|
Skulle gärna vilja odla någon eller några sorters chili förutom de jag redan har, Jamaican Bell och Hungarian Yellow Hot Wax. Eftersom jag inte har ett växhus ännu, och inte vet när jag kan få upp ett, måste det vara sorter som trivs i ett varmt och vindskyddat söderläge utomhus i zon 1..... Någon som kan rekommendera några trevliga sorter? Helst inte FÖR heta, de ska gå att använda utan att man bränner sönder munnen, men självklart måste en chili ha styrka, annars är det bara en paprika
Ormpeppar odlar jag varje år. Det är en stark chili, som kan användas till det mesta som ska ha lagom hetta.
Piccante
25-02-2012, 19:49
i zon 1 kan du testa med all chili på friland i skyddat läge. Jamaican bell funkar fint i zon 3 iaf på friland. Undvik F1-hybrider som ofta är framtagna för yrkesodling (växthus), köp lantsorter de brukar vara härdigare.
Tack för svaren! Jamaican bell had jag sedan, den verkar trivas utmärkt i krukor vid tegelväggen i söderläge  Och det är den typen av chili är jag är ute efter - tåliga sorter som ger bra avkastning även i krukor utomhus och inte nödvändigtvis behöver ett växthus för att ge någon skörd att tala om. Markus_H; Undvika F1hybrider låter som ett mycket enkelt med effektivt råd, tack! Men vad menar du med lantsorter??? rosita; Vad heter ormpeppar på latin, och hur odlar du den?
Piccante
26-02-2012, 10:55
Lantsorter "heirloom" på engelska är kultursorter som odlats länge. Frökatalogerna berättar ofta om det är en gammal sort eller en modern framkorsad.
CITAT (Markus_H @ 26-02-2012, 10:55)  Lantsorter "heirloom" på engelska är kultursorter som odlats länge. Frökatalogerna berättar ofta om det är en gammal sort eller en modern framkorsad. Ungefär "kulturarv" då... Men kan jag räkna med att kulturarvssorter är robustare överallt, vi har ju inte riktigt samma klimat som södra kina eller Västindien, menar jag. Och bara för att de trivs där så finns det ju ingen garanti för att de trivs i Skåne
Ett inlägg bara, med sorter som gillar uteläge. Hade många sorter mot södervänd vägg i somras och fick några favoriter som både hann sätta/mogna mycket frukt och som är goda utan att vara för starka. Det var bl a Sweet Wrinkled old men, Golden Greek pepperoncini och Lava Caribe. Har zon 3 här och då inte allt ryms i växthus så provade jag att ha dom ute och blev nöjd. Har egna fröer av dom om du vill ha...
Håller med om att Hybriderna kan vara mer krävande! Titta också efter dom som har kortare tid från plantering till mogen frukt, så kanske det blir bättre förutsättningar:-)! Lycka till!
CITAT (Iren @ 26-02-2012, 11:58)  Ett inlägg bara, med sorter som gillar uteläge. Hade många sorter mot södervänd vägg i somras och fick några favoriter som både hann sätta/mogna mycket frukt och som är goda utan att vara för starka. Det var bl a Sweet Wrinkled old men, Golden Greek pepperoncini och Lava Caribe. Har zon 3 här och då inte allt ryms i växthus så provade jag att ha dom ute och blev nöjd. Har egna fröer av dom om du vill ha...
Håller med om att Hybriderna kan vara mer krävande! Titta också efter dom som har kortare tid från plantering till mogen frukt, så kanske det blir bättre förutsättningar:-)! Lycka till! Toppen!!! om de kalrar sig i zon3 borde det gå bra i zon 1 också  PERFEKT! Jag har faktiskt kvar mina Jamaican Bell, de fyller tre år nu i februari, men eftersom de inte är så starka vill jag gärna ha något med liiite mer sting  Vill jättegärna ha fröer!!! PM:ar dig!
CITAT (KRT @ 26-02-2012, 09:27)  rosita; Vad heter ormpeppar på latin, och hur odlar du den? Jag har tyvärr inte längre det latinska namnet. Jag har själv tagit egna frön från den de senaste 5-8 åren.
CITAT (rosita @ 26-02-2012, 18:32)  Jag har tyvärr inte längre det latinska namnet. Jag har själv tagit egna frön från den de senaste 5-8 åren. Är ormpeppar ett vedertaget namn på sorten? I så fall kan jag nog hitta den ändå Tusen tack för tipset!
Piccante
26-02-2012, 19:04
CITAT (KRT @ 26-02-2012, 11:02)  Ungefär "kulturarv" då... Men kan jag räkna med att kulturarvssorter är robustare överallt, vi har ju inte riktigt samma klimat som södra kina eller Västindien, menar jag. Och bara för att de trivs där så finns det ju ingen garanti för att de trivs i Skåne  Geografisk hemvist kan man inte gå på alltid utan det är viktigare hur de har odlats. Jag lyckades konstigt nog bra med karibiska sorter på friland förra året fast jag trodde de krävde mest värme. Manzano (ett annat namn för en variant av Roccotopeppar) växer naturligt på andernas sluttningar på gränsen till molnskog och där faller temperaturen så att nätterna blir kalla. Manzano kan stå ute till sept/ okt och ger riklig skörd med stora, ganska "köttiga" frukter med hetta.
CITAT (Markus_H @ 26-02-2012, 19:04)  Geografisk hemvist kan man inte gå på alltid utan det är viktigare hur de har odlats. Jag lyckades konstigt nog bra med karibiska sorter på friland förra året fast jag trodde de krävde mest värme. Manzano (ett annat namn för en variant av Roccotopeppar) växer naturligt på andernas sluttningar på gränsen till molnskog och där faller temperaturen så att nätterna blir kalla. Manzano kan stå ute till sept/ okt och ger riklig skörd med stora, ganska "köttiga" frukter med hetta. Låter perfekt, skriver upp det på listan!
AromaJohanna
09-03-2012, 08:28
Jag har ungefär samma problem ... Bara ett mycket litet växthus som bara kan rymma någon enstaka sort chili och tomat men har stora land på min kolonilott så jag tänkte testa att ha chiliplantorna ute. Jag bor i Göteborg så det kan gå bra men det hänger mycket på hur sommaren är, om den är kall och allt för blöt eller solig (chilin älskar ju sol men mår dåligt av kyla och ständigt regn).
Ett alternativ som kan fungera bra är såna där planttunnlar. De verkar finnas i olika storlekar så det är något jag ska testa till vissa sorter att ha på friland under en såndsån tunnel t ex Hot lemon. Sen kan man ha vindskydd också om de inte kan stå utmed en solbelyst vägg. Sen sorter som inte blir så höga kan man sätta i miniväxthus t ex ett pallrageväxthus. Tänk på att se upp för och förebygga mot oönskade korsningar sen om du vill ta vara på fröna från dina plantor.
Ingen egen erfarenhet än, men jag har köpt en som heter berbere coffe brown just för att ha utomhus.
NiklasTyreso
11-03-2012, 21:53
CITAT (KRT @ 25-02-2012, 08:45)  Någon som kan rekommendera några trevliga sorter? Helst inte FÖR heta, de ska gå att använda utan att man bränner sönder munnen, men självklart måste en chili ha styrka, annars är det bara en paprika  Förra året odlade jag tre plantor Peruvian pointer, C. baccatum, i en balkonglåda. Det blev massor av frukt som jag körde i råsaftscentrifugen så jag fick 4-5 dl stark god juice som blandades med lika mycket vinäger och lite salt. Chillisåsen var riktigt stark men nu efter ett halvår (och gåvor till ett par vänner/chilli-heads) så börjar den ta slut nu. Välj en chilli som härstammar från ett kallare klimat ex från Peru.
CITAT (Markus_H @ 26-02-2012, 19:04)  Manzano (ett annat namn för en variant av Roccotopeppar) växer naturligt på andernas sluttningar på gränsen till molnskog och där faller temperaturen så att nätterna blir kalla. Manzano kan stå ute till sept/ okt och ger riklig skörd med stora, ganska "köttiga" frukter med hetta. Jag tänkte också på rocoto som ju tom kan tåla temperaturer ner mot nollan. Dock är den bland de senaste du kan hitta i chili-väg, så de måste sås riktigt tidigt på säsongen. I mitt tycke är det den godaste arten du kan odla!
Manzano är redan sådd och står ovanpå ett element och myser...... Nu verkar det ju som att jag faktiskt kommer ha växthus trots allt, som ajg kan odla mina chili i, men det skadar inte med sorter som man kan flytta ut om det "mot förmodan  ) skulle bli trångt där inne...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|