalet gånger hur mycket du älskar dina djur. Varför kollar du då inte upp din gamla katt? Han kanske försöker få dig att förstå att han mår dåligt. Han är ju helt beroende av dig, gör honom inte besviken.
Upp till bevis för hur mycket du älskar din katt!
sqrulan
13-04-2012, 01:05
----------------------------------
sqrulan
13-04-2012, 01:26
----------------------------------
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|